-
Om du säger att det är så enligt din uppfattning så stör det mig inte. Helt ok. Min erfarenhet är dock en annan, och för min del är det nog mest det som jag utgår ifrån.Henom skrev 2009-09-21 19:36:33 följande:Nej, kvinnor är inte generellt mer känslosamma än män. Och det blir inte mer sant ju fler gånger ni muslimer upprepar det. Varför är islam så förbannat generaliserande? -
Inte för min del. Men det är väl lite mer förvånande att det tog så lång tid i så fall? Eftersom kvinnor anses ha varit 'jämlika' så länge enligt många svenskar?Henom skrev 2009-09-21 19:40:13 följande:Om Mona Muslim inte blir avsatt från sossarnas partiedarpost är det väl inte direkt osannolikt att vi får en kvinnlig statsminister efter nästa val. Är det provocerande? -
Inte direkt så klart, eftersom vetenskapen inte i dagsläget kan förstå eller förklara sånt som inte ryms inom dess ramar. Så det är inte konstigt ur den aspekten.1337 skrev 2009-09-21 19:44:47 följande:Koranen har ju inget vetenskapligt värde. Om man vill veta om kvinnor kan tända på fler män än sin egen man måste man ju göra en vetenskaplig undersökning där man testar kvinnors förmåga att tända på fler män än sin egen. När man gjort det kan man uttala sig om kvinnors natur, i generella ordalag förstås. Men jag behöver ju bara gå till mig själv för att veta att kvinnor kan tända på fler män än sin egen. Så vad skulle det ge mig att läsa Koranen och se att en bunt lärda gubbar påstår att kvinnor inte kan tända på andra män än sin egen man?
Ingen som säger du ska läsa Koranen alls om du inte vill, det är ju helt frivilligt. Alla hämtar vi ord där vi vill finna dem. Det kan vara en kombination av olika platser oftast. -
Det är inte vad som står i Koranen. Ska du ändå läsa den så kanske du kan göra det på ett sätt som verkar mer rimligt?1337 skrev 2009-09-21 20:15:35 följande:Har inte övervägt att separera förut. Jag trodde vi var lyckliga. Men Koranen har öppnat mina ögon! Separation nästa :) -
Henom skrev 2009-09-21 21:10:48 följande:Flygande Mattan skrev 2009-09-21 21:06:32 följande:Om du tror att du eller någon annan i den här tråden bidrar till det, så vill jag bara ge dig och er en tanke att ta med. Om man sitter och hånar människor som ni gjort många av er i era inlägg, då är ni urdåliga väckarklockor som bidrar till att det blir helt motsatt effekt mot vad ni kanske hade förväntat er. Man måste föra lite mer vuxna och värdiga diskussioner för att ens kunna ha en möjlighet till det. Ni är inte där ännu. Ni får väl fila lite på det och se hur långt ni kan nå. By all means, the best of luck.
Nog för att jag tycker att många av er behöver ett seriöst "wake up call", men du förväxlar mig med nån annan. -
Du får gärna bemöta mitt inlägg, om något går att rätta till, så har du ju möjligheten. Men du kanske inte är intresserad?Henom skrev 2009-09-21 21:36:45 följande:Va? -
Minune
''det är inte ok enligt kristendomen att tillföra eller dra från något från läran. Allt sådant är heresi och fördöms av den renläriga kyrkan. Så diskutera inte detta med homosexuelitet, kvinnliga präster etc med mig, det får de samfunden stå för själva.''
Ok, då kan vi bara konstatera att det finns kristna som inte drar sig för att göra det som är förbjudet eller nåt sånt?
''Jag bryr mig inte om en kvinna kan hålla i en bön eller inte, kvinnor kan inte heller bli präster enligt renlärig kristendom, men ha en ärlig förklaring till det istället för att göra omskrivningar för att få fram ett sken av någon slags jämställdhet. ''
Jag tror jag skrev att det endast är män som leder blandad bön? Eller någon annan skrev det. Men det var ju inte något som gick att 'acceptera' vad jag förstår, då därför går den 'diskussionen' vidare.
Nej du missförstod, jag skrev att 'leda bönen inte är en jämställdhetsfråga'. De flesta brukar se det som det nämligen, 'varför får männen leda bönen för blandad församling när inte kvinnor får det?' Varför vet ju bara Allah (swt) det är Han som har bestämt det ska vara så. Vi kan ju bara spekulera, reflektera, fundera över varför det är så. Och det är vad vi har hållit på med här.
''Men vad handlar det om inom islam exakt, då en kvinna inte får leda bönen för män, men får det för kvinnor? Då blandar man in relationen mellan könen i det hela, könens egenskaper enligt islam osv. Det är där jag blir funderande. Jag kan hellre köpa en tradition, än psudovetenskapliga förklaringar i religionens förtecken.''
Det har att göra med tror jag att en kvinna inte ska knäböja framför män. Bönen är ett tillfälle till att ägna sina tankar åt bön och dyrkan. Inte försöka distrahera från det genom att ta in det världsliga i det hela. Det är också därför som moskéer inte har några prydnader som kan distrahera. Medan kyrkor har en hel del, så där är det helt olika tankar bakom vikten av att koncentrera sig på bönen och dyrkan, som jag ser det i alla fall. -
Alla kvinnor kan inte få barn.Henom skrev 2009-09-21 21:49:20 följande:Jag försökte begripa ditt inlägg, men det gick inte. Försök igen. -
Bara ett konstaterande.Henom skrev 2009-09-21 22:01:00 följande:Nej, och? -
Annars är det väl så att det är olika ting som bidrar till att attrahera helt enkelt.1337 skrev 2009-09-21 22:08:38 följande:Att avgöra om stadgade kvinnor kan tända på fler män än den de är tillsammans med är helt inom vetenskapens ramar. Det är ju bara att mäta de halterna av de