• Minna72

minnas xiii

Minnas XII
    Tråd nr 13! (fortsättning på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-XI)

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html
    XI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m41756849.html
    XIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m44121291.html

• Svar på tråden minnas xiii
  • Minna72

Naffe, Reima och Travalle! Båda gôrbra för det kalla finländska höst-/vinter-/vårklimatet. Spännande med dagisstart!

Öki tackar för komplimangerna. Jo rita är kul. Och lera, och att måla med vattenfärg och i målarböcker. Hans mormor är konstnär, så kanske har han att brås på? En sak som jag märkt de senaste dagarna är att han stammar ibland. Nån annan som märkt detta? Jag misstänker att det beror på att han helt enkelt är väldigt ivrig när han vill säga nåt och/eller att han funderar på vad ett visst ord "heter" (har märkt att det ofta är när han skall komma på ett svenskt ord; hans finska är nämligen lite starkare).

Essi, va härligt att det börjar närma sig med flytten!! Måste fråga också hur det går med Lunas skrik - har det blivit bättre? Hur mår ni???

Måste också berätta hur glad jag är att min kompis, som fyllt 41, och just gjort sin tredje IVF plussade igår. Är så himla superduperglad!

Också härligt att höra om er som känner sån där nyförälskelsekänsla i ert mammaskap!!

• Essi73

Minna, tack för att du frågar Jo, Lunas skrik.. vi har nu kört strikt mjölkfritt i typ 4 veckor. Förra veckan ringde läkaren och stämde av som överenskommet och eftersom Lunas skrik inte hade avtagit, "bara" minskat så övergick vi då till att testa/utreda för Reflux med medicin för det.

Vi har nu kört med den i 1.5 vecka och skriken är borta. Hurraaa kan man tycka, och det tycker vi ju om det inte vore för att hon ändå har haft 2.5 skrikfria veckor. Men vi njuter, det gör vi och håller tummarna för att det hela nu har med medicinen (Zantac) att göra.
    Mitt tålamod och hopp var verkligen i botten när vi sökte läkaren, J var den som orkade mer och Mio den som orkade mest, så som han ändå har gjort hela vägen. Dock startade han inte med sina manier igen så som han hade när skriken var som värst i somras. Så vi håller tummarna gör vi!
    Och Öki, ja du vet att jag tycker att han är en fantastisk konstnär! Vad jag inte har sagt, vare sig här eller på FB är congrats till ypperliga bankbesked. Congrats!! Ja ni platsar verkligen i ett hus med plommonträd ( ) i trädgården. Håller tummarna nu Minna, jag håller tummarna!
    Ang. att stamma så nej, inte här. Däremot stakar han sig, precis som när Öki stammar, när han är exalterad och skall berätta allt på enochsammagång. Jag tror faktiskt att de flesta barn gör så.
  • Joffe

Håller också tumarna för att Luna inte ska behöva skrika mer och att ni ska slippa höra denna typ av skrik som man inte kan trösta, annat skrik får man stå ut med
    Leon skriker åt mig för det mesta nu för tiden, man kan ju inte säga tex Nej tyst och råkar han säga det lite för tyst så ändrar han sig fort och kommer tillbaka för att skrika NEJ

Kläder på vintern är svårt, det ska vara varmt, torrt, smidigt och andas mm, förra året hade vi också en pop overall och skalkläder, i år blir det en overall från Kappahl och han har 3 olika skalset (herregud vem köpte alla dom?)
    http://www.kappahl.com/products/barn/Barn/POJKAR-86-128-/YTTERPLAGG/

Naffe, trevligt med ny soffa!
    Cirkel får skicka dit lilla Emma som får säga hur snyggt det blir

I dag hälsade vi på förskolan som Leon gick på innan han flyttade till den han är nu, jag hade lovat göra det och jag brukar hålla löften, det är ju lätt att sånt rinner ut i sanden men nu blev det av
    Leon kom ihåg Sprang in i rummet för att kolla på kråkan som satt i taket och visste namnet på sina gamla fröknar Det var också extra kul att den lilla kille som alltid tog hand om Leon på morgonen var där, han sa att han alltid tog hand om Leon för Leon är en liten kille och han en stor kille.

Nu fick jag förövrigt ett sms från pojkarnas riktiga farmor, hon var här en gång i mars och skulle kommit i somras men henne har vi ej sett till, nu ville hon att vi skickade bilder på dom istället för det verkar som att hon inte kommer på ett tag.
    Knepiga kärring!
    Tur att de har en kanon plastfarmor!!

• förväntan

God morgon!!

Här har vi haft en skitig natt. Melvin har haft feber och hade det jättejobbigt mellan 22-02. Han mådde så dåligt. Tillslut gav febern med sig lite och han drack lite välling och sov till 6 imorse. Då vara han feberfri coh go och glad igen, lika sprallig som vanligt. Men vad det gör ont i mammahjärat när de mår så dåligt. Måtte bara inte Felix få febern, men de små kanske faktiskt "hanterar" det bättre eller kanske inte förstår att visa hur dåligt de mår på samma sätt??

Essi, vad härligt och underbart att Lunas skri´k blivit bättre. Håller också mina tummar på att de ska hålla sig borta nu.

Naffe, vi har haft Didiksons vinteroverall. Den vara också jättebra, aldrig blöt eller kall. Den passar väldigt bra på smala barn, den har resår i midjan. Jag prövade pop-overall på M, men det blev jättebred och han hade svårt leka i den när det blev så mkt tyg. De är stora i storlekarna så att den vi hade förra året, en 80, funkar nu också. Annars kör vi också med pop-skal-kläder och fleec under. Vad spännande med inskolning .

