• CarroMeijer

är jag så ung?

Jag har en dotter på 2 månader och själv är jag snart 19 år, är jag så jäkla ung för o va mamma egenligen? jag får alltid höra att "oj vad ung du är, är du verkligen mamma? " men hade jag varit 19 o inte varit mamma så hade 19 inte varit så ungt utan man hade varit en mogen kvinna som dom säger! varför förändras det så mkt när man får barn, från att vara mogen o vuxen till o vara ung och liten?

hmm konstigt tycker jag :P vad säger ni?

• Svar på tråden är jag så ung?
  • minafyra

Mogen kvinna vid 19år Förlåt men ja...haha. Jag blev gravid när jag var 19år, var ju vuxen förståss men..inte hälften så mogen som jag trodde om ens hälften Jag tycker att man är ung för att vara förälder när man är i din ålder!! Du har ju inte ens hunnit gå ut gymnasiet ännu då, vid 18år är man fortfarande tonåring, festar, leker och går i skolan. Jobbar kanske lite extra, men bor fortfarande oftast hemma och har föräldrar som "tar hand om en" även om man oftast får ta mycket ansvar för sig själv i den åldern.

Sedan när man gått ut gymnasiet flyttar man hemmifrån, betalar räkningar, jobbar/studerar på högskola/universitet...måste ta allt ansvar för sig själv. Ofta är det dock fortfarande mycket festa festa och pojkvänner till höger och vänster. Sedan vid ca 25år har de flästa fått jobb "på riktigt" kommit in i rytmen med räkningar och matkonto..och få pengarna att räcka HELA månaden och inte bara första veckan eller så. Man har då mognat av erfarenheterna av att vara vuxen och få klara sig själv och klarar sig faktiskt själv utan att behöva åka hem till mamma och äta för att maten var slut eller för att låna pengar för att maten är slut.
    Där efter blir man väl mer vuxen kvinna och inte bara ung tjej och då brukar många börja tänka på barn och däromkring slutar man väl oxå att vara ung förälder..

• Nataliesliv
    minafyra skrev 2009-08-14 18:30:31 följande:
    Sedan vid ca 25år har de flästa fått jobb "på riktigt" kommit in i rytmen med räkningar och matkonto..och få pengarna att räcka HELA månaden och inte bara första veckan eller så. Man har då mognat av erfarenheterna av att vara vuxen och få klara sig själv och klarar sig faktiskt själv utan att behöva åka hem till mamma och äta för att maten var slut eller för att låna pengar för att maten är slut.Där efter blir man väl mer vuxen kvinna och inte bara ung tjej och då brukar många börja tänka på barn och däromkring slutar man väl oxå att vara ung förälder..
    Jag är 21 år, hade ett jobb på riktigt när jag var 18 (direkt efter gymnasiet) flyttade även då hemmifrån, har fast anställning sen 2 år tillbaka. Vi har ICAmatkonto, betalar alla räkningar och pengarna räcker hela månaden. Vi har dessutom ett hus. Är jag då en vuxen kvinna, eller är det åldern som säger det? Får jag börja tänka på barn?
  • minafyra
    vilkenfuling skrev 2009-08-14 18:39:25 följande:
    Jag är 21 år, hade ett jobb på riktigt när jag var 18 (direkt efter gymnasiet) flyttade även då hemmifrån, har fast anställning sen 2 år tillbaka. Vi har ICAmatkonto, betalar alla räkningar och pengarna räcker hela månaden. Vi har dessutom ett hus. Är jag då en vuxen kvinna, eller är det åldern som säger det? Får jag börja tänka på barn?
    Ja du när jag var 21år hade jag TVÅ barn så jag säger väl inget om att man inte får börja tänka på barn innan ca 25år...jag hade tre barn när jag var 24år sedan

Men för de flästa ser det ut så på ett ungefär och därför är det så att man oftast ser dem under ca 25år som ganska unga. Men hmm...jag vet inte om jag skulle kalla ngn som är 21år för vuxen kvinna...vist att du är vuxen men fortfarande ung tjej i mina ögon måste jag säga. Vist att man mognar olika fort men ska jag vara helt ärlig så vill jag nog säga VAR UNG ett tag till!!!!! Det finns ingen vinst i att skynda sig att växa upp...men jag tror att du i efterhand är glad om du väljer vara ung ett tag till. Så kul är det inte att vara vuxen alltid och vuxen är man sedan för alltid...man kan aldrig gå tillbaka. Och om man njuter av ungdommen ett tag extra så får man ändå njuta av vuxentiden senare..
    Så nej jag skulle väl inte rekomendera dig att tänka på barn redan....
  • SomeOone
    vilkenfuling skrev 2009-08-14 18:39:25 följande:
    Men icamatkonto är inte det ett kreditkort? kanske har missupfattat det.
    Isåfall är det ju bara en nackdel att ha det, Räntan och grejer blir ju höga och man vill väl ändå inte köpa mat på kredit!
    Sorry om jag har fel som sagt.
  • CarroMeijer
    minafyra skrev 2009-08-14 18:30:31 följande:
    Mogen kvinna vid 19år Förlåt men ja...haha. Jag blev gravid när jag var 19år, var ju vuxen förståss men..inte hälften så mogen som jag trodde om ens hälften Jag tycker att man är ung för att vara förälder när man är i din ålder!! Du har ju inte ens hunnit gå ut gymnasiet ännu då, vid 18år är man fortfarande tonåring, festar, leker och går i skolan. Jobbar kanske lite extra, men bor fortfarande oftast hemma och har föräldrar som "tar hand om en" även om man oftast får ta mycket ansvar för sig själv i den åldern. Sedan när man gått ut gymnasiet flyttar man hemmifrån, betalar räkningar, jobbar/studerar på högskola/universitet...måste ta allt ansvar för sig själv. Ofta är det dock fortfarande mycket festa festa och pojkvänner till höger och vänster. Sedan vid ca 25år har de flästa fått jobb "på riktigt" kommit in i rytmen med räkningar och matkonto..och få pengarna att räcka HELA månaden och inte bara första veckan eller så. Man har då mognat av erfarenheterna av att vara vuxen och få klara sig själv och klarar sig faktiskt själv utan att behöva åka hem till mamma och äta för att maten var slut eller för att låna pengar för att maten är slut. Där efter blir man väl mer vuxen kvinna och inte bara ung tjej och då brukar många börja tänka på barn och däromkring slutar man väl oxå att vara ung förälder..
    jag tog studenten innan hon kom, flyttade ihop med min sambo för ett år sen, har varit ute 3 gånger o aldrig druckit, alltid tagit hand om mig själv, vi har över 60 000 på sparkontot o chrille tjänar 30 000 i månaden så inget av det där stämmer på mig vill jag ju bara påpeka
  • Nataliesliv
    SomeOone skrev 2009-08-14 18:48:10 följande:
    Men icamatkonto är inte det ett kreditkort? kanske har missupfattat det.Isåfall är det ju bara en nackdel att ha det, Räntan och grejer blir ju höga och man vill väl ändå inte köpa mat på kredit!Sorry om jag har fel som sagt.
    Japp, du har fel, man kan ha kredit iofs, men vi har inte det. Sätter in pengar varje månad, som alltid räcker och bli över.
  • Lizzyzz

