• magikatt

Varför säger man inte zigenare längre?

Jag visste inte riktigt inom vilket ämne denna fråga borde läggas, så jag provar här.
    Varför säger man inte Zigenare längre i media t. ex, utan Romer?
    Har Zigenare blivit ett skällsord liksom Neger?

• Svar på tråden Varför säger man inte zigenare längre?
  • ROMNI

nej, det är inte nedsättande, det betyder bara folket som håller sig för sig själva typ

• sakoline
    ROMNI skrev 2009-08-17 15:29:26 följande:
    nej, det är inte nedsättande, det betyder bara folket som håller sig för sig själva typ
    Men om de kallar sig romer, varför inte respektera detta och kalla dem för det?
    Antar att frågan kommit upp flera gånger tidigare och romerna säkert själva sagt att de vill bli kallade romer och inte zigenare.
  • ROMNI
    sakoline skrev 2009-08-17 16:01:27 följande:
    Men om de kallar sig romer, varför inte respektera detta och kalla dem för det?Antar att frågan kommit upp flera gånger tidigare och romerna säkert själva sagt att de vill bli kallade romer och inte zigenare.
    jag är rom och zigenare, och nej, jag kallar inte alla zigenare för romer, för de ÄR inte romer
  • Trileia
    ROMNI skrev 2009-08-17 17:01:15 följande:
    jag är rom och zigenare, och nej, jag kallar inte alla zigenare för romer, för de ÄR inte romer
    Finska zigenare är inte romer va? För att vara rom ska man väl prata romska.. har jag fått förklarat för mig, men det kan ju vara helt åt pipan.
    Och vad jag hört så pratar finska zigenare finska.
    Fast de har å andra sidan de typiska kläderna på sig..
    Äh jag vet inte.
  • ROMNI
    Trileia skrev 2009-08-17 17:05:18 följande:
    Finska zigenare är inte romer va? För att vara rom ska man väl prata romska.. har jag fått förklarat för mig, men det kan ju vara helt åt pipan.Och vad jag hört så pratar finska zigenare finska.Fast de har å andra sidan de typiska kläderna på sig..Äh jag vet inte.
    t.ex resande är inte romer, de härstammar från sinter, som finns i t.ex tyskland, belgien, de är sinter, inte romer...calo i spanien är inte heller romer, de talar sin egen dialekt som inte är romani...o de finska ska visst härstamma från dem. Romer kommer från balkan o östeuropa
  • Trileia

Och så heter det kanske inte romska utan romani.. my bad..

• ROMNI
    Trileia skrev 2009-08-17 17:09:02 följande:
    Och så heter det kanske inte romska utan romani.. my bad..

eller romanes
  • parvati

Resande är det som förr kallades tattare. Romer(zigenare) har sitt ursprung i Indien men i samband med folkförflyttningar för många, många år sen spreds de över världen. Finska zigenera är romer men har acklimatiserat sig till sina egna finska traditioner. Likanade situation som judarna hade innan 2:värlskriget då fanns det också olika språk och kulturer beroende på vart de bodde i europa. Jiddisch pratade man i östeuropa.

• magikatt

Tack för alla svar!
    Så om jag förstått det rätt så är zigenare och romer inte alltid samma folkslag och det är inte nedsättande att använda ordet zigenare?

• parvati
    magikatt skrev 2009-08-17 22:09:06 följande:
    Tack för alla svar!Så om jag förstått det rätt så är zigenare och romer inte alltid samma folkslag och det är inte nedsättande att använda ordet zigenare?
    Du läser verkligen selektivt må jag säga. Inhämtar du alltid kunskap på detta sätt?
Svar på tråden Varför säger man inte zigenare längre?