• CarroMeijer

är jag så ung?

Jag har en dotter på 2 månader och själv är jag snart 19 år, är jag så jäkla ung för o va mamma egenligen? jag får alltid höra att "oj vad ung du är, är du verkligen mamma? " men hade jag varit 19 o inte varit mamma så hade 19 inte varit så ungt utan man hade varit en mogen kvinna som dom säger! varför förändras det så mkt när man får barn, från att vara mogen o vuxen till o vara ung och liten?

hmm konstigt tycker jag :P vad säger ni?

• Svar på tråden är jag så ung?
  • Sennaboo
    julanta skrev 2009-08-13 21:33:56 följande:
    Ett sista försök att förklara hur jag menar:Jag menar inte att någon är sämre förälder för att man inte leker mkt med sitt barn, absolut inte. Jag försökte visa en skillnad och som exempel tog jag att yngre föräldrar nog har lättare för att skita ner sig i sandlådan och "göra bort sig". Antagligen var det ett dumt exempel eftersom ni tar det som att äldre föräldrar inte leker med sina barn, och jag håller med om att det kan bero på personlighet också men det var som sagt ett exempel. Ung eller gammal förälder spelar ingen roll bara man är mogen till att ta hand om sitt barn.tack o hej
    Jag tyckte bara att du satte oss i ett fack som inte passade. Skillnaden mellan 20 och 30 år är ju inte så stor. Det är inte så att man som 30-åring går runt med rullator och har svårt att böja sig mm
    Många 30-åringar som fått barn är på ungefär samma nivå som 20-åringar. Dvs de har inte jobbat i 10 år och blivit "vuxna och tråkiga", utan snarare roat sig i många år med resor, utlandsstudier, vidare studier med trevlig fritid mm. Varit ute och jobbat något år och fått ordning på sin SGI Barnasinnet behöver inte vara dött
  • Sennaboo

Lev livet som du borde ha gjort skrev 2009-08-14 04:28:57 följande:

Man kan inte dra alla öven en kam. Jag te.x, är väldigt mycket mer mogen än andra (då 19 åringar) då jag haft mer livserfarenhet för att jag varit med om saker som dem flesta inte varit med om och kommer troligtvis aldrig kommer få uppleva heller. Jag fick ta hand om mig själv när jag var ett litet barn- jag fick "leka" min egna mamma för att ens ha överlevt idag. Så dra inte alla 19 åringar (eller andra) över en kam och säg att ALLA är omogna!
    På vilket sätt är du mycket mer mogen? Tänker bara att om man har fått uppfostra sig själv så har man ju missat ganska mycket av vuxenlivet och vad det innebär.
  • annbom

Jag måste då säga att jag definitivt inte ville göra bort mig när jag som 19-åring blev mamma. Nu stuntar jag helt i det och gör bort mig hur mycket som helts. Sedan så lekte jag inte i sandlådan heller med mina barn som jag fick kring 20 men det göra jag nu.

julanta skrev 2009-08-13 21:33:56 följande:
    Ett sista försök att förklara hur jag menar:Jag menar inte att någon är sämre förälder för att man inte leker mkt med sitt barn, absolut inte. Jag försökte visa en skillnad och som exempel tog jag att yngre föräldrar nog har lättare för att skita ner sig i sandlådan och "göra bort sig". Antagligen var det ett dumt exempel eftersom ni tar det som att äldre föräldrar inte leker med sina barn, och jag håller med om att det kan bero på personlighet också men det var som sagt ett exempel. Ung eller gammal förälder spelar ingen roll bara man är mogen till att ta hand om sitt barn.tack o hej
  • Lurvenpajsaren

Klart att man är ung när man är nitton! Inte är man en mogen kvinna då inte, så njut av att vara ung!

• amalie79

Jag trodde också att jag var vuxen när jag var nitton. Men bara det att man tror att man är en vuxen kvinna vid 19-20 är ett klart tecken på motsatsen. Men det inser man inte förrän man är lite äldre.... nu är jag trettio och nu är jag i fas med min ålder och inser att det jag visste då var mkt lite.

• CarroMeijer

jag tycker det finns några här som drar alla över en kam!! vad är det som säger att när man är 19 så vet man inte så mycket, man vet inget om vuxenlivet, man leker fortfarande då, man vet inte så mkt om ansvar och verkligen ta hand om sig själv och man har ingen erfarenhet?? det beror väll helt på vad man har varit med om i livet? allas liv kan se så himla olika ut och man kan har varit med om saker som gör en vuxen och mogen så jag förstår inte varför det måste handla om just ålder, man kan enligt mig vara "vuxen" vid 19! eftersom jag har ett helt hus o ta hand om, betalar räkningar, jobbat till o från,har utbildning, har barn så tycker jag det är en ganska stor del av vad vuxenlivet handlar om, ta hand om sitt liv o allt som finns omkring det?? leker runt är också inte alla som gör, jag förlora oskulden med min sambo, jag var aldrig ute o festa eftersom jag inte gillar att dricka, har alltid skött mig så jag tycker inte jag är så omogen o allt var det nu är! men det är min åsikt!

