• magikatt

Varför säger man inte zigenare längre?

Jag visste inte riktigt inom vilket ämne denna fråga borde läggas, så jag provar här.
    Varför säger man inte Zigenare längre i media t. ex, utan Romer?
    Har Zigenare blivit ett skällsord liksom Neger?

• Svar på tråden Varför säger man inte zigenare längre?
  • ROMNI
    NoMatter skrev 2009-08-19 17:39:40 följande:
    Mycket intressant bok, jag har t.om läst den två gånger.
    NoMatter skrev 2009-08-19 17:40:24 följande:
    Och det var inte p.g.a sexet.
    haha, inte?

att han var med rumänskan må väl vara, men med gamla "Terina"...och så är han ju gift dessutom med en kvinna i Israel! Och får barn med rumänska kvinnan! Karlar...
  • En Tjej
    ROMNI skrev 2009-08-19 16:17:06 följande:
    finns hur mycket som helst du kan citera från nätet, men det är INTE särskilt viktigt vad forskare, journalister mfl utan romsk/zigensk bakgrund säger, tycker jag iaf...det viktigaste är vad VI tycker. Ja, jag är kaldarari, och vi är ROMA. Men sinter är inte roma, och inte heller spaniens calo, finlands kale mm.
    du är så hård shukarni!

men du har rätt, vi o t.ex finska zigenare är INTE samma...bara deras kläder likosm..den svarta kjolen..ingen roma bär sådär kläder
  • NoMatter
    ROMNI skrev 2009-08-19 18:10:55 följande:
    haha, inte? att han var med rumänskan må väl vara, men med gamla "Terina"...och så är han ju gift dessutom med en kvinna i Israel! Och får barn med rumänska kvinnan! Karlar...
    Han är ju iaf ärlig. Han har ju två familjer säger han. Var det inte Terina som ville med honom? Eller minns jag så tokigt?
    Det största modet är tålamodet!
  • NoMatter
    En Tjej skrev 2009-08-19 18:18:36 följande:
    du är så hård shukarni! men du har rätt, vi o t.ex finska zigenare är INTE samma...bara deras kläder likosm..den svarta kjolen..ingen roma bär sådär kläder
    Vad synd att inte ni kan vara med när jag berättar för mina bekanta hur det ligger till. När folk ondgör sig ver dessa "tjuvaktiga zigenarjävlar" och jag talar om att det finns inga (såvitt jag vet, iaf) "riktiga" zigenare i vår stad. Johorå det har dom allt sett, dom där kärringarna med stora kjolar...blablabla....
    Det största modet är tålamodet!
  • parvati

Fred Taikon som är kalèrom förklarar det som att romerna är som amerikas många olika stammar med olika särdrag som språk och seder.

Alla romer kommer från norra Indien, sedan har olika kuturer utvecklats beroende på vart de har bott. De finska romerna har levt mer isolerade än de svenska och därför har det då uppkommit särdrag som deras kvinnodräkt.

• ROMNI
    parvati skrev 2009-08-19 20:06:19 följande:
    Fred Taikon som är kalèrom förklarar det som att romerna är som amerikas många olika stammar med olika särdrag som språk och seder. Alla romer kommer från norra Indien, sedan har olika kuturer utvecklats beroende på vart de har bott. De finska romerna har levt mer isolerade än de svenska och därför har det då uppkommit särdrag som deras kvinnodräkt.
    Fred är INTE kale, han är kaldarar!!
  • ROMNI

sen vet jag inte vad du menar med särdrag som kvinnodräkten, romska kvinnor SKA bära lång kjol och t.ex vi kaldarar har en speciell dräkt, badanari har en annan etc...men något som aldrig ingår i en ROMSK TRADITIONELL dräkt är SVART. Det är en melalo-färg, och många roma tycker finska kalé är orena bara pga den kjolen.

sen så har vi integrerats t.ex i sverige och kan bära svart i en modern klädedräkt men aldrig i de traditionella högtidskläderna. Jag bär byxor på jobbet, men långkjol privat samt diklo (huvudduk)nästan alltid! Är inte uppväxt med att måsta ha diklo, min mamma har inte haft det jämt, men min man är från traditionella rumänien, och han blir sårad om jag inte bär den offentligt

• En Tjej
    NoMatter skrev 2009-08-19 18:30:03 följande:
    Vad synd att inte ni kan vara med när jag berättar för mina bekanta hur det ligger till. När folk ondgör sig ver dessa "tjuvaktiga zigenarjävlar" och jag talar om att det finns inga (såvitt jag vet, iaf) "riktiga" zigenare i vår stad. Johorå det har dom allt sett, dom där kärringarna med stora kjolar...blablabla....
    hihi..ja många tror ju att de enda zigenare som fins är de finska!! Sen ser de inte mig som zigenare då jag inte klär mig specielt, men jag talr romani, har alla seder etc...
  • parvati
    ROMNI skrev 2009-08-20 15:07:02 följande:
    Fred är INTE kale, han är kaldarar!!
    Hoppsan!Men det förändrar ju ingenting av det han säger! Det är liksom poängen..

Så valakiska zigenare är klädda som finska romer men utan svart? Skillnaden beror på att din stam varit frånskild från de finska romerna enligt vad jag har förstått. Det tråkiga med att en del de valakiska romer anser att de är mer äkta romer än andra, är att det splittrar när man borde enas se på hatet som gror mot romer i tex Italien. Fingeravtryck ska samlas in av romska barn för att förhindra brott! Romer fördrivs från sina hem osv
    Jag hittade även att romerna i Rumäninen har varit slavar och därför ser man ner på dem? Vet du något om det?
  • ROMNI
    parvati skrev 2009-08-20 19:35:36 följande:
    Hoppsan!Men det förändrar ju ingenting av det han säger! Det är liksom poängen..Så valakiska zigenare är klädda som finska romer men utan svart? Skillnaden beror på att din stam varit frånskild från de finska romerna enligt vad jag har förstått. Det tråkiga med att en del de valakiska romer anser att de är mer äkta romer än andra, är att det splittrar när man borde enas se på hatet som gror mot romer i tex Italien. Fingeravtryck ska samlas in av romska barn för att förhindra brott! Romer fördrivs från sina hem osvJag hittade även att romerna i Rumäninen har varit slavar och därför ser man ner på dem? Vet du något om det?
    Alla zigenare har väl sina traditionella kläder från början, men bara vissa stammar har behållt dem. Sen så har inte valakiska och de finska nåt alls med varann att göra, de finska kommer från spaniens calo, och de talar inte ens romani. Vi har inga liknande utseenden, vi kan inte tala med varann, vi har olika seder.

Klart man borde enas, men å andra sidan vet jag inte varför just de finska ska vara så vktiga, då den stora andelen romer och zigenare lever i östeuropa och balkan, och alla grupper där har liknande seder, ursprung man kan hitta gemensamma nämnare för, alla vet att tala romani om än med olika dialekter etc. De finska är en liten liten grupp som enbart får stor betydelse i den svenska debatten, internationellt så vet jag inte varför vi ska ta så stor hänsyn till dem som du trycker på? Är du själv kale?

rumänska romer har varit slvar, ja. Har dock inget med det att man ser ner på romer på balkan, det är gammal rasism och är likadant i de länder där romerna inte varit slavar.
Svar på tråden Varför säger man inte zigenare längre?