• CarroMeijer

är jag så ung?

Jag har en dotter på 2 månader och själv är jag snart 19 år, är jag så jäkla ung för o va mamma egenligen? jag får alltid höra att "oj vad ung du är, är du verkligen mamma? " men hade jag varit 19 o inte varit mamma så hade 19 inte varit så ungt utan man hade varit en mogen kvinna som dom säger! varför förändras det så mkt när man får barn, från att vara mogen o vuxen till o vara ung och liten?

hmm konstigt tycker jag :P vad säger ni?

• Svar på tråden är jag så ung?
  • CarroMeijer
    Sennaboo skrev 2009-08-13 12:25:44 följande:
    Vem är det som säger att man är en mogen kvinna vid 19 år? Det har jag aldrig hört. Eftersom genomsnittsåldern för förstföderskor ligger runt 30 år så är du ju ung. Precis som att man skulle tycka att en 8-åring som tar studenten är ung
    Det fick jag höra hela tiden därför fick jag den uppfattningen att folk så det så, men jag personlig är hellre 19 vid första barnet än 30! jag satt länge o kolla igenom mitt liv innan jag bestämde mig för att behålla barnet, jag hade sambo, mkt bra ekonomi o hus men det avgörande var att jag hann få utbildning, det var mkt viktigt för mig!
  • Aiiiiwa
    Stargazer09 skrev 2009-08-13 12:23:41 följande:
    Har en teori om att det är vanligare på mindre orter!
    här i kristianstad är det jätte vanligt med unga föräldrar..
    Här ser man nästan fler unga föräldrar än äldre, men det
    är nog för att man själv är ung förälder..

själv var jag 19 (20 en månad senare) när jag fick mitt första
    barn, gick fortf på gymnasiet.
    NU är jag 23 å 2barnsmamma..
  • Sennaboo
    elvinaOstefan skrev 2009-08-13 12:04:38 följande:
    visst är man ung när man är 19år, till och med tonåring. De flesta i den åldern går ju fortfarande i skolan. Men vad spelar det för roll, mamma som mamma oavsätt ålder. Själv är jag 20år med en 21mån son, vist har man fått höra att man är en ung mamma- men det är jag ju också, så det är väl inte så konstigt? :) Det blir mer accepterat när jag kunde konstatera att jag var 17år när jag tog studenten, bodde ihop med pappan i en br lgh, haft förhållande i fem år och jobba som ekonom. Då försvann alla fördommar, för en ung mamma är ju tydligen en outbildad, oansvarlig liten flicka som lämnar bort barnet flera ggr/veckan för att festa och bor själv i en soc lägenhet
    Några frågor av nyfikenhet:
    - Tog du studenten två år tidigare än normalt? Hur gör man det?
    - Blev du tillsammans med din kille när du var 12 år gammal? Hur gammal var han?
    - Vilken typ av ekonom jobbar du som eftersom du max kunnat plugga 1 år efter studenten innan du fick barn?
  • julanta

Jag var 18 när vi plussade och 19 när vår dotter föddes, visst är jag inte gammal men jag är inte jätte ung heller. Mogen - JA! Har alltid väntat på familjelivet och har inte tyckt festa varit det mest underhållande. Jag tror att alla är olika mogna, och jag har alltid varit mogen för min ålder därför kan man se olika på om man är ung eller inte som 19år och mamma.

Här i Kristianstad finns det jätte många i min ålder som har barn, efter att jag tagit studenten med stooor mage kom 3 klasskompisar som också skulle ha barn ;) man kanske startade en trend haha men jag är så glad att jag inte väntade tills jag är 30 för jag vågar fortfarande "göra bort mig" för att ha roligt med min dotter.

