• magikatt

Varför säger man inte zigenare längre?

Jag visste inte riktigt inom vilket ämne denna fråga borde läggas, så jag provar här.
    Varför säger man inte Zigenare längre i media t. ex, utan Romer?
    Har Zigenare blivit ett skällsord liksom Neger?

• Svar på tråden Varför säger man inte zigenare längre?
  • magikatt
    parvati skrev 2009-08-17 22:40:35 följande:
    Du läser verkligen selektivt må jag säga. Inhämtar du alltid kunskap på detta sätt?
    Läs inlägg 19.
  • ROMNI
    magikatt skrev 2009-08-17 23:08:22 följande:
    Läs inlägg 19.
    parvati skrev 2009-08-17 23:15:35 följande:
    Läs inlägg 6
    du kan inte använda ordet zigenare t.ex i en uppsats om vårt folk, men du kan använda det i vardagligt tal. Stor skillnad.
  • En Tjej
    ROMNI skrev 2009-08-18 09:41:59 följande:
    du kan inte använda ordet zigenare t.ex i en uppsats om vårt folk, men du kan använda det i vardagligt tal. Stor skillnad.
    så sant hehe
  • parvati

Om individer vill kalla sig zigenare får de göra det, men som grupp(majoriteten) vill heta romer!
    Lite historik från delegationen för romers hemsida;

Varför benämningen zigenare?
    Gamla dokument från olika håll i 1500-talets Europa visar att man trodde att romerna kom från den sjunkna Atlantis, från månen eller från Egypten.

Det engelska ordet för zigenare är gypsies och den spanska är gitanos, ord som helt enkelt betyder egyptier.

I Grekland förväxlades romerna med en annan folkgrupp och kom att kallas atsiganoi, vilket har givit upphov till ordet cigani på de slaviska språken, zigeuner på tyska och zigenare på svenska. I Sverige kallades de till en början för tatarer, som är ett ryskt folkslag. Den benämningen förvanskades senare till tattare.

• Maria1983

Känner flera zigenare och de kallar sig själva för zigenare. Förstår inte problemet?

• ROMNI
    parvati skrev 2009-08-18 18:27:56 följande:
    Om individer vill kalla sig zigenare får de göra det, men som grupp(majoriteten) vill heta romer!Lite historik från delegationen för romers hemsida;Varför benämningen zigenare?Gamla dokument från olika håll i 1500-talets Europa visar att man trodde att romerna kom från den sjunkna Atlantis, från månen eller från Egypten.Det engelska ordet för zigenare är gypsies och den spanska är gitanos, ord som helt enkelt betyder egyptier.I Grekland förväxlades romerna med en annan folkgrupp och kom att kallas atsiganoi, vilket har givit upphov till ordet cigani på de slaviska språken, zigeuner på tyska och zigenare på svenska. I Sverige kallades de till en början för tatarer, som är ett ryskt folkslag. Den benämningen förvanskades senare till tattare.
    hur vet du som inte är zigenare vad majoriteten vill kalla sig? det är skillnad på vad oficiella vill kalla oss och vad vi tycker om ordet zigenare privat. Jag känner inte en enda zigenare som blir förolämpad över benämningen
  • magikatt
    ROMNI skrev 2009-08-18 09:41:59 följande:
    Men då förstår jag inte riktigt det du skrev i inlägg nummer 23.

Citat; "jag kallar inte alla zigenare för romer, för de ÄR inte romer."

Så om jag då skulle skriva en uppsats (ditt exempel) om de zigenare som INTE är romer, vad ska jag då kalla dem för?
  • parvati
    ROMNI skrev 2009-08-18 20:36:13 följande:
    hur vet du som inte är zigenare vad majoriteten vill kalla sig? det är skillnad på vad oficiella vill kalla oss och vad vi tycker om ordet zigenare privat. Jag känner inte en enda zigenare som blir förolämpad över benämningen
    Hur vet du att jag inte är zigenare?
    Självklart får du kalla dig zigenare men nuförtiden säger man romer i officiellt tal och de är också vad riksorganisationen för romer(zigenare) heter. Självklart är inte romer lika lite som svenskar, fransmän, araber någon grupp där alla tycker och tänker lika.
    På FL brukar det ju stå "jag känner en afrikan och han kallar sig själv för neger". Ja självklart om någon vill kalla sig själv för neger eller zigenare så gör det men i modernt språkbruk så heter det inte så och de flesta kallar sig själva för romer.

Du lägger inte något värde i zigenare, jag känner romer som inte blir arga om man benämner de zigenare(om man inte lägger till andra diskriminerande uttryck)några korrigerar en om man säger zigenare och det finns säkert de som blir kränkta av att kallas zigenare.
  • ROMNI
    parvati skrev 2009-08-18 21:37:47 följande:
    Hur vet du att jag inte är zigenare? Självklart får du kalla dig zigenare men nuförtiden säger man romer i officiellt tal och de är också vad riksorganisationen för romer(zigenare) heter. Självklart är inte romer lika lite som svenskar, fransmän, araber någon grupp där alla tycker och tänker lika.På FL brukar det ju stå "jag känner en afrikan och han kallar sig själv för neger". Ja självklart om någon vill kalla sig själv för neger eller zigenare så gör det men i modernt språkbruk så heter det inte så och de flesta kallar sig själva för romer.Du lägger inte något värde i zigenare, jag känner romer som inte blir arga om man benämner de zigenare(om man inte lägger till andra diskriminerande uttryck)några korrigerar en om man säger zigenare och det finns säkert de som blir kränkta av att kallas zigenare.
    säg vilken natiya du tillhör då!
Svar på tråden Varför säger man inte zigenare längre?