• thessires

Bebisar födda v.32-34

Någon mer med bebis/bebisar födda i dessa veckor? Hade varit kul att höra lite om hur era barn utvecklades under första månaderna och året. Mina pojkar är födda i v.32+6, de vägde då ca 1800 gram och var 44 cm långa. Nu är de 5.5 månad och vägde på senaste kontrollen (5-månaders) ca. 6300 och 6400 gram och var 62 och 63 cm långa.

De börjar bli mer och mer stadiga, kan inte sitta själv men kämpar med att hitta balansen så snart kan de nog sitta upp själva med bara en kudde som stöd. De vänder sig och kan ligga på magen och hiva sig upp på armarna, dock inga längre stunder, de vänder sig tillbaka på rygg när de tröttnar. De äter ganska ofta, jag ammar inte längre så nu blir det ersättning ca var 4:e timme. De äter ungefär 180 ml... Gissar också att det är tänder på G för de tuggar på sina fingrar och dreglar massor. Ja, just det! Vi har börjat med smakisar, gröt är favoriten.

Nu är jag nyfiken att höra hur det var/är för era barn !

• Svar på tråden Bebisar födda v.32-34
  • Katarina76
    thessires skrev 2009-09-02 18:49:22 följande:
    Hur har ni andra gjort när ni börjat ge välling? Mina verkar inte uppskatta vällingen alls. Äter lite sen spottar ut resten...
    Du behöver inte ge välling alls. Det går att ge ersättning istället, det är t o m nyttigare. Jag pratade med en barndietist om det tidigare idag. Förr gick man över till välling för de gamla ersättningarna var inte näringsanpassade för äldre barn. Nu är istället ersättningen uppdelad i olika åldrar och mer näringrik än välling. Ersättningen innehåller ex omega-3 fettsyror mm. Dietisten jag pratade med tyckte jag skulle fortsätta med ersättning p g a att min dotter inte gillar fisk ännu och då får i sig omega-3 via ersättningen.

Om du ändå känner att du vill ge välling, så blanda lite i ersättningen och utöka mängden välling eftersom. Då blir det inte lika stor smakskillnad.
  • thessires
    Katarina76 skrev 2009-09-02 19:59:59 följande:
    Du behöver inte ge välling alls. Det går att ge ersättning istället, det är t o m nyttigare. Jag pratade med en barndietist om det tidigare idag. Förr gick man över till välling för de gamla ersättningarna var inte näringsanpassade för äldre barn. Nu är istället ersättningen uppdelad i olika åldrar och mer näringrik än välling. Ersättningen innehåller ex omega-3 fettsyror mm. Dietisten jag pratade med tyckte jag skulle fortsätta med ersättning p g a att min dotter inte gillar fisk ännu och då får i sig omega-3 via ersättningen.Om du ändå känner att du vill ge välling, så blanda lite i ersättningen och utöka mängden välling eftersom. Då blir det inte lika stor smakskillnad.
    Åh! Vad bra att veta. Men hur länge kan man egentligen ge ersättning som basföda. Mina är absolut inga storätare av gröt och puré, försöker att öka successivt men det går LÅNGSAMT!
  • Katarina76
    thessires skrev 2009-09-02 20:42:07 följande:
    Åh! Vad bra att veta. Men hur länge kan man egentligen ge ersättning som basföda. Mina är absolut inga storätare av gröt och puré, försöker att öka successivt men det går LÅNGSAMT!
    Jag började med smakportioner när dottern var 5 månader okorr (född 31+4,), då åkte det mest ut igen och mycket var äckligt.
    Nu är hon 8 månader och matmängden har successivt ökats till 2-3 mål mat varav ett grötmål och resterande mål ersättning (NAN 2).
    Du har gott om tid på dig att öva killarna att äta. Det handlar ju också om att munmotoriken blir bättre med tiden.
    Jag vet inte exakt hur länge man kan ge ersättning som huvudföda, men som en del av kosten ända upp till 1,5 års ålder enligt dietisten.
  • Linda Famillia

Hej tjejer..

får jag bara hoppa in här i tråden o fråga av vilka anledningar tror dom att ni fått prematurbarn?
    Är själv gravid nu i v.29 och både jag o syster är för tidigt födda så jag funderar lite om det kan va nå samband i generna, jag är född i v.31
    man börjar bli "nojig" :D

• iorlina

För mig var det nog en infektion som gjorde det, även om jag haft värkar sen v 25...
    Själv född i v 43+2.......