Tror inte heller man kan säga att en viss ålder är bäst för barnen utan det handlar om hur pass mogen man är. Lite flum men mina tankar o åsikter :)

• Elenas hasselbackspotatis 86
    Sennaboo skrev 2009-08-13 12:33:37 följande:
    Några frågor av nyfikenhet:- Tog du studenten två år tidigare än normalt? Hur gör man det?- Blev du tillsammans med din kille när du var 12 år gammal? Hur gammal var han?- Vilken typ av ekonom jobbar du som eftersom du max kunnat plugga 1 år efter studenten innan du fick barn?
    Undrar också?
  • CarroMeijer
    julanta skrev 2009-08-13 12:34:42 följande:
    Jag var 18 när vi plussade och 19 när vår dotter föddes, visst är jag inte gammal men jag är inte jätte ung heller. Mogen - JA! Har alltid väntat på familjelivet och har inte tyckt festa varit det mest underhållande. Jag tror att alla är olika mogna, och jag har alltid varit mogen för min ålder därför kan man se olika på om man är ung eller inte som 19år och mamma. Här i Kristianstad finns det jätte många i min ålder som har barn, efter att jag tagit studenten med stooor mage kom 3 klasskompisar som också skulle ha barn ;) man kanske startade en trend haha men jag är så glad att jag inte väntade tills jag är 30 för jag vågar fortfarande "göra bort mig" för att ha roligt med min dotter. Tror inte heller man kan säga att en viss ålder är bäst för barnen utan det handlar om hur pass mogen man är. Lite flum men mina tankar o åsikter :)
    mkt bra åskigt, håller med!!
  • Sennaboo
    Jag var 18 när vi plussade och 19 när vår dotter föddes, visst är jag inte gammal men jag är inte jätte ung heller. Mogen - JA! Har alltid väntat på familjelivet och har inte tyckt festa varit det mest underhållande. Jag tror att alla är olika mogna, och jag har alltid varit mogen för min ålder därför kan man se olika på om man är ung eller inte som 19år och mamma.Här i Kristianstad finns det jätte många i min ålder som har barn, efter att jag tagit studenten med stooor mage kom 3 klasskompisar som också skulle ha barn ;) man kanske startade en trend haha men jag är så glad att jag inte väntade tills jag är 30 för jag vågar fortfarande "göra bort mig" för att ha roligt med min dotter. Tror inte heller man kan säga att en viss ålder är bäst för barnen utan det handlar om hur pass mogen man är. Lite flum men mina tankar o åsikter :)
    Tror du att det hänger på ålder och inte på personlighet ifall man vågar "göra bort sig" för att ha roligt med barn?
  • julanta
    CarroMeijer skrev 2009-08-13 12:36:42 följande:
    mkt bra åskigt, håller med!!
    Tack ;D
  • julanta
    Sennaboo skrev 2009-08-13 12:37:38 följande:
    Tror du att det hänger på ålder och inte på personlighet ifall man vågar "göra bort sig" för att ha roligt med barn?
    Jag tror att med åren så vågar inte vuxna slänga sig ner på knä och börja krypa i en sandlåda kanske på grund av att det inte vill bli skitiga eller att de inte vill att grannarna ska tro de är knäppa eller som du säger så kan det bero på personlighet. Det kan finnas olika skäl. Och som sagt, JA detta är mina tankar.
  • Aiiiiwa
    Jag var 18 när vi plussade och 19 när vår dotter föddes, visst är jag inte gammal men jag är inte jätte ung heller. Mogen - JA! Har alltid väntat på familjelivet och har inte tyckt festa varit det mest underhållande. Jag tror att alla är olika mogna, och jag har alltid varit mogen för min ålder därför kan man se olika på om man är ung eller inte som 19år och mamma. Här i Kristianstad finns det jätte många i min ålder som har barn, efter att jag tagit studenten med stooor mage kom 3 klasskompisar som också skulle ha barn ;) man kanske startade en trend haha men jag är så glad att jag inte väntade tills jag är 30 för jag vågar fortfarande "göra bort mig" för att ha roligt med min dotter. Tror inte heller man kan säga att en viss ålder är bäst för barnen utan det handlar om hur pass mogen man är. Lite flum men mina tankar o åsikter :)
    här e en ti från k-stad :)
Svar på tråden är jag så ung?