• thessires

Bebisar födda v.32-34

Någon mer med bebis/bebisar födda i dessa veckor? Hade varit kul att höra lite om hur era barn utvecklades under första månaderna och året. Mina pojkar är födda i v.32+6, de vägde då ca 1800 gram och var 44 cm långa. Nu är de 5.5 månad och vägde på senaste kontrollen (5-månaders) ca. 6300 och 6400 gram och var 62 och 63 cm långa.

De börjar bli mer och mer stadiga, kan inte sitta själv men kämpar med att hitta balansen så snart kan de nog sitta upp själva med bara en kudde som stöd. De vänder sig och kan ligga på magen och hiva sig upp på armarna, dock inga längre stunder, de vänder sig tillbaka på rygg när de tröttnar. De äter ganska ofta, jag ammar inte längre så nu blir det ersättning ca var 4:e timme. De äter ungefär 180 ml... Gissar också att det är tänder på G för de tuggar på sina fingrar och dreglar massor. Ja, just det! Vi har börjat med smakisar, gröt är favoriten.

Nu är jag nyfiken att höra hur det var/är för era barn !

• Svar på tråden Bebisar födda v.32-34
  • iorlina

Ni som har krångel med ammning, har ni fått prova Syntocynonspray (eller hur det nu stavas)? Jag fick det till Lukas och det var underbart, som dag efter natt!
    Det är en nässpray man tar som driver ut mjölken ur brösten och barnet slipper suga så hårt själv.

• K H

Är det några av era barn som föddes för tidigt  som har fått några funktionshinder av något slag? Är bara nyfiken, min dotter hade väldiga problem med synen fram tills hon var ca 6 månader. Hon kunde inte följa med blicken och hon hade ingen ögonkontakt alls. Läkarna trodde att det var DVM. Vi har varit på ett antal kontroller på ögonmottagningen och nu på fredag ska vi på nästa.

• iorlina

Inga hinder här vad vi vet ännu, bara lite sen i den motoriska utvecklingen.... Har precis börjat kunna greppa saker nu när han är 7 mån okorr.... Dock sitter han och kör gåstol som en biltjyv...

• Katarina F

K H skrev 2009-10-27 23:14:22 följande:

Är det några av era barn som föddes för tidigt  som har fått några funktionshinder av något slag? Är bara nyfiken, min dotter hade väldiga problem med synen fram tills hon var ca 6 månader. Hon kunde inte följa med blicken och hon hade ingen ögonkontakt alls. Läkarna trodde att det var DVM. Vi har varit på ett antal kontroller på ögonmottagningen och nu på fredag ska vi på nästa.
    Sonen är 2,5 år och har inga tecken på att han skulle vara annat än heeelt normal.
  • Frappuccino

K H skrev 2009-10-27 11:51:12 följande:

Iorlina: Jag hade ungefär samma rutiner som du hade på sjukhuset. Man blev så stressad av det och man mådde så dåligt över situationen så att man hade inte tid att njuta av den lilla nyfödda. Det kanske inte var så man ville ha sitt första minne av tiden med sin nyfödda bebis. Personalen sade att det var så viktigt att ta nakenvikten på henne hela tiden innan och efter hon hade ätit så det blev ett väldigt jagande på den där vågen hela tiden som aldrig stod på samma ställe. Ock man blev så besviken när hon inte hade gått upp något alls utan ner när man trott att de hade fått i sig maten ordentligt.Sedan på neonatal så personalen till mig att det räckte med en nakenvikt på morgonen, där släppte stressen ganska mycket.Frappuccino: Min dotter hade blåsljud på hjärtat men det växte bort efter några dagar. I vilken vecka är dina tvillingar födda? Hur fungerar sjukvården i Dubai då? Fanns det inga platser på sjukhuset för dig eftersom du inte fick vara inneboende där eller får inga föräldrar  vara det?
    Hej! De tittade ut i v 33+4, de låg i den nedre gränsen i viktkurvan. Sjukvården är mycket bra det vi fått erfara. Detta sjukhuset har gott rykte när det gäller neonatal vård och de har stenkoll känns det som.. Bara negativt att det brister lite i information och kontakten med oss förädrar men tror också det finns en kulturell skillnad i det. lite mer psykologi skulle inte sitta fel, man blir lite behandlad som ett objekt men det får vi ta! Tyvärr är reglerna så att jag inte får bo kvar efter att jag var färdigbehandlad efter 3 nätter. Trist men kan inte påverka det., det är nog det tyngsta och jag hoppas innerligt att vi får ta med dom hem samtidigt, vet inte hur det praktiskt ska funka att tillbringa dagarna på sjukhuset hos den ena när vi fått hem ena plutten.
  • K H

