• thessires

Bebisar födda v.32-34

Någon mer med bebis/bebisar födda i dessa veckor? Hade varit kul att höra lite om hur era barn utvecklades under första månaderna och året. Mina pojkar är födda i v.32+6, de vägde då ca 1800 gram och var 44 cm långa. Nu är de 5.5 månad och vägde på senaste kontrollen (5-månaders) ca. 6300 och 6400 gram och var 62 och 63 cm långa.

De börjar bli mer och mer stadiga, kan inte sitta själv men kämpar med att hitta balansen så snart kan de nog sitta upp själva med bara en kudde som stöd. De vänder sig och kan ligga på magen och hiva sig upp på armarna, dock inga längre stunder, de vänder sig tillbaka på rygg när de tröttnar. De äter ganska ofta, jag ammar inte längre så nu blir det ersättning ca var 4:e timme. De äter ungefär 180 ml... Gissar också att det är tänder på G för de tuggar på sina fingrar och dreglar massor. Ja, just det! Vi har börjat med smakisar, gröt är favoriten.

Nu är jag nyfiken att höra hur det var/är för era barn !

• Svar på tråden Bebisar födda v.32-34
  • thessires
    iorlina skrev 2009-08-12 23:01:02 följande:
    Jag vet inte om Lukas (se ovan) är sen i utvecklingen för att han är prematur eller för att han skulle varit det i vilket fall som. Han är nu 4 må 1 vecka och har precis börjat sitta upp i sin matstol med massor av stöd såklart Huvudet håller han någorlunda men jag har ett extra stöd som han kan luta sig mot för säkerhets skull om han skulle bli trött. Men om jag lägger honom på mage så lyfter han bara huvudet halvvägs och så efter en halv minut lägger han ner det och rullar över på ryggen. Rullat över från mage till rygg har han gjort sen han var 14 dagar gamal så jag vet inte hur jag ska få honom att låta bli. Lägger jag något ivägen blir han skogstokig och bara skriker.Han har precis börjat "prata lite" men oftast är det munnen som rör sig men inget ljud kommer ut.
    Att sitta i matstol vid 4 månader är ganska tidigt även för en fullgången bebis . Vet själv vilka olikheter det var mellan barnen i min mammgrupp när jag var hemma med dottern (fullgången). Vissa barn kunde sitta själv vid 5 månader andra när de var 8 månader. Vissa barn jollrade som tusan jättetidigt medan andra knappt sa ett knyst. Har ni börjat med smakisar? Hur går det? Igår var mina små inte alls sugna på gröt, de bara håller tungan för så att det inte går att mata med skeden. Vissa dagar gapar de efter mer... Lite konstigt är det allt!

• thessires
    Stöckert skrev 2009-08-08 15:20:38 följande:
    HejMin dotter föddes i v 32 +2 och vägde 1424 och var 41,5 cm lång. Nu är hon 6 månder och vägen 6720 och är 65,5 lång.. sån hon tar igen..Hon sitter ganska bra men inte själv och har precis börjat vända sig från rygg till mage.. Och krypandet är på gång. Jättekul//Christine
    Wow! Krypförsök redan! Det är TIDIGT ! Verkar som att våra bebisar är ganska jämnstora. Vi ska på 6 månaders kontroll på måndag. Skulle gissa att Alex & Max är någonstans där i vikt och längd.
  • iorlina
    thessires skrev 2009-08-13 11:28:40 följande:
    Att sitta i matstol vid 4 månader är ganska tidigt även för en fullgången bebis . Vet själv vilka olikheter det var mellan barnen i min mammgrupp när jag var hemma med dottern (fullgången). Vissa barn kunde sitta själv vid 5 månader andra när de var 8 månader. Vissa barn jollrade som tusan jättetidigt medan andra knappt sa ett knyst. Har ni börjat med smakisar? Hur går det? Igår var mina små inte alls sugna på gröt, de bara håller tungan för så att det inte går att mata med skeden. Vissa dagar gapar de efter mer... Lite konstigt är det allt!
    Ja, det är klart att jag minns ju faktiskt att det var stor skillnad på barnen även när älsten var liten så L kanske inte är så långt efter som jag inbillar mig. Bara det att man oroar sig nog mer när man har att göra med en prematur...
    Vi har börjat lite med smakisar och han är helt med på noterna och vet att han SKA äta men inte riktigt hur han gör det. Blomkålen går bra och mangon ok men den är nog lite sur för honom... På BVC sa de att jag skulle börja när han var 5 månader så jag har tjuvstartat lite men nu blir det ett uppehåll fram tills dess att han är lite äldre och kan lite bättre, det funkar ju så bra med amningen så vi klarar oss bra på det. Ger lite extra ersättning vid läggning men annars inga behov av det.