• lunaria
    CarroMeijer skrev 2009-08-15 08:39:00 följande:
    jag tycker det finns några här som drar alla över en kam!! vad är det som säger att när man är 19 så vet man inte så mycket, man vet inget om vuxenlivet, man leker fortfarande då, man vet inte så mkt om ansvar och verkligen ta hand om sig själv och man har ingen erfarenhet?? det beror väll helt på vad man har varit med om i livet? allas liv kan se så himla olika ut och man kan har varit med om saker som gör en vuxen och mogen så jag förstår inte varför det måste handla om just ålder, man kan enligt mig vara "vuxen" vid 19!
    jag håller med dig fullständigt!!

själv förlorade jag min barndom pga alkoholism i familjen, fick ringa viktiga samtal till myndigheter vid 12 års ålder, fick ta hand om maten och handling, tvätt, städning och sitta och hjälpa till med brorsans läxor och se till att han hade rena o fina kläder på sig till skolan och att han hade packat väskan ordentligt osv. vid 12 års ålder hade jag 2 brorsor och pappa (som var mer som ett barn) att ta hand om. blev van med vuxenlivet och känt mig snarare glad över att bli äldre så jag kan vara lika gammal som jag har känt mig i ganska många år. vår bekantskapskrets är mellan 30 och 78 år och själv är jag 24. jag har alltid umgåtts med äldre pga just min mognad och har aldrig känt att jag behöver leka av mig. så det känns inte så konstigt att själv ha ett barn och vara inne i vuxenlivet då jag varit där så länge. okej, jag är ung, men att bli placerad i ett fack, nej tack
  • fin4

Att va liten och ung behöver inte betyda att man är omogen. Jag vet flera väldigt unga som jag känner inkl. min sambo som är väldigt mogna. Att kunna se världen utanför sin egen lilla egobubbla, att värna om sin familj och att prioritera förnuftigt = mogenhet. Erfarenhet får man ju längre tiden går och ju rikare/svårare livet är men det är inte helt det samma som mogenhet.

Jag var omogen fram tills jag var 30 år och fick barn. Hade en lång och segdragen tonårsrevolt, men som sagt det var jag och inte alla :D Tur att jag fick barn och va tvungen att ta mig i kragen. Nu är jag gammal, vis och snygg och kämpar hårt för att få tillökning i min övermogna värld =)

• annbom

Att praktiskt klara av en massa saker gör en inte mogen. Mognaden sitter i psyket men visst spelar det en viss roll det man varit med om.

edan skulle det vara väldigt tråkigt om man redan vid 19 var en mogen kvinna. Jag tror att mognad är något som kommer med åren och att en som är 60 är mer mogen än en som är 40 som är mer mogen än en som är 20. Men det betyder inte att man inte är vuxen att klara av att ta hand om sig själv. Naturligtvis finns det tyvärr allt för många 19-åringar som inte klarar av att ta hand om sig själva, men de är trots allt i minoritet.

lunaria skrev 2009-08-15 09:01:39 följande:
    jag håller med dig fullständigt!!själv förlorade jag min barndom pga alkoholism i familjen, fick ringa viktiga samtal till myndigheter vid 12 års ålder, fick ta hand om maten och handling, tvätt, städning och sitta och hjälpa till med brorsans läxor och se till att han hade rena o fina kläder på sig till skolan och att han hade packat väskan ordentligt osv. vid 12 års ålder hade jag 2 brorsor och pappa (som var mer som ett barn) att ta hand om. blev van med vuxenlivet och känt mig snarare glad över att bli äldre så jag kan vara lika gammal som jag har känt mig i ganska många år. vår bekantskapskrets är mellan 30 och 78 år och själv är jag 24. jag har alltid umgåtts med äldre pga just min mognad och har aldrig känt att jag behöver leka av mig. så det känns inte så konstigt att själv ha ett barn och vara inne i vuxenlivet då jag varit där så länge. okej, jag är ung, men att bli placerad i ett fack, nej tack
  • lunaria
    annbom skrev 2009-08-15 10:43:08 följande:
    Att praktiskt klara av en massa saker gör en inte mogen. Mognaden sitter i psyket men visst spelar det en viss roll det man varit med om.edan skulle det vara väldigt tråkigt om man redan vid 19 var en mogen kvinna. Jag tror att mognad är något som kommer med åren och att en som är 60 är mer mogen än en som är 40 som är mer mogen än en som är 20. Men det betyder inte att man inte är vuxen att klara av att ta hand om sig själv. Naturligtvis finns det tyvärr allt för många 19-åringar som inte klarar av att ta hand om sig själva, men de är trots allt i minoritet.
    jaha så när man är 70 år är man mer mogen än de flesta?? tycker min sambos mormor är jävligt omogen för sin ålder och ska hålla på och småtjafsa om både det ena och det oviktiga i livet så det köper jag inte. självklart kommer mognad på erfarenhet. har man tvingats att bli vuxen i tidig ålder vill jag påstå att mognaden kommer tidigare för att man just har inget val. det är så tråkigt att mognad ska sitta i ålder, det vill jag påstå har med en mängd andra faktorer än ålder. finns de 40 åringar som beter sig som 20åringar och tvärtom. men fint när jag sitter på ålderdomshemmet så kan jag iaf tänka att folk iaf ser mig som "mogen" .
Svar på tråden är jag så ung?