Joffe, vilken knasig farmor. Bor hon långt bort?? Vågar hon inte komma och se er när det gått så lång tid?? Hoppas hon tar sitt förnuft till fånga för hon kommer säkert att ångra sig att hon inte kommit och hälsat på i framtiden....

Mot damsugaren och sedan lite renovering och kanske måla

• Joffe

Stackars M Skönt att det gick över hyfsat fort och natten tills i morgon blir lugnare!

För att klargöra min länk så är det den turkosa overallen längst ner på sidan jag köpt
    Coop ska tydligen också ha riktigt bra overaller som blivit bäst i nått test för ett tag sedan, det som jag tycker är lite trist är att de är så snåla med färgen, vill ha nått som lyser upp i mörkret.

Farmodern bor ca 1,30h bort och hon skrev att "ingen vill följa med och hon är för feg för att åka själv"
    Om hon är rädd för att köra så lpngt själv eller om det är så svårt för henne att sitta här själv vet jag ej.
    Hon har en väldigt märkligt förhållande till alla sina 6 barn och hon visar inget större intresse för sina barnbarn, inte heller för dom som bor nära.
    Hon har aldrig suttit barnvakt och hon har tydligen heller aldrig erbjudit sig.
    Jag tror helt enkelt att hon inte mår så bra.
    Om man skaffar så många barn och dessutom har 4 olika fäder (är gift med den femte som är ett barn själv i sinnet) så tycker man att hon borde visa mer intresse men om man inte mår bra kanske det inte är så lätt?

Nu byte av bajsblöja, modell större!

• förväntan

Joffe, den turkosa är jättefin. Gillar också färg .

Har nu fattat att M får en hörntand. Stackarn att det ska värka så och ge feber. Nu ska jag muta honom med lite glass

• Minna72

Men oj Joffe, va' tragiskt. Vilket människoöde. Är detta alltså din mans mamma?

Förväntan, jobbigt med febern! Är det en säsongsinfluensa? Öki blev vaccinerad på besöket på BVC nu i veckan (alltså mot "vanlig" influensa).

Essi, va skönt att/om det lättar!! Hur många månader är det nu vardagen bestått mest av skrik? *försöker minnas exakt när Luna föddes* Hur skall ni förresten göra med Mio nu när ni flyttar. Skall han fortsätta vara hemma heltid med er, eller på nån förskola?

• Essi73

Förväntan, hur mår M nu? Mio hade ngt liknande 3dgrs-febern i somras, samma sak igen. Plötslig hög feber och inget annat, ingen hosta, förkylning. Då han fick kindtänder led han inget alls, bara när 1 kindtand + 2 hörntänder kom samtidigt alla 3 som hans mage ballade ut ordentligt. Hoppas M har kryat på sig!!

På tal om Coops overaller så läste/hörde jag också ngt om att de hade fått ypperlig betyg! 
    Och Joffe, farmor'n där... what to say liksom? För egen del nästintill vägrar jag skicka bilder till barnens morföräldrar just för att de bor så nära. Kan hända att jag lättar lite på det när vi är där nere, men här - nepp, vill de se barnen får de allt palla sig över. Men jag förstår din känsla dock! -Och heder till dig om/när du skickar!
    Minna, vi har haft 6 månaders skrik. Ja, 6 månader ganska exakt. Så som klen klen tröst bejb, du missar inte ett jota faktiskt. NJUT av Öki, NJUT av era rutiner, NJUT av allt som ni har skapat! Nu kanske jag låter bitter men faktum är att om jag hade vetat det här innan Luna blev till så hade jag inte gett mig in i det igen. Min kärlek till henne växer sig större för varje dag, men det kära, som t.ex. Förväntan nämner, den infann sig inte här. Jo, Lunas 10 första dagar, innan skriken kom. Så av hela mitt hjärta - NJUT av Öki!
    Mio blir hemma i Gbg också. Jag skall ju börja jobba när vi kommer ner, 1dag/veckan som är tänkt att ske när J är ledig från sitt jobb då han går på schema där också. Det går att pussla på annat vis med svärmor också osv så min/vår tanke är att ha honom hemma med Luna så långt det bara går.
  • förväntan

Japp, det är absolut tand som spökar här. Han kan knappt äta eller dricka. Fick i honom lite alvedon så han fått äta ok till middag. Hoppas så att han får sova gott inatt (och jag också ) Ingen feber iallafall.

Essi, vad härligt att ni ska varar hemma sålänge med båda barnen. Har J fått jobb här nere eller kan han också bli överflyttad?? Han kanske hamnar på en färja här hos oss ??. Är verkligen så nyfiken på vad du kommer tycka om huset . Skit, alltså, 6 mån med skrik. Förstår verkligen att lyckan inte blir överväldigande när man har det så, utan snarare frustration. Man blir ju så grymt stressad av deras skrik.

Minna, blir ni erbjudna infl-vacc till de små?? Och du är väl också vacc?? Var det den nya eller den vanliga infl??

Nu mot sängen igen, somnade vid nattning av lilleman så ögonen går verkligen i kors nu.

Sov gott

• Serendipity
    Minna72 skrev 2009-10-10 19:14:51 följande:
    Förväntan, jobbigt med febern! Är det en säsongsinfluensa? Öki blev vaccinerad på besöket på BVC nu i veckan (alltså mot "vanlig" influensa).
    Är det rutin? Teodor har fått erbjudande nu om svininfluensavaccinering på tisdag.
Svar på tråden minnas xiii