• Minna72

minnas xiii

Minnas XII
    Tråd nr 13! (fortsättning på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-XI)

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html
    XI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m41756849.html
    XIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m44121291.html

• Svar på tråden minnas xiii
  • Meleah

...hej igen...och tack, för alla kloka råd. Jag ska ringa i morgon. Men jag tänkte försöka få tag i min barnmorska som är så bra som det bara går. BVC-sköterskorna är inga jag vill prata med alls, dom två som arbetar där jag går känns väldigt ytliga och jag har inget förtroende för dom när det gäller mig själv. Försökte prata med en av dom när Vilya var liten om just mitt amningsproblem, att jag mår så dåligt under amningen. Men hon bara skakade på huvudet och sa att det hade hon aldrig hört talas om. Inga tips och inga råd, bara att det visste hon inget om. Eller måste man gå via BVC tror ni??

Mitt absolut största problem är att jag är så förbannat jäkla bra på att sätta på mig den där masken, med leendet och tillhörande orden: "nämen allt är fint. det går så bra. lite trött ja, men det går över". Jag har redan använnt den masken på både BVC och MVC efter förlossningen. Men nu i helgen har var öppnat mig för Marcus så att han förstår allvaret och fått stöd därifrån vilket ju gör att jag fått lite större mod till att söka riktig hjälp. Musslan Veronica som förespråkar att alla andra ska söka hjälp hit och dit, men när det kommer till mig själv så tror jag alltid att allting går över med tiden.

Ja..nej..det här är verkligen inte roligt alls faktiskt.

★ Vilya 070529 ★ Silas 090715 ★
  • Essi73

Betty, högst intressant det med kexen'a och kioskerna! Vars i landet är det man säger kiosk? Och vars är det man säger chiwi? Att säga chetchup låter en smula fjärran. (Men för jävelskapets skull skall jag börja säga så när J påpekar kexets uttal )

Meleah, ang den där masken. Jo den var jag också duktig, eller är till stor del fortfarande. Men när det kom till barnen, i synerhet då jag var ensam med Mio då han var spädis och J var ute och jobbade så insåg jag till slut att det inte var läge att lulla runt med det där leendet. I långa loppet skulle Mio om inte annat bli lidande. Jag menar, vad skulle bli bra av att JAG log när jag innerst inne höll på att gå sönder?
    Hur som, söök gumman, sök hjälp!
    (Att jag inte går på lyckopiller nu iom. Lunas skrik förbryllar mig, men å den sidan så har J fått ta en STOR del av min frustration. Sen gick jag och pratade med vår underbara BVC-ssk).
    Men skulle jag känna att det blir ohållbart så är det hjälp som söks direkt.
  • Betty2

Chiwi har jag nog aldrig hört någon säga, så det borde i alla fall inte vara i Gbg. Min mormor däremot sa k-iosk och hon växte upp i Lysekil + Göteborg (flyttade därifrån när hon träffade morfar). Men jag har nog aldrig hört någon annan säga det så frågan är var det är vanligast. Vad många roliga exempel på undantag från vokalregeln det fanns helt plötsligt.

Meleah: Hos oss finns en psykolog (som kanske är första personen man pratar med när det gäller förlossningsdepression) knuten till BVC, men vi träffade henne även på MVC (under föräldrautbildningen). Jag antar att din MVC åtminstone kan berätta vart du skall vända dig, om de inte kan hjälpa till själva. Skönt att du har fått stöd av Marcus nu.

• Serendipity
    Essi73 skrev 2009-10-18 20:27:22 följande:
    Betty, högst intressant det med kexen'a och kioskerna! Vars i landet är det man säger kiosk? .
    Tycker mest det är människor 70+ som säger Kiosk med K. Men jag säger Kex med K fast jag är infödd skåning Dock säger min pappa Schex och min mamma Kex.
  • förväntan

God morgon!!

Betty, vilket roligt intresse du fått. Det är kul med språk och dialekter .

Essi, hoppas första daten med huset blir jättebra. Det är ju helt galet att du inte sätt huset ännu (fast jag antar att du sätt det på internet). Det måste vara kul när alla fantasi flyger iväg hur man ska inreda så blir det verkligen lite mer överraskning för dig idag . Välkommen till bäst-kusten och du får gärna vara en den där tanten som pratar sådär konstigt .

Meleah, hoppas att du ringer till din BM idag. Vad bra att du fått förståelse från M så han kan stötta dig. Det är verkligen jobbigt att behöva bära på en sådan mask och må så dåligt inombords. Kram

Ni som har ylle-underställ till era små, var har ni köpt det?? Pop har vet jag men de är väl ganska dyra??? Shopade vinterskor igår till M på nätet och vad smidigt det är att slippa dra med barnen in i en skoaffär och pröva och så kanske de inte har det man behöver.... Hoppas bara storleken blev bra. Älksar shopping online

• cirkel

Det blev en dyr lördag fm för Emma och mig. Vi testade Hoppis och skuttis på Friskis & svettis. 100 kr *2 i medlemsavgift +50 kr terminsavgift för Emma (vilket iofs är billigt). MEN efter 20 minuter ville Emma inte vara med mer utan gå hem. Hon gjorde ingenting av det man skulle göra och så var det väldigt hög musik för att vara för barn.
    Ringde dit och har fått 50 kr tillbaka...

Veckans viktrapport: ner 800 gr första veckan med lite fusk. Det känns bra att jag är på gång iaf!

Essi: Du får titta in med en rapport om huset så fort du hinner! Vi är nyfnikna!

Min moster säger förresten k-iosk, över 70 år och född i Gbg. Men min mamma säger inte så som väl är.

• FISK78

Först och främst STORA kramar till Meleah, hoppas verkligen du får bra hjälp från MVC. Det är inte kul att må skit... Jag har precis som Seren varit där själv efter att jag fick Sid och det var inte att leka med Har väl en liten lightversion även denna gång men absolut inget i jämförelse med förra gången. All styrka till dig, hör av dig om du undrar något

Hur känns det Essi!?!?!?! Så spännande med nya placet, tänk att ni har dragit söderut nu... Coolt!!! Skönt att Luna inte har lika ont längre, det är ni värda. Vart var det ni fick så bra hjälp???

Vad var det mera då!?!?! Skickar massa kramar till er alla goa brudar!

Här hemma är det rätt lågt för tillfället. Olivia har börjat bli orolig, missnöjd och ledsen igen Vi började ju med lite majsvälling innehållande mjölkpulver för ca 3 veckor sedan... Det skulle vi ju aldrig ha gjort... Hon tål verkligen inte mjölkprodukter, vi får inte sova en blund sedan några nätter nu. Problemet är att hon inte tar mjölkfri välling och jag vill ju sluta amma. Hade ju precis lyckats sluta men nu vill jag nog börja igen eftersom magen funkar med nattamning och vi får sova gott mellan passen. SÅ JÄKLA JOBBIGT OCH SVÅRT att veta vad man ska göra. Tips någon!??!?!

Ska till allergiläkaren nu iaf

• cirkel

Fisk: Kan du inte blanda i liite mjölfri välling varje gång och öka tills hon tar helt mjölfri välling? Eller blanda i fruktpuré i den mjölkfria i början och se om hon gillar det?
    Hemskt jobbigt att inte få sova, hoppas att det blir bättre i natt!

Svar på tråden minnas xiii