• thessires

Bebisar födda v.32-34

Någon mer med bebis/bebisar födda i dessa veckor? Hade varit kul att höra lite om hur era barn utvecklades under första månaderna och året. Mina pojkar är födda i v.32+6, de vägde då ca 1800 gram och var 44 cm långa. Nu är de 5.5 månad och vägde på senaste kontrollen (5-månaders) ca. 6300 och 6400 gram och var 62 och 63 cm långa.

De börjar bli mer och mer stadiga, kan inte sitta själv men kämpar med att hitta balansen så snart kan de nog sitta upp själva med bara en kudde som stöd. De vänder sig och kan ligga på magen och hiva sig upp på armarna, dock inga längre stunder, de vänder sig tillbaka på rygg när de tröttnar. De äter ganska ofta, jag ammar inte längre så nu blir det ersättning ca var 4:e timme. De äter ungefär 180 ml... Gissar också att det är tänder på G för de tuggar på sina fingrar och dreglar massor. Ja, just det! Vi har börjat med smakisar, gröt är favoriten.

Nu är jag nyfiken att höra hur det var/är för era barn !

• Svar på tråden Bebisar födda v.32-34
  • thessires

iorlina:
    Mina pojkar följer sin kurva. När de var 4 månader och 1 vecka vägde de 5450 och var 58 cm långa. De har legat på samma kurva hela tiden... Men fortfarande är de små för att vara 6 månader (eller 4 månader korrigerat). Tycker ibland att bebisar på 4 månader ser större ut än mina gossar. Men så är det väl första året (och även där efter ibland) de kommer väl i fatt någon gång . På 6-månaderskontrollen vägde de strax under 7 kg och var 65 långa. Glömde kolla vad de uppskattas väga vid 1-år om de fortsätter följa sina kurvor...

Vad tyckte de på bvc att du skulle göra för att öka vikten?

• Jezan

Tycker era bebisar är stora mot min tjejja.
    Hon föddes i v 32+5 vägde 1605 gram och var 41 cm lång hon är nu 7 månader okorrigerat. Hon väger 6 kg och är 63 cm lång.

BVC har aldrig klagat utan hon har haft en stadig viktuppgång och sist vi var dit hade hon till och med klättrat upp på den lägsta normalkurvan för hennes korrigerade ålder.

Hon har nu börjat äta både välling och pureér och jag hoppas hon kommer lägga på sig lite mer. Utvecklingsmässigt ligger hon som sin korrigerade ålder möjligtvis lite före mentalt medan kroppen fortfarande är lite svag.

• trollvisan

Har en dotter som är född i v 32 vägde 1830 och var 43 cm lång.
    Nu är hon 5 månader (3 mån korrigerad) och vägde igår 5580g och är 59,5 cm lång. Har på 6 dygn ökat 250g, skönt då hon precis är opererad.

Vet att man inte ska jämföra barn men det är intressant att göra det. Viktigast är väl och se att de följer sin egen kurva.

Tack för intressant tråd.

• iorlina

Jezan: Det är tydligen den %-uella ökningen i vikt de går på och L har inte gått upp så mycket som han borde. Kanske fördubblat sin vikt på 5 månader, men jag tycker inte att han är tunn eller så och så länge jag tycker att han är ok är det mig själv jag lyssnar till.

Vad vägde din lilla vid 5 månader?

• thessires

jezan: Känner igen det där med att kropen är svagare än hos en fullgången 6 månaders. Mina är ändå hyfsat starka men kan inte sitta själv ännu och är inte så glada att stödja på benen (stå upp när man håller i knäet t.ex.).

Men de häver sig på armarna när de ligger på magen, håller huvudet högt uppe. Och de kämpar med att försöka sitta själv, snart tror jag nog att det kommer. Men det är balans och styrka på en gång... Lite svårt att få till

Trollvisan: Vad skönt att din flicka gått upp bra! Varför har din dotter blivit opererad?

