• thessires

Bebisar födda v.32-34

Någon mer med bebis/bebisar födda i dessa veckor? Hade varit kul att höra lite om hur era barn utvecklades under första månaderna och året. Mina pojkar är födda i v.32+6, de vägde då ca 1800 gram och var 44 cm långa. Nu är de 5.5 månad och vägde på senaste kontrollen (5-månaders) ca. 6300 och 6400 gram och var 62 och 63 cm långa.

De börjar bli mer och mer stadiga, kan inte sitta själv men kämpar med att hitta balansen så snart kan de nog sitta upp själva med bara en kudde som stöd. De vänder sig och kan ligga på magen och hiva sig upp på armarna, dock inga längre stunder, de vänder sig tillbaka på rygg när de tröttnar. De äter ganska ofta, jag ammar inte längre så nu blir det ersättning ca var 4:e timme. De äter ungefär 180 ml... Gissar också att det är tänder på G för de tuggar på sina fingrar och dreglar massor. Ja, just det! Vi har börjat med smakisar, gröt är favoriten.

Nu är jag nyfiken att höra hur det var/är för era barn !

• Svar på tråden Bebisar födda v.32-34
  • iorlina

Idag har Lukas suttit själv! Inga långa stunder men 30-60 sekunder i alla fall.. Sen faller han ihop som en fällkniv.. :)
    Han blir 6 månader om en vecka så han kanske inte är sååå långt efter på en del saker i alla fall...

• Frappuccino

Hej, hoppar in och frågar hur mycket era barn tappade i vikt efter födseln innan de började gå upp igen? Mina tvillingar kom i måndags och vägde 1610 g resp 1740g.

• thessires
    Frappuccino skrev 2009-10-25 09:59:21 följande:
    Hej, hoppar in och frågar hur mycket era barn tappade i vikt efter födseln innan de började gå upp igen? Mina tvillingar kom i måndags och vägde 1610 g resp 1740g.
    Hej och ett stort grattis till tvillingarna . Mina pojkar vägde 1730 & 1790 när de föddes i v. 32+6. Minns inte exakt men de gick ner till ca 1500 gram innan det vände. Alltså 200-300 gram. Lycka till med allt.

ps. Nu är mina pojkar 8 månader och väger 8 och 8.5 kg och är ca 70 cm. Svårt att ens minnas att de varit så där pyttesmå. Tiden går fort även om det kan kännas kämpigt första tiden med neo och allt. Är det något du undrar över är det bara att fråga. Kram
  • Katarina76
    Frappuccino skrev 2009-10-25 09:59:21 följande:
    Grattis till bebisarna!
    Min tjej vägde 1808g och tappade vikt till 1565g första veckan, sedan vände vikten uppåt. Hon låg i kuvös med CPAP första veckan, sedan värmebädd, sondmatning och solning.
  • Frappuccino

skönt att höra era erfarenheter, tack! Vår pojke är nere på 1550 och imorgon en vecka gammal så hoppas det kommer vända kommande vecka. Blir ju så orolig när man ser hur tunna de små liven är fastän läkarna säger att allt är ok... man vill bara se lite hull på dom snart! De ska öka på mer i mat än de gjort och nu har jag börjat lite med amningen också, även om vi inte ska ställa så stora krav på lillen så gör han det riktigt bra så länge han orkar. Tjejen provar utan CPAP inatt och får se hur hon grejjar det. Hon ligger steget Små små framsteg varje dag, skönt.

En fundering till om någon av er hört att det är vanligt att prematura barn har blåsljud på hjärtat men att det inte behöver innebära problem, att det är något som växer bort? De har hört ett svagt svagt ljud på Filip, de ska undersöka om en vecka igen och se om det är borta, annars kommer de göra vidare undersökning.

Katarina76- hur har det gått för din tjej? Hur gammal är hon nu?
    Thessires- härligt att dina barn mår bra nu och växt på sig bra!

• Frappuccino
    Frappuccino skrev 2009-10-25 16:46:03 följande:
    skönt att höra era erfarenheter, tack! Vår pojke är nere på 1550 och imorgon en vecka gammal så hoppas det kommer vända kommande vecka. Blir ju så orolig när man ser hur tunna de små liven är fastän läkarna säger att allt är ok... man vill bara se lite hull på dom snart! De ska öka på mer i mat än de gjort och nu har jag börjat lite med amningen också, även om vi inte ska ställa så stora krav på lillen så gör han det riktigt bra så länge han orkar. Tjejen provar utan CPAP inatt och får se hur hon grejjar det. Hon ligger steget Små små framsteg varje dag, skönt. En fundering till om någon av er hört att det är vanligt att prematura barn har blåsljud på hjärtat men att det inte behöver innebära problem, att det är något som växer bort? De har hört ett svagt svagt ljud på Filip, de ska undersöka om en vecka igen och se om det är borta, annars kommer de göra vidare undersökning.Katarina76- hur har det gått för din tjej? Hur gammal är hon nu?Thessires- härligt att dina barn mår bra nu och växt på sig bra!
    Oj tappade lite text där Skulle skriva att "hon ligger steget efter sin bror"
  • knutpunkt08