I går bokade jag resa till Gran Canaria i slutet av oktober så jag tänkte försöka hålla amningen tills dess då det är änklare så än att krångla hela tiden med rent vatten och ersättning och välling. Visst kommer han äta mat med men jag kör på amningen som tillskott.

Den 18:e ska vi på vägning igen, han är då 4,5 månader och jag hoppas på kanske 4,8-4,9 kilo och 56 cm.
  • Katarina F

Min son är i dag 2,5 år. Han föddes v 32+1 och var då tillväxthämmad så han var bara 38cm lång och vägde 1100g. Han var ifatt lägdmässigt redan vid 1 års ålder men ligger lång under på vikten. Ska på 2,5 års kontroll på torsdag får se hur mycket han växt sen sist. Han var lite sen att gå var 19 månader men han var en "rumphasare" och de är i regel senare med att gå. Annars märks ingen skillnad i utveckling mot jämnåriga.

• Mina3godingar

Vad kul att hitta den här tråden! den 26/7 föddes min son Theodore i v.33+3 han skulle egentligen fötts 090909.

Theodore 1½vecka

Han vägde 2375g o var 45cm. Dagen innan han föddes gjorde de en viktuppskattning på honom o sa att bebisen skulle väga mellan 1800-2000g.
    så alla blev förvånade att han vägde mer än de räknat ut.

Han andades själv och vi var kvar på neo 1vecka för att jag skulle lära mig att använda sonden mm. Nu är han snart 3veckor o på tisdag skrivs han ut, vi har haft hemsjukvård.

Hemma säger vi att han är snart 3veckor, medan sköterskan säger att han är 36veckor. Hur länge säknar man med kkorrigerad ålder? räknar man så även på bvc?

-95, -01, -06 & -09
  • thessires

Till och med hans egentliga födelsedatum dvs 9/9 räknar man graviditetsveckor. Vi har inte korrigerat åldern efter det att det egentliga bf passerat. Vad söt han är, din lille kille . Vi låg på neo i 12 dagar och sedan hade vi hemsjukvård i 2-3 veckor. Har din son kvar sonden eller äter han själv nu? Kanske både och?

För mina bebisar var det tvärtom (angående födelsevikten). På ultraljudet upskattade de vikten till 2.200 och 2.300 men ut kom två spinkiga sötnosar på 1796 och 1730 och 44 cm... Oj oj oj vad späda de var! Kan knappt ens minnas hur pyttiga och sköra de var första tiden. De växer så snabbt och nu 6 månader senare är de "stora" killar.

Mina3godingar skrev 2009-08-14 09:53:08 följande:
    Vad kul att hitta den här tråden! den 26/7 föddes min son Theodore i v.33+3 han skulle egentligen fötts 090909.Han vägde 2375g o var 45cm. Dagen innan han föddes gjorde de en viktuppskattning på honom o sa att bebisen skulle väga mellan 1800-2000g. så alla blev förvånade att han vägde mer än de räknat ut.Han andades själv och vi var kvar på neo 1vecka för att jag skulle lära mig att använda sonden mm. Nu är han snart 3veckor o på tisdag skrivs han ut, vi har haft hemsjukvård. Hemma säger vi att han är snart 3veckor, medan sköterskan säger att han är 36veckor. Hur länge säknar man med kkorrigerad ålder? räknar man så även på bvc?
  • Mina3godingar

Åh visst är dom små och underbara. Han har inte sond längre, blev av med den igår. Nu orkar han amma alla mål och går upp bra i vikt. Så skönt att inte behöva pumpa ut mat till honom. Tack igen för en bra tråd.

-95, -01, -06 & -09
  • iorlina

Hur går det med tilläxten på era små? Lukas 4,5 månader väger 4700 och är 57 lång, de klagade på kurvan på BVC......

• Katarina F
    iorlina skrev 2009-08-24 17:05:43 följande:
    Hur går det med tilläxten på era små? Lukas 4,5 månader väger 4700 och är 57 lång, de klagade på kurvan på BVC......
    Vår 2,5 års kontroll såg bra ut. Han ligger 1 sav från på längden (men inte konstigt i.o.m. att han egentligen inte är 2,5 än...) och vikten var 10,7 kg. Vikten är visserligen låg men han följer sin kurva och han har ändå 10 dubblat sin vikt på 2,5 år.
    Annars låg han jättebra till med allt annat.
Svar på tråden Bebisar födda v.32-34