• thessires

Bebisar födda v.32-34

Någon mer med bebis/bebisar födda i dessa veckor? Hade varit kul att höra lite om hur era barn utvecklades under första månaderna och året. Mina pojkar är födda i v.32+6, de vägde då ca 1800 gram och var 44 cm långa. Nu är de 5.5 månad och vägde på senaste kontrollen (5-månaders) ca. 6300 och 6400 gram och var 62 och 63 cm långa.

De börjar bli mer och mer stadiga, kan inte sitta själv men kämpar med att hitta balansen så snart kan de nog sitta upp själva med bara en kudde som stöd. De vänder sig och kan ligga på magen och hiva sig upp på armarna, dock inga längre stunder, de vänder sig tillbaka på rygg när de tröttnar. De äter ganska ofta, jag ammar inte längre så nu blir det ersättning ca var 4:e timme. De äter ungefär 180 ml... Gissar också att det är tänder på G för de tuggar på sina fingrar och dreglar massor. Ja, just det! Vi har börjat med smakisar, gröt är favoriten.

Nu är jag nyfiken att höra hur det var/är för era barn !

• Svar på tråden Bebisar födda v.32-34
  • Lill mummel

Jag har en son som är född v. 33+4. han vägde 2216 och var 43 lång. Han blir 3 månader okorrigerat om några dagar. Sist vi vägde (2v sedan) vägde han 4800 och var55 lång.
    Han har första vaccinationen inbokad på måndag. har ni andra vaccinerat när ert/era barn varit 3 månader okorrigerat eller har ni väntat väntat?

• knutpunkt08

Lillkillen fick sina första vaccinationer när han var 3 månader okorrigerat, enligt vår BVC brukar man göra så.
    Även när det gäller smakportioner kan man följa den faktiska åldern enligt dem. Det gjorde vi och det funkade utmärkt för Knut i alla fall.

• Tjorvet

Har en pojke född i v33 + 2 och är nu precis 4mån okorr. Intressant att läsa hur era barn utvecklats. Jag tycker att det tar lång tid med min sons nacke att bli stabil, men det är väl bara att ha tålamod. Vill inte stressa på stackarn samtidgt som det är så lätt att jämföra med fullgångna barn. Min fick också sin första vaccination 3mån okorrigerat.

• iorlina

Tjorvet, då är ju våra små i stort sett lika gamla. Lukas föddes den 5 April. BF var 14 Maj.

När jag pratar om Lukas ålder så säger jag alltid Okorr. BVC tyckte inte vi skulle räkna honom som prem då han tydligen följer utvecklingen som en nornalfödd. Visst ligger han efter på en del saker men han ligger före på annat så det spelade tydligen ingen roll.

28 Oktober åker vi till Gran Canaria i 14 dagar. Ska bli så skönt med lite värme och spännande att se vad Lukas tycker. Storebror älskade ju att vara utomlands när han va 11 månader men L kommer bara vara 6,5 månader när vi åker...

• Lill mummel

Tack för era svar. Då blir det alltså spruta på måndag...

• Mawlin88

Fick en liten 23e juni, dock i v 31+2

• iorlina

Mawlin: Välkommen! Självklar får du vara med och "leka" med oss.. :)

Idag var vi på femmånaderskontroll med Lukas. Äntligen har vi sprängt 5-kilosgränsen och han väger nu 5100 gram och är 57 cm lång! Vikten är precis densamma som storebror vägde när han var 5 veckor gammal.. :) Lite mysigt att få ha en bebis länge!

• trollvisan

Min lilla har gått upp ytterligare 200g på 5 dagar. Nästan ett 1/2 kilo på 10 dagar, skönt då vi idag har tagit bort sonden. Så nu lär hon stå still ett tag då vi inte får i henne många ml.
    Så 6 mån (4mån) kollen på neo lär hon väga närmare 6 kg eller lite över.

• thessires

Hur har ni andra gjort när ni börjat ge välling? Mina verkar inte uppskatta vällingen alls. Äter lite sen spottar ut resten...

• Bekka

Jag började ge mina killar välling när de var exakt 6 månader (korr fyra) När jag började med vällingen gav jag dom smakportioner efter ersättningen i ca en vecka, se gjorde jag hela flaskor, i början drack de bara halva men nu älskar dom det och dricker hela väldigt snabbt.

Svar på tråden Bebisar födda v.32-34