Hur har ni andra gjort med välling? Jag ger Nan2 och smakisar (gröt & grönsaks-fruktpuréer). Funderar om jag ska börja ge välling eller inte. Finns ju både för- och nackdelar. Hur har ni resonerat?

• trollvisan
    thessires skrev 2009-08-26 09:18:42 följande:
    jezan: Trollvisan: Vad skönt att din flicka gått upp bra! Varför har din dotter blivit opererad?
    Hur har ni andra gjort med välling? Jag ger Nan2 och smakisar (gröt & grönsaks-fruktpuréer). Funderar om jag ska börja ge välling eller inte. Finns ju både för- och nackdelar. Hur har ni resonerat?
    Hon har haft blåsljud på hjärtat och det är nu stängt. Har vetat om det sen hon föddes. Tyvärr förvärrades det vid midsommar och hon fick hjärtsvikt och började äta dåligt. Gick ner i vikt och vi var tvungna att sätta sond.
    Tråkigt nog äter hon inget själv än heller men vi kämpar på. Kan dröja innan hon återhämtar sig. Har börjat med banangröt och det går sådär men får ge det lite tid.
    Så visst är det roligt att vikten går upp, nu ska vi ta och börja med hennes vaccinationer oxå.
  • Jezan

Iorlina:
    När hon var 5 månader okorrigerat vägde hon 4,5 kg och var 57,5 cm.

Thessires:
    Jag ger välling till min lilla av den enkla anledningen att hon ratar gröten och jag vill att hon äter ngt mer än ersättning och en halv burk puré om dagen. Min dotter är opererad för esofagusatresi (avsaknad av naturlig förbindelse mellan matstrupe och magsäck). Hon har en väldigt trång öppning i matstrupen och att svälja kan vara jobbigt för henne därför tycker jag gott hon kan få äta välling som glider ner lätt men ändå ger mer energi än ersättning och som förhoppningvis hjälper henne att få lite extra hull.

• iorlina
    thessires skrev 2009-08-26 09:18:42 följande:
    jezan: Känner igen det där med att kropen är svagare än hos en fullgången 6 månaders. Mina är ändå hyfsat starka men kan inte sitta själv ännu och är inte så glada att stödja på benen (stå upp när man håller i knäet t.ex.). Men de häver sig på armarna när de ligger på magen, håller huvudet högt uppe. Och de kämpar med att försöka sitta själv, snart tror jag nog att det kommer. Men det är balans och styrka på en gång... Lite svårt att få till Trollvisan: Vad skönt att din flicka gått upp bra! Varför har din dotter blivit opererad? Hur har ni andra gjort med välling? Jag ger Nan2 och smakisar (gröt & grönsaks-fruktpuréer). Funderar om jag ska börja ge välling eller inte. Finns ju både för- och nackdelar. Hur har ni resonerat?
    Vad olika det kan vara med de små. Lukas har inte en suck om hur man ska sitta själv (ok, han är int 5 månader än men i alla fall) däremot att stå, det ska man göra HELA tiden! Det är inga problem att ställa honom på bordet och han håller i mina fingrar som stöd och står i 2-3 minuter.
    Men huvudet orkar han inte lyfta så långt och armarna har han ingen koll på vart de hamnar. Däremot att hålla huvudet när han sitter är inga problem i jättelånga stunder.

Igår gav jag honom morot på burk, en nödlösning för att han skulle få dagens smakis. Slutade med att han svalt i sig mer än halva burken och var tokarg när han inte fick mer... Han hann nästan börja gråta varje gång jag var tvungen att fylla på i skeden...
  • trollvisan

När ni skriver era inlägg korrigerar ni ålder eller hur gör ni?

• thessires
    trollvisan skrev 2009-08-26 20:03:58 följande:
    När ni skriver era inlägg korrigerar ni ålder eller hur gör ni?
    Jag skriver oftast okorr. Alltså 6 mån, de är födda 7 veckor för tidigt så de är ca 4 mån korrigerat.
Svar på tråden Bebisar födda v.32-34