Alla är olika å alla passar mer eller mindre som föräldrar.. Oavsett ålder

Vist kan de vara bättre för barn med trygg ekonomi etc. Självklart!

Men det finns ju inget som säger att man blir sämre mor/far för man får barn innan man har fast jobb.
    Är som sagt 24 år och väntar min nummer FEM
    Vi bor i hus och jag har alltid fått posivtiva kommentarer från de som träffat mina barn (lärare, dagispersonal etc)

Men sen vet jag också att jag inte har samma intressen som mina egna vänner.. har svårt tro 80% av mina bekanta skulle passat som förälder vid 17 år.
    Själv flyttade jag hemmifrån vid 15 och har aldrig varit full då jag inte gillar att dricka. etc.

Ung är man väl så länge man gör sig till det.. jag skulle inte vilja bli kallad GAMMAL för jag blir 30.. hehe jag ser Gammal som en som är 50+ hahaha

(min poäng är att jag känner folk som fått sitt första barn både vid 15års ålder och vid 35år och ingen av dem vart/är bra föräldrar.. så de är ju inte åldern som avgör)

Sandra 02, Lucas 03, Tor & Caroline 05, BF 091109
  • Zvartaliljan

Håller med Thaleyas beskrivning...ung är väl ändå inte lika med omogen?? jag anser mig absolut vara en ung mamma, är 23 och väntar 2a nu. Ser inget negativt i att någon kallar mig ung heller. Blev snarare jäkligt tjurig när en av tösens dagiskompisar kallade mig för "den där tanten"
    Man kan vara en ung mogen kvinna redo för barn, och man kan vara en gammal omogen kvinna som absolut inte är redo för barn. Ung eller gammal är inte allt när det gäller mogenhet och redo eller inte. Syrran som är 27 är definitivt inte redo för barn...det har hon själv sagt att hon inte skulle klara av, men hon blev bara lycklig över att få höra att hon skulle bli moster igen o tycker jag gör rätt i att skaffa en till,  de flesta som möter oss tror att hon är min lillasyster...så olika kan det vara även mellan syskon, en är redo för familj och "vuxenliv" vid 19-20 medans nästa fortfarande inte klarar av det vid 27...men jag tycker vi båda två är unga Känner mig absolut inte gammal bara för att jag är mamma...möjligtvis när jag har så ont i fogarna så jag knappt klarar trappan, DÅ känner jag mig gammal

Älskade lilla Maia 060528 och syskon 100125
  • annbom

Så tycker jag med, men man behöver inte bli en dålig mamma fast man bara är 16, men man är för ung.

SomeOone skrev 2009-08-14 18:23:42 följande:
    Personligen tycker jag att om man är under 20 år och har barn så är man ung.Sen under 18 år FÖR UNG för barn, men visst man växer oftast in i rollen som förälder men inte något jag skulle rekomendera om man säger så....Man ska vara ung så länge man kan!
    Inte i något hänseende är man en mogen kvinna när man är 19. Man har till och med fortfarande "staffrabbatt" om man skulle göra något brott.
  • Tilsan
    SomeOone skrev 2009-08-14 18:19:33 följande:
    Måste bara fråga då, Är jag en ung mamma ? Är 19 år och har två söner, Ena på 3 år och andra 4 månader...
    Läs vad Thaleya skrev
    Thaleya skrev 2009-08-14 15:10:38 följande:
    Jag tror många här missförstår en sak. Ung = man har inte levt så många år. Gammal = man har levt länge. Gammal måste inte hänga ihop med erfaren. Ung måste inte hänga ihop med omogen. Ung är ett konstaterande att jaha har du redan fått barn du som inte gått så länge på denna jord. Det är varken negativt eller positivt. Att lägga in mognad och beteenden i ord som ung och gammal tycker jag är fel. För att man är gammal behöver man inte vara vis.
    Personligen tycker jag inte att du helt plötsligt är gammal bara för att du fött barn. Du har ju inte levt fler år bara för att du får barn. Så ja jag tycker du är en ung mamma
Svar på tråden är jag så ung?