Nu har vi varit på BVC ingen.
    Nu vid 8 månaders ålder väger  hon 9140g och är 65,3 cm lång. Hon har vuxit 1 cm på en månad, det är inte mycket alls. Men hon ligger på sin kurva så det är väl ingenting att oroa sig för.

• Katarina76

Frappuccino: Vad skönt att de har bra neovård i Dubai. Inte så att jag trodde annat, men man har förstått att den svenska neovården är super, så man vill ju att andra länder ska ha det lika bra. Ni kan kanske fråga om de inte kan flytta ihop barnen till samma säng när de är stabila och utan hjälpmedel? Eller åtminstone ha sängarna tätt ihop?

KH: Vad vi vet har dottern inga problem. Inget som syns i alla fall. Hon är också kort och kompakt i kroppen. Började precis åla nu i helgen vid 10 mån ålder (korr 8 mån).

• K H

Ni som har äldre syskon till dessa små för tidigt födda bebisarna, ska ni vaccinera dem (syskonen) för svininfluensan ?

• Zhra

Hej! Min prins kom v. 33+5 och vägde 1700 g och var 44 cm lång. Lång och smal sa dom, och det var han. Han hade problem med att hålla värmen, blodsockret, apneér och gulsot. Nu är han snart 7 månader och väger 7380 g. Han sitter upp helt själv, har fått två tänder, försöker vinka tillbaka när man vinkar frenetiskt, börjat på "M" och "B" ljud istället för bara joller, går väldigt ostadigt när man håller i händerna på honom. Han är tydligen vääldigt tidig med vissa saker för sin ålder, nu gäller det bara att han håller sin viktkurva. Det är bara den som ställer till det lite, men sålänge jag vet att han mår bra så är allt bra :)

• Goffer
    Zhra skrev 2009-11-07 00:00:07 följande:
    Hej! Min prins kom v. 33+5 och vägde 1700 g och var 44 cm lång. Lång och smal sa dom, och det var han. Han hade problem med att hålla värmen, blodsockret, apneér och gulsot. Nu är han snart 7 månader och väger 7380 g. Han sitter upp helt själv, har fått två tänder, försöker vinka tillbaka när man vinkar frenetiskt, börjat på "M" och "B" ljud istället för bara joller, går väldigt ostadigt när man håller i händerna på honom. Han är tydligen vääldigt tidig med vissa saker för sin ålder, nu gäller det bara att han håller sin viktkurva. Det är bara den som ställer till det lite, men sålänge jag vet att han mår bra så är allt bra :)
    Det e märkligt hur dom bedömer viktkurvan. Tycker dom att han väger för lite?
    Mina tvillingkillar föddes i v. 32+4 och den ena pojken vägde 1607 g och var 40 cm.
    På 8-månaders kontrollen vägde han 6500 och dom tycker att det e ok. Ska väga honom igen den 13 november då han e 9 månader, får se vad dom säger då.
  • Zhra
    Goffer skrev 2009-11-07 07:16:16 följande:
    Det e märkligt hur dom bedömer viktkurvan. Tycker dom att han väger för lite? Mina tvillingkillar föddes i v. 32+4 och den ena pojken vägde 1607 g och var 40 cm. På 8-månaders kontrollen vägde han 6500 och dom tycker att det e ok. Ska väga honom igen den 13 november då han e 9 månader, får se vad dom säger då.
    Jo, kanske lite annorlunda med tvillingar? För att ligga på nedersta strecket i kurvan skulle han ha behövt väga 2050 g...
Svar på tråden Bebisar födda v.32-34