Frappuccino skrev 2009-10-26 12:44:34 följande:
Vad snällt att du delar med dig av dina erfarenheter. en fråga lite snabbt innan vi ska iväg till pluttarna. Har det gått bra med amning sen? Kram
Nja, amningen krånglade ganska mycket. Känns som om man kan skriva en uppsats snart om det.
Det började med att hon inte var intresserad för hon var för trött. Ska kanske tillägga att hon föddes i v. 31. Sedan blev hon piggare, men blev inte nöjd med greppet. Troligen för att hon hade så liten mun och inte så mycket kraft att suga in bröstvårtan. Efter att ha trilskats i 3 veckor provade jag amningsnapp. Då ammade hon hela 20 min för första gången. Nackdelen med den var att de inte får ut lika mycket mjölk i varje sug, så amningstillfället tar lite längre tid. När vi drog sonden så gick hon inte upp i vikt av enbart amning, så vi började komplettera med flaskmatning av pumpad mjölk. Jag fortsatte flaskmata och pumpa efter varje amning och det var troligen mitt misstag. Efter en månad så vägrade hon ta bröstet och låg och skrek efter flaskan eftersom det var mindre ansträngande att äta så. Jag försökte amma utan amningsnappen också, men hon ville inte det heller. Jag fortsatte pumpa, men var tvungen att minska till bara 4 ggr om dagen för jag var så stressad och sliten. Det hade tagit mig 9-11 timmar om dagen att amma, flaska och pumpa eftersom Amanda hade lindrig kolik och bara ville vara i famnen hela tiden. Jag minskade ner pumpningen ännu mer och spädde ut med ersättning tills hon var 7 månader.
Det jag skulle göra annorlunda om det händer igen är att försöka ge flaska bara ett par gånger om dagen för att hon inte skulle vänja sig. Samt ge ersättning mycket tidigare och bara pumpa om jag orkar och inte så många gånger per dag. Amningsnapp fungerar för en del, så jag vill inte avråda till det. Vissa kan träna bort den när barnet blir äldre och starkare också.
Amningen kan komma igång bra för många prematurer också, men för många är det en svårare start eftersom bebisarna inte orkar eller så kan mamman sina av den stress det innebär att föda för tidigt och vara på neo.
Jag tycker det ser lovande ut att din pojke redan är intresserad och även om amningen blir jobbig och inte funkar, så har du gett dem din mjölk den första tiden.