• CarroMeijer

är jag så ung?

Jag har en dotter på 2 månader och själv är jag snart 19 år, är jag så jäkla ung för o va mamma egenligen? jag får alltid höra att "oj vad ung du är, är du verkligen mamma? " men hade jag varit 19 o inte varit mamma så hade 19 inte varit så ungt utan man hade varit en mogen kvinna som dom säger! varför förändras det så mkt när man får barn, från att vara mogen o vuxen till o vara ung och liten?

hmm konstigt tycker jag :P vad säger ni?

• Svar på tråden är jag så ung?
  • SanTan

När jag var 19 flyttade jag hemifrån och började plugga på högskola. Barn låg väldigt långt från min verklighet då! Jag träffade in nuvarande man när jag var 23 år.

Så självklart tycker jag det är ungt att bli mamma vid 19. Jag själv, vid den åldern, hade mycket kvar att "leva ut" innan jag ville ha barn.

Idag är jag en 34 år gammal tvåbarnsmamma till en 5-åring och en 2-åring....

Så jag var 10 år äldre än dig när jag fick mitt första barn......

Men jag menar inte med detta inlägg att det är fel eller FÖR ungt, bara att det inte hade passat mig!

• pussgurkan86
    CarroMeijer skrev 2009-08-13 12:19:29 följande:
    jag bor i västervik o här är det SJUKT mkt unga föräldrar, bara jag känner 8 stycken mellan 16 o 20 men jag tycker det är väldigt vanligt iaf vad jag har upplevt här!
    ojdå i Lund är det inte så vanligt med att man får barn tidigt.
  • Ajlil
    pussgurkan86 skrev 2009-08-13 12:21:42 följande:
    ojdå i Lund är det inte så vanligt med att man får barn tidigt.
    Har en teori om att det är vanligare på mindre orter!
  • CarroMeijer
    SanTan skrev 2009-08-13 12:20:28 följande:
    När jag var 19 flyttade jag hemifrån och började plugga på högskola. Barn låg väldigt långt från min verklighet då! Jag träffade in nuvarande man när jag var 23 år. Så självklart tycker jag det är ungt att bli mamma vid 19. Jag själv, vid den åldern, hade mycket kvar att "leva ut" innan jag ville ha barn. Idag är jag en 34 år gammal tvåbarnsmamma till en 5-åring och en 2-åring.... Så jag var 10 år äldre än dig när jag fick mitt första barn...... Men jag menar inte med detta inlägg att det är fel eller FÖR ungt, bara att det inte hade passat mig!
    jo det är ju olika från person till person, men jag har haft ett väldigt tufft liv o varit mkt sjuk i struma o legat på sjukhuset o den erfarnenheten gjorde att jag växte upp fort, jag har aldrig varit ute utan jag var alltid hemma o kolla på film hellre! jag har aldrig haft behovet av att leka av mej eftersom mitt liv har varit som det har varit jag har snarare kämpat för mitt liv med skola o sjukdom! detta barn var precis det jag behövde o jag anser att jag är en mkt bra mamma :)
  • Stårschan
    Stargazer09 skrev 2009-08-13 12:23:41 följande:
    Har en teori om att det är vanligare på mindre orter!
    Det stämmer också med mina observationer.
  • Sennaboo
    CarroMeijer skrev 2009-08-13 11:55:38 följande:
    Jag har en dotter på 2 månader och själv är jag snart 19 år, är jag så jäkla ung för o va mamma egenligen? jag får alltid höra att "oj vad ung du är, är du verkligen mamma? " men hade jag varit 19 o inte varit mamma så hade 19 inte varit så ungt utan man hade varit en mogen kvinna som dom säger! varför förändras det så mkt när man får barn, från att vara mogen o vuxen till o vara ung och liten?hmm konstigt tycker jag :P vad säger ni?
    Vem är det som säger att man är en mogen kvinna vid 19 år? Det har jag aldrig hört. Eftersom genomsnittsåldern för förstföderskor ligger runt 30 år så är du ju ung. Precis som att man skulle tycka att en 8-åring som tar studenten är ung
  • GrönaDruvan

Jag tycker 19 är ungt att bli mamma och jag tycker inte man är en mogen kvinna när man är 19 heller..
    Däremot så är man ju inte en sämre mamma för att man är 19!! Man växer ju med ansvaret också

Sen är alla människor så olika. Vissa är mer mogna än andra, vilken ålder man än är i.

När jag var 19 fanns inte ens barn på världskartan. Jag var bara ute och festade.
    Jag var väl ganska omogen också.

Men jag tror att de flesta tycker 19 är ungt att bli mamma, men det är ju inget negativt för det!

• CarroMeijer

hon var inte planerad men lika älskad!

• Elenas hasselbackspotatis 86

Mina föräldrar bor i Borås o jag o min sambo bor i GBG. Mina vänner i Borås ynglar av sig ÖVERALLT o HELA TIDEN nu (23 år), men mina vänner i gbg har det inte ens på tanken, dom vill vänta :)

Jag o min sambo hoppas nu på pluss, han är född -81 o jag -86. Vi har oerhört god ekonomi, är relativt färdigutbildade och känner oss redo (sen har vi båda 2 våra rötter i grekland och där är det vanligast att man får barn när man är 23-26 år, lite tidigare än här)

Men som sagt, jag är ung - men vi har ordnat allting innan med pengar o sånt. Vi är redo.

• enny signatur

Jag känner mig inte alls ung nu när jag är 22. När jag fick dottern var jag 20 och då frågade folk om min ålder, men när jag sa att jag var 20 så verkad eingen tycka det var ungt (jag såg/ser yngre ut än jag var/är).

Svar på tråden är jag så ung?