• magikatt

Varför säger man inte zigenare längre?

Jag visste inte riktigt inom vilket ämne denna fråga borde läggas, så jag provar här.
    Varför säger man inte Zigenare längre i media t. ex, utan Romer?
    Har Zigenare blivit ett skällsord liksom Neger?

• Svar på tråden Varför säger man inte zigenare längre?
  • ROMNI
    parvati skrev 2009-08-22 20:57:11 följande:
    [citat]
    Jo för det är skillnad på forskning\fakta och löst tyckande baserat på gamla fördomar.

forskning gjord av gaje, ja. Som du kanske sett så accepterar inte alla dessa "fakta" som sanning utan har andra åsikter om t.ex romers ursprung. Att romer finns i indien idag kan jag t.ex verkligen inte köpa. Då måste man precisera vad som gör någon till rom.
  • parvati
    ROMNI skrev 2009-08-22 21:09:48 följande:
    [citat]Jo för det är skillnad på forskning\fakta och löst tyckande baserat på gamla fördomar.forskning gjord av gaje, ja. Som du kanske sett så accepterar inte alla dessa "fakta" som sanning utan har andra åsikter om t.ex romers ursprung. Att romer finns i indien idag kan jag t.ex verkligen inte köpa. Då måste man precisera vad som gör någon till rom.
    Du får börja studera etnologi, språk eller historia på universitetet. Forska kring romsk kultur och historia och kanske göra examensarbetet i Indien.

Jag skulle gärna vilja lära mig mer om romerna i Indien, så jag ska försöka ta reda på mer.
  • MrTubo

Zigenare, Romer, Tattare...
    Är det skillnad mellan Same och Lapp med?

• kafferast

Jag tycker att zigenare låter så vackert. Romantskt och exotiskt och fint. Romer låter bara illa i mina öron. Fö mig låter romer kriminella, utstötta, kringflackande, säckiga byxor och loafers - alla dåliga fördomar i ett men zigenare, åh, det låter så himla fint.

Men jag vet att man "ska" säga romer istället för zigenare och jag försöker göra det bara för sakens skull.

• En Tjej
    parvati skrev 2009-08-22 21:27:37 följande:
    Du får börja studera etnologi, språk eller historia på universitetet. Forska kring romsk kultur och historia och kanske göra examensarbetet i Indien. Jag skulle gärna vilja lära mig mer om romerna i Indien, så jag ska försöka ta reda på mer.
    finns ingen roma i indien!
  • parvati

En Tjej skrev 2009-08-23 00:26:46 följande:

finns ingen roma i indien!
    googla på gypsies+India
  • En Tjej

ok jag googlat nu och jag hitta inget som visar att de som de kalla gypsies i Indien har nåt med oss romer i europa att göra! Tvärtom, hur de skriva att de lever smutsig mm säger helt emot vår traditioner! Bara för nån kalla en folkgrupp gypsies betyder inte de är ROMA!

• En Tjej

Il gatto macchiato skrev 2009-08-22 23:53:45 följande:

Jag tycker att zigenare låter så vackert. Romantskt och exotiskt och fint. Romer låter bara illa i mina öron. Fö mig låter romer kriminella, utstötta, kringflackande, säckiga byxor och loafers - alla dåliga fördomar i ett men zigenare, åh, det låter så himla fint.Men jag vet att man "ska" säga romer istället för zigenare och jag försöker göra det bara för sakens skull.
    ja, det är en fin ord tycker jag med!!

sn på min språk blir det fakitskt inte korekt om nån kalla mig rom för då kalla de mig för man/make...jag som kvinna ä en romni!
  • ROMNI

En Tjej skrev 2009-08-23 19:32:49 följande:

ok jag googlat nu och jag hitta inget som visar att de som de kalla gypsies i Indien har nåt med oss romer i europa att göra! Tvärtom, hur de skriva att de lever smutsig mm säger helt emot vår traditioner! Bara för nån kalla en folkgrupp gypsies betyder inte de är ROMA!
    ja, många grupper har ju kallts zigenare utan att vara roma. Ett exempel är englands travellers som inte alls har nåt med oss roma att göra, men ändå kallats gypsies. Jag gissar att bofast befolkning gett detta namn till grupper i samhället som inte är/varit som de.
  • NoMatter
    ROMNI skrev 2009-08-24 20:02:10 följande:
    En Tjej skrev 2009-08-23 19:32:49 följande: ja, många grupper har ju kallts zigenare utan att vara roma. Ett exempel är englands travellers som inte alls har nåt med oss roma att göra, men ändå kallats gypsies. Jag gissar att bofast befolkning gett detta namn till grupper i samhället som inte är/varit som de.
    Om jag har fattat saken rätt så kommer ordet gypsies från att folk trodde att de kom från Egypten.

Men på sätt och vis tror jag att du har rätt, eftersom folk som "inte passade in" i det svenska samhället från början kallades för tatarer/tattare. (Om vi nu ska hålla oss till Sverige, men jag tror att det var lika i andra länder också, dock inget jag vet.)
    Det största modet är tålamodet!
  • polizoni

Jag är gift med rom, eller vad man nu ska säga, har dock aldrig hört någon någonisn kalla sig det. Utan kallar sig allihopa själva för zigenare!

Svar på tråden Varför säger man inte zigenare längre?