Varför säger man inte zigenare längre?
Jag visste inte riktigt inom vilket ämne denna fråga borde läggas, så jag provar här.
Varför säger man inte Zigenare längre i media t. ex, utan Romer?
Har Zigenare blivit ett skällsord liksom Neger?
Jag visste inte riktigt inom vilket ämne denna fråga borde läggas, så jag provar här.
Varför säger man inte Zigenare längre i media t. ex, utan Romer?
Har Zigenare blivit ett skällsord liksom Neger?
Fred Taikon som är kalèrom förklarar det som att romerna är som amerikas många olika stammar med olika särdrag som språk och seder.
Alla romer kommer från norra Indien, sedan har olika kuturer utvecklats beroende på vart de har bott. De finska romerna har levt mer isolerade än de svenska och därför har det då uppkommit särdrag som deras kvinnodräkt.
sen vet jag inte vad du menar med särdrag som kvinnodräkten, romska kvinnor SKA bära lång kjol och t.ex vi kaldarar har en speciell dräkt, badanari har en annan etc...men något som aldrig ingår i en ROMSK TRADITIONELL dräkt är SVART. Det är en melalo-färg, och många roma tycker finska kalé är orena bara pga den kjolen.
sen så har vi integrerats t.ex i sverige och kan bära svart i en modern klädedräkt men aldrig i de traditionella högtidskläderna. Jag bär byxor på jobbet, men långkjol privat samt diklo (huvudduk)nästan alltid! Är inte uppväxt med att måsta ha diklo, min mamma har inte haft det jämt, men min man är från traditionella rumänien, och han blir sårad om jag inte bär den offentligt