Hej!
    Grattis till tvillingarna Frappuccino!!
    Min lillkille vägde 1980 gram när han kom och gick ner till 1893 g.som lägst. I onsdags på 15 månaderskontrollen vägde han 10940 gram och var 79 cm lång ( han var 44 cm lång när han föddes)

• Katarina76

Frappuccino: Vad roligt att hon tränar utan CPAP:en redan :) Det är lycka när de klarar sig utan den. Det blir mycket lättare att sitta känguru och hantera sitt barn då. I vilken vecka föddes de? Och att killen redan visar intresse för amning låter otroligt bra. Min dotter var inte alls intresserad av amning de första veckorna, hon ville bara sova vid bröstet och var trött p g a högt bilirubin.

Blåsljud är mycket vanligt, ibland är det inget fel alls. Du får fråga läkarna vad de tror att det beror på, om det växer bort eller ska medicineras. Att de tappar hull i början är också vanligt. Men man fortsätter att väga dem varje dag tills vikten går uppåt igen. Min dotter fick inte hull förrän hon fick kolik och ville äta hela tiden.

Min tjej är bara tio månader. Hon är lite mindre än jämnåriga barn även om man räknar korrigerad ålder. När det gäller utvecklingen har det verkligen varit olika beroende på vad man kollar på. Man ser på hennes sätt och kommunikation att hon är äldre än sin storlek. När det gäller motoriken så har hon bara precis börjat åla lite, medan hon varit tidig med finmotoriken i händerna.

Första leendet fick vi vid 3 månader (1 mån korrigerat) och våra läkare har poängterat vikten av att räkna i korrigerad ålder när det gäller utvecklingen. Prematura barn kan inte hoppa över två månaders utveckling bara för att de föds tidigare, på samma sätt som extremprematurerna inte kan hoppa över 3-4 månaders utveckling. Man får istället räkna med att utvecklingen (inklusive storleken) kan försenas lite i början eftersom det är mer ansträngande att leva utanför magen istället för att vara kvar. I magen slipper de andas, hålla värmen och äta och kan lägga sin energi på att växa istället.

Det blev visst ganska långt, men jag ville bara förklara att man måste ha lite tålamod och inte jämföra med fullgångna barn i början. Men när man får första ögonkontakten och sedan första leendet, så minskar oron att det ska var något fel och man kan njuta fullt ut av att vara mamma :)

• Frappuccino
    Katarina76 skrev 2009-10-26 11:48:27 följande:
    Frappuccino: Vad roligt att hon tränar utan CPAP:en redan :) Det är lycka när de klarar sig utan den. Det blir mycket lättare att sitta känguru och hantera sitt barn då. I vilken vecka föddes de? Och att killen redan visar intresse för amning låter otroligt bra. Min dotter var inte alls intresserad av amning de första veckorna, hon ville bara sova vid bröstet och var trött p g a högt bilirubin. Blåsljud är mycket vanligt, ibland är det inget fel alls. Du får fråga läkarna vad de tror att det beror på, om det växer bort eller ska medicineras. Att de tappar hull i början är också vanligt. Men man fortsätter att väga dem varje dag tills vikten går uppåt igen. Min dotter fick inte hull förrän hon fick kolik och ville äta hela tiden. Min tjej är bara tio månader. Hon är lite mindre än jämnåriga barn även om man räknar korrigerad ålder. När det gäller utvecklingen har det verkligen varit olika beroende på vad man kollar på. Man ser på hennes sätt och kommunikation att hon är äldre än sin storlek. När det gäller motoriken så har hon bara precis börjat åla lite, medan hon varit tidig med finmotoriken i händerna.Första leendet fick vi vid 3 månader (1 mån korrigerat) och våra läkare har poängterat vikten av att räkna i korrigerad ålder när det gäller utvecklingen. Prematura barn kan inte hoppa över två månaders utveckling bara för att de föds tidigare, på samma sätt som extremprematurerna inte kan hoppa över 3-4 månaders utveckling. Man får istället räkna med att utvecklingen (inklusive storleken) kan försenas lite i början eftersom det är mer ansträngande att leva utanför magen istället för att vara kvar. I magen slipper de andas, hålla värmen och äta och kan lägga sin energi på att växa istället.Det blev visst ganska långt, men jag ville bara förklara att man måste ha lite tålamod och inte jämföra med fullgångna barn i början. Men när man får första ögonkontakten och sedan första leendet, så minskar oron att det ska var något fel och man kan njuta fullt ut av att vara mamma :)
    Vad snällt att du delar med dig av dina erfarenheter. en fråga lite snabbt innan vi ska iväg till pluttarna. Har det gått bra med amning sen? Kram
Svar på tråden Bebisar födda v.32-34