• thessires

Bebisar födda v.32-34

Någon mer med bebis/bebisar födda i dessa veckor? Hade varit kul att höra lite om hur era barn utvecklades under första månaderna och året. Mina pojkar är födda i v.32+6, de vägde då ca 1800 gram och var 44 cm långa. Nu är de 5.5 månad och vägde på senaste kontrollen (5-månaders) ca. 6300 och 6400 gram och var 62 och 63 cm långa.

De börjar bli mer och mer stadiga, kan inte sitta själv men kämpar med att hitta balansen så snart kan de nog sitta upp själva med bara en kudde som stöd. De vänder sig och kan ligga på magen och hiva sig upp på armarna, dock inga längre stunder, de vänder sig tillbaka på rygg när de tröttnar. De äter ganska ofta, jag ammar inte längre så nu blir det ersättning ca var 4:e timme. De äter ungefär 180 ml... Gissar också att det är tänder på G för de tuggar på sina fingrar och dreglar massor. Ja, just det! Vi har börjat med smakisar, gröt är favoriten.

Nu är jag nyfiken att höra hur det var/är för era barn !

• Svar på tråden Bebisar födda v.32-34
  • Katarina76

iorlina: Ta det lugnt! Lukas kan ju jättemycket!

Men visst känns det ibland som om fullgångna bebisar får en flygande start i sin utveckling och de växer så det knakar.
    Min tös är liten även om jag räknar korrigerat och vissa grejer kan hon inte även om jag jämför med dem som är födda runt hennes BF. Men hon utvecklas hela tiden, och på vissa grejer ligger hon lite före korrigerad ålder. Inte ens fullgångna barn utvecklas i samma takt på alla områden, vi får inte kräva att våra prematurer ska göra det heller. Även om vi helst skulle vilja det för att slippa oroa oss...

PS. Min 8,5-månaders tös kryper inte ännu.

• iorlina

Hade nog en deppdag i går.. :(

Nu känns det bättre efter att solskenet väckte mig i morse genom en lång monolog dr han låg och pratade med sina hjärnspöken. :)
    Jag är bara van vid att Jonathan alltid låg före på allting utom att gå och därför känns det som om Lukas "borde kunna mer" ibland.
    Men jag älskar honom precis som han är ju och det är ganska skönt att han inte tar sig runt för egen maskin ännu, dock önskar jag att han lär sig sitta snart!

• Tjorvet

Jag känner igen mig så mycket i ditt inlägg Iorlina. Båda dagarna Min Lille har inte stabil nacke än och svajar och har sig med huvudet. Jag var igår och träffade andra bebisar i hans ålder och när jag kom hem så sa jag till min man att han nog ligger mycket efter ändå. Men man vill inte stressa dem heller.

• thessires

(födda 16/2-09 v.32+6)

Nu har tänderna börjat ploppa fram på mina små killar. Häromdagen fick de sin första tand på samma dag . Igår kom tand nr 2 fram på Alex och imorse var även Max tand framme ... Riktiga gnällfisar har de varit dessa dagar, stackare. Måste göra hur ont som helst.

De blir snart 7 månader . (5 mån. korrigerat) Jag tycker att tiden bara rinner iväg...

Känner som du ibland iorlina, men samtidigt tänker jag att pojkarna ändå är nästan 2 månader för tidigt födda och att man får ha tålamod. Mina har börjat att äta helt okej. Lite gröt till frukost (ca 0.75 dl var) med en klick fruktpuré. Till middag äter de en liten portion burkmat (5 månaders) och lite fruktpuré till dessert. De får lite välling också men fortfarande mest Nan2.

Max älskar att ligga på magen och har börjat att göra små försök att ta sig framåt. Alex är lite mer bekväm, rullar tillbaka på rygg efter en liten stund.

