• CarroMeijer

är jag så ung?

Jag har en dotter på 2 månader och själv är jag snart 19 år, är jag så jäkla ung för o va mamma egenligen? jag får alltid höra att "oj vad ung du är, är du verkligen mamma? " men hade jag varit 19 o inte varit mamma så hade 19 inte varit så ungt utan man hade varit en mogen kvinna som dom säger! varför förändras det så mkt när man får barn, från att vara mogen o vuxen till o vara ung och liten?

hmm konstigt tycker jag :P vad säger ni?

• Svar på tråden är jag så ung?
  • Thaleya

jag håller med Ts.

Jag tycker att man är ung när man är under 20. vare sig man är förälder eller inte.

Är man äldre än så är man inte ung längre. vare sig man är förälder eller inte.

Fast är man 35 och förstföderska så tycker jag att man är gammal för att få sitt första barn.

Och är man 22 och fyr barnsmamma så är man ung för att ha så många barn.

:D så nu fick jag mina tankar fint i skrift.

• carlsbergs

Kände en tjej som fick barn när hon var 17.. Hon var (är) så omogen att det är pinsamt att umgås med henne... Ålder spelar ingen som helst roll hur gammal man är, men man måste se till att bli vuxen i hjärnan först & främst..

• Thaleya
    Stargazer09 skrev 2009-08-13 12:23:41 följande:
    Har en teori om att det är vanligare på mindre orter!
    Jag bor i Östersund och här har fyra i min gamla grundskole klass blivit föräldrar redan. jag är 20 år.
  • Gravid 89

Jag anser att man är ung när man är 19 år. Jag är också 19 och min bebis är ett halvt år gammal nu...

Jag är dock väldigt mogen i sättet för min ålder (och det har inte med barnafödandet och moderskapet att göra, är densamma som för flera år sedan t om) och tänker nog lite mer som en mogen kvinna också. Att supa och ha sig som en del i min ålder gör har aldrig lockat mig och inte är man en utstött för det heller...

Jag är jätteglad över att vara mamma för det är det bästa som finns. Att ta hand om ett underbart litet barn i mitt liv...

Det är så sällan någon reagerar och säger att "Oh, du är så ung" o sv när de ser och hör att jag har barn och bara är 19 år. Flera har sagt att det har att göra med min mognad, och det ligger väl något i det antar jag... sak samma

• daisy78

ja man är ung när man är 19 och förälder men sen om men är FÖR ung är jag inte beredd att hålla med om ;)

Fick själv barn när jag var 19 så jag vet vad du menar. Jag har hanterat det med att se till att vara den bästa föräldren jag kan vara :) Hela, rena och väluppfostrade är de och på utvecklingssamtalen får jag alltid höra att de fungerar väl i gruppen och att de är bra "kamrater" med de andra. Jag har alltid sett att vara en engagerad förälder, ser till att de alltid gör läxor, har med matsäck när det är dags för det osv... Framför allt så ser jag till att de får en trygg och bra uppväxt
    Då är det inte ngn som kan säga ngt om att jag var FÖR ung när jag fick barn...

Lycka till i föräldraskapet!!!

Kram

• Lev livet som du borde ha gjort

Man kan inte dra alla öven en kam. Jag te.x, är väldigt mycket mer mogen än andra (då 19 åringar) då jag haft mer livserfarenhet för att jag varit med om saker som dem flesta inte varit med om och kommer troligtvis aldrig kommer få uppleva heller.

Jag fick ta hand om mig själv när jag var ett litet barn- jag fick "leka" min egna mamma för att ens ha överlevt idag. Så dra inte alla 19 åringar (eller andra) över en kam och säg att ALLA är omogna!

• Anouschka

19 ar och mamma är väldigt ungt i dagens samhälle, med mognad har det ju inget att göra (även om en "mogen kvinna" för mig, som är 32 ar, snarare är ett begrepp som jag sätter pa 50 aringar kanske)

• CarroMeijer

Lev livet som du borde ha gjort skrev 2009-08-14 04:28:57 följande:

Man kan inte dra alla öven en kam. Jag te.x, är väldigt mycket mer mogen än andra (då 19 åringar) då jag haft mer livserfarenhet för att jag varit med om saker som dem flesta inte varit med om och kommer troligtvis aldrig kommer få uppleva heller. Jag fick ta hand om mig själv när jag var ett litet barn- jag fick "leka" min egna mamma för att ens ha överlevt idag. Så dra inte alla 19 åringar (eller andra) över en kam och säg att ALLA är omogna!
    samma här, har varit med om saker som jag tror många inte får uppleva o jag hoppas att dom inte behöver det heller. jag har mkt mer erfarenheter och är mkt mer mogen än många i min ålder är.
  • CarroMeijer

ja jag tror vi alla har konstaterat att man är ung när man är 19 men som sagt det beror på personlighet och mognad. jag vet är jag är en bra mamma som tar hand om mitt barn o älskar det!
    mitt liv ser nog inte ut som många 19 åringars men jag trivs med det och jag älskar livet som mamma o sambo och jag skulle inte byta det mot något :)

• Tilsan
    Thaleya skrev 2009-08-13 22:57:56 följande:
    jag håller med Ts. Jag tycker att man är ung när man är under 20. vare sig man är förälder eller inte. Är man äldre än så är man inte ung längre. vare sig man är förälder eller inte. Fast är man 35 och förstföderska så tycker jag att man är gammal för att få sitt första barn. Och är man 22 och fyr barnsmamma så är man ung för att ha så många barn. :D så nu fick jag mina tankar fint i skrift.
    Håller med
    En som är 19 hinner inte få lika mycket livs erfarenhet som en som är tex 40. 19år är ju 19 år hur mycket man en kämpar för att hinna med så mycket som möjligt. Men bara för att man oftast blir mognare med tiden betyder det ju inte att man är omogen vid 19 även om just jag kan räkna upp en massa saker som jag tyckte var roligare att göra som 19åring än att ta hand om en bebis
Svar på tråden är jag så ung?