• Mawlin88

Linda Famillia skrev 2009-09-05 13:33:22 följande:

Hej tjejer..får jag bara hoppa in här i tråden o fråga av vilka anledningar tror dom att ni fått prematurbarn?Är själv gravid nu i v.29 och både jag o syster är för tidigt födda så jag funderar lite om det kan va nå samband i generna, jag är född i v.31man börjar bli "nojig" :D
    Vet inte riktigt.
    Min mamma har fått alla förtidigt. Jag r född 2v för tidigt vad jag vet men vägde under 2500.
    Min äldre syster föddes i samma vecka som min son.
    Men jag tror inte de har något med det genetiska och göra..
    För mej tror jag det var psykiskt stress som jag fick av fadern lika som när jag tappade mjölken.
  • Ida04Emma06Thea09

Jag fick min första dotter i vecka 29+4 (980g & 37cm) och andra dottern i vecka 32+5, bägge gångerna pga havandeskapsförgiftning och tillväxthämning.

Emma som är född i vecka 32+5 vägde bara 1440g och var 41cm, hon var en hungrig tjej när hon kom ut, vi var kvar på neo 3veckor sen ammade hon fullt och fick åka hem Hon har alltid varit en matglad tjej och ökade stadigt i vikt.

• Linda Famillia

Va skönt att det gått så bra för er alla..
    jag vägde runt 1600g när jag kom ut så jag va ju en riktig tjockis jämfört med en del här ;) dock så kan jag säga att jag ätit upp mig bra :D ;D

• thessires

Mina pojkar togs ut med planerat snitt i v.32+6. Vi visste redan från brjan att det skulle bli i denna vecka eftersom pojkarna låg i samma hinnsäck och saknade skiljevägg. Barn som delar hinnsäck tas alltid ut i v.32-33 för att efter denna tid kan komplikationer lättare uppstå i magen (för trångt, navelsträngarna kan trassla osv.).

Alltså var vi "friska" och snittet gjordes fr säkerhets skull.

de vägde 1800 gr och var 44 cm långa.

• iorlina

Idag har vi varit på öppna förskolan och träffat en tjej som var en månad äldre än Lukas och en kille som var 3 veckor äldre. Det är så mysigt att träffa dem samtidigt som det gör mig så ledsen. Jag tycker att Lukas har utvecklats massor och blivit en riktig storkille, men så kommer dessa jämnåriga som sitter själva och nästan kryper. Lukas framsteg känns så små då. Jag VET att han egentligen bara är 3,5 månader men i alla fall. Jag känner mig så illa till mods och måste intala både mig själv och omgivningen om att han faktiskt är ganska stark och duktig för sin ålder, han är ju trots allt prematur..... Fasen, jag vill inte känna så men usch vad det kan svida till i magen!!! Älskar honom för den han är ju och vet att han kommer ikapp men nu är han ju både LIIIITE och kanske ligger i utveckling som en 3-månaders...
    Han kan sitta långa stunder med stöd,
    Han står själv genom att hålla mina fingrar och om jag håller hans händer kan han stå länge.
    Han rullar från mage till rygg...

Men han kan ju inte få händerna riktigt dit han vill, han kan inte stta utan stöd och jag tror inte han är i närheten av att krypa eller ens fundera på det. Svårt att avgöra eftersom han vänder över på rygg på 2 blanka om jag försöker ha honom på mage...

Nä, i kväll är nog en nerekväll när hela livet känns lite tungt... Sorry tjejer!

Svar på tråden Bebisar födda v.32-34