• soder76
    iorlina skrev 2009-09-11 08:45:44 följande:
    Hade nog en deppdag i går.. :(Nu känns det bättre efter att solskenet väckte mig i morse genom en lång monolog dr han låg och pratade med sina hjärnspöken. :)Jag är bara van vid att Jonathan alltid låg före på allting utom att gå och därför känns det som om Lukas "borde kunna mer" ibland.Men jag älskar honom precis som han är ju och det är ganska skönt att han inte tar sig runt för egen maskin ännu, dock önskar jag att han lär sig sitta snart!
    Helt okej att ha en deppdag!
    Det är en jättetuff period med en liten och mindre tuff blir det inte när man fått en prematur. Vet själv hur det känns även om min premis nu blivit 2½ och kommit ikapp på alla plan. Han kunde sitta först när han var 7 månader och krypa när han var 9 månader. Jag lärde mig av någon här på forumet då för lite mer än 2 år sedan att jag hela tiden skulle tänka på och prata om den korrigerade åldern. Det känns psykiskt mycket lättare då. Välj med omsorg vem du berättar för att han/hon är prematur. Använd den korrigerade ålder och lossas som ingenting!

Styrkekramar till alla er som kämpar med era små prematurer!
  • iorlina

Idag har vi varit på 5,5-månaderskontroll mrd Lukas och på 2 veckor har han växt 4 cm och gått upp 600 gram i vikt!!! Och det syns!!!
    Jättekul och alla på BVC var mycket impade. Han ligger faktiskt nästan på nedersta kurvan för normalafödda på sin okorr ålder nu!

Han äter som en häst.
    gröt gjord på 1 dl vatten till frukost och så amma
    En hel banan till lunch och så amma
    en hel stor burk fruktpure eller en liten burk vanlig mat till middag och så amma
    120 ml majsvälling vid läggdags och så 2 amningar på natten

Efter vaccinationen idag fick han flytande alvedon i spruta och ojjjj vad gott det var!

• thessires
    iorlina skrev 2009-09-16 11:53:54 följande:
    Idag har vi varit på 5,5-månaderskontroll mrd Lukas och på 2 veckor har han växt 4 cm och gått upp 600 gram i vikt!!! Och det syns!!!Jättekul och alla på BVC var mycket impade. Han ligger faktiskt nästan på nedersta kurvan för normalafödda på sin okorr ålder nu!Han äter som en häst. gröt gjord på 1 dl vatten till frukost och så ammaEn hel banan till lunch och så ammaen hel stor burk fruktpure eller en liten burk vanlig mat till middag och så amma120 ml majsvälling vid läggdags och så 2 amningar på nattenEfter vaccinationen idag fick han flytande alvedon i spruta och ojjjj vad gott det var!
    Wow, vad han gått upp mycket i vikt! Duktig kille! Och vad bra han äter. Idag har mina gossar varit lite kinkiga med maten, de är förkylda och hostar lite. Inte alls kul . Men nu sover de i alla fall, hoppas att det snart går över. Inte kul med snörvliga bebisar.

Soder76: Jag gör så när okända frågar hur gamla pojkarna är, säger deras korrigerade ålder. Orkar inte förklara för alla när de förskräckt utropar - Men, oj så små de är... Säger jag att de är 5 månader är det ingen som reagerar.
  • Fru Isho

Jag födde min son nu den 31 augusti.
    Han kom ut i v34 ( vägde 2580g och 48cm lång) Fick vara kvar på neo i 10 dagar då han behövdes sondmatas och ligga i värmesäng + att han fick gulsot och behövde sola 2ggr...det va en jobbig period =(.
    Nu har vi vart hemma snart 2v och han har gått upp jätte bra, väger nu (3040g)och allt går jätte bra (om man bortser från att jag inte fått tillräckligt med bröstmjölk =() Men de går bra med mjölkersättning, han tar flaska och även suger på brösten!

• 4 grabbar

32+5 1960g 42cm föddes Aaron, han sondmatades fram till v 36 sen orkade han äta själv och det har sedan den dagen aldrig märkts att han var prematur

• MissUnderstood80

E lite orolig, har mått lite dåligt de senaste dagarna i igår släppte en liten slemklump o idag kom en STOR, e i v. 32+5 idag, hur lång tid efter slemmisen borde man sätta igång, e rädd för att mitt barn inte kommer klara sig!

Va händer om bebis föds nu?

Vilka hjälpmedel använder dom?

Svar på tråden Bebisar födda v.32-34