• magikatt

Varför säger man inte zigenare längre?

Jag visste inte riktigt inom vilket ämne denna fråga borde läggas, så jag provar här.
    Varför säger man inte Zigenare längre i media t. ex, utan Romer?
    Har Zigenare blivit ett skällsord liksom Neger?

• Svar på tråden Varför säger man inte zigenare längre?
  • astalacasta

Hoppsan, där var Idispidis snabbare än mig

• Thursday
    astalacasta skrev 2009-08-16 22:17:49 följande:
    Hoppsan, där var Idispidis snabbare än mig
    My fingers can move as fast as the wings of a butterfly. *blåser på fingertopparna*
  • astalacasta
    Thursday skrev 2009-08-16 22:18:31 följande:
    My fingers can move as fast as the wings of a butterfly. *blåser på fingertopparna*
  • magikatt
    astalacasta skrev 2009-08-16 22:10:32 följande:
    sv.wikipedia.org/wiki/RomerNej, ordet zigenare används inte längre av myndigheter eller av andra institutioner.Jag tror att anledningen att ordet zigenare uppfattas som nedsättande är att det är en benämning som andra folk har haft på romerna, inte deras egna ord för sitt eget folk. Som de flesta folk som kämpar mot diskriminering så är det viktigt med rätten att använda sitt eget språk och definiera sig själva istället för att bli definierade av andra.
    Tack för länken!
    Intressant läsning, speciellt det där med renligheten, visste jag inte.
  • livet leker
    mona83 skrev 2009-08-16 22:12:12 följande:
    hmm det övergreppet som vissa av dom utför mot oss då? Är det inte lika illa?Många av deras barn är inte speciellt snälla ute, sen när det blir bråk har man hela släkten på sig och det går absolut INTE att snacka med dom....Är inte rasse men det är så det ser ut...inte bara romer
    Ingen rök utan eld Klart det skapar problem när man skäl o lever på samhället, INTE alla men fasiken nära 100 %
  • livet leker

Om en Zigensk kvinna skulle bli våldtagen så klipps hennes hår av, det berättade en zigenere som jag hade kontakt med förrut.

• Apolline

livet leker skrev 2009-08-16 22:36:37 följande:

Om en Zigensk kvinna skulle bli våldtagen så klipps hennes hår av, det berättade en zigenere som jag hade kontakt med förrut.
    Är det så svårt att kalla dem för romer när det nu är vad de kallar sig själv, och vad de vill kallas? Och det dessutom av många uppfattas som nedsättande att säga zigenare, och ordet används inte längre i officiella sammanhang.

Ok att du hade missat detta innan, men nu vet du, du skulle inte kunna tänka dig att kalla dem romer då?
  • En Tjej

det är inte fel o säga zigenare

men det är fel o säga zigenare stjäl o bråkar

• ROMNI

zigenare är inte fel i sig, romer är ett konstigt ord egentligen att använda på alla som faller under den benämningen enligt svenska staten...för alla romer är zigenare, men inte alla zigenare är romer

• sakoline

Zigenare är väl ett nedsättande ord, som andra benämnt romer för, medan de själva kallar sig romer?
    Ungefär som att säga spagge eller neger eller lapp om en same.

Jag skulle inte uppskatta att andra kallade svenskar för typ isbitar :) utan att de ska respektera att jag vill bli kallad svensk. Kanske dåligt exempel, jaja.

Svar på tråden Varför säger man inte zigenare längre?