Varför säger man inte zigenare längre?
Jag visste inte riktigt inom vilket ämne denna fråga borde läggas, så jag provar här.
Varför säger man inte Zigenare längre i media t. ex, utan Romer?
Har Zigenare blivit ett skällsord liksom Neger?
Jag visste inte riktigt inom vilket ämne denna fråga borde läggas, så jag provar här.
Varför säger man inte Zigenare längre i media t. ex, utan Romer?
Har Zigenare blivit ett skällsord liksom Neger?
föresten har väl de finska kale inte ens haft nån traditionell klädsel förrän typ sista 100 åren? Innan klädde de sig som alla andra, deras kjolar mm skilde sig inte från andra kvinnors.
alla romer{zigenare har sina rötter i Indien. Romerna har bara utvecklat olika kulturer beroende på vart i världen de bott, tex finns det många romer fortfarande i Indien.
Att det fokuseras på finska romer är nog för att det b.or så många här i Sverige
I Indien är inte alla hinduer där finns även kristna, buddhister och många muslimer. Jag har själv sätt tältläger som romer bodde i. Romernas religion i Indien vet jag inget om. Egypten har man trott att zigenare härstammade ifrån det engelska ordet gypsie beter egyptier även ordet zigenare kommer därifrån.
Eftersom romerna har varit nomadfolk så har de säkert plockat upp många låneord från många håll, på romska ungdomsförbundets hemsida så läste jag att ordet rom härstammar från Indie och betyder människa.
Jag har inte sett några siffror mellan de olika romska grupperna men jag antar att finländare är den största invandrargruppen så borde även fiska romer vara en stor grupp. Jag hittade en uppgift(vet ej om den stämmer)6000 romer bor i Sverige. I den gruppen ingår 2500 finska romer och 1200 svenska zigenare.
Hoppas också så klart att diskriminerigen från samhället och zigenarnas\romernas misstro mot samhället minskar och att det blir fler romska forskare och politiker med romsk bakgrund i europas regeringar och riksdagar.
Jag tror säkert att romerna i Indien har en romsk kultur, myter osv. Varför skulle de inte ha det? De kanske skiljer sig från östeuropeiska romers kultur för det verkar ju troligt.
Jag har hämtat mycket från romska delegationenens hemsida, deras styrelse består av både romer och"svenskar". Deras information känns mycket tillförlitlig.
Ja jag känner romer.
Andelen romer som bor i sverige har jag bara hittat på en hemsida vet ej om den stämmer(vilket jag skrev också) har dPå grund av förföljelse under århundraden har romernas överlevnadsstrategi varit att leva i slutna grupper, som värnat om sin kultur och sitt språk. Romanes är romernas gemensamma språk och har sin grund i sanskrit. Under århundradenas lopp har språket splittrats i så många undergrupper att alla romer inte kan göra sig förstådda med varandra.
Kale identifierar sig som romer och är också romer i alla internationella förenigar(Sverige, EU osv)
Romanes
Romanes består av en rad olika varieteter (svenska romani, finska kaále, kalderasch, lovari, tjurari, sinto, arli, bulgari, och gurbet med flera). Trots att romerna i Sverige tillhör olika "stammar" med olika traditioner och varierande varieteter av romanes, uppger de sig vara och känner sig som ett sammanhållet folk.
Romer Utskriftsvänlig version
Romer, roma (av rom, vilket betyder "människa" på romani. Romerna är en av fem nationella minoriteterna i Sverige och romani chib är ett av de nationella minoritetsspråken.
Från Stockholm stads hemsida;
Romerna delas in i fem olika grupper i Sverige.
? svenska romer som började invandra till Sverige vid slutet av 1800-talet
? finska romer som anlände till Sverige redan på 1500-talet och som senare förpassades till dåvarande östra delarna av det svenska riket som i dag är Finland
? utomnordiska romer som kom till Sverige från bl.a. Polen och andra länder i östra Europa först på 1960-talet och i början av 1970-talet
? de nyligen anlända romerna från f.d. Jugoslavien
? de resande som noterades i Stockholms stads tänkebok redan år 1512.
har läst några av inläggen men går tillbaka till kärnfrågan.
Den kan med ja besvara.
Zigenare blev ett skällsord där Zigenarna själv i media osv sa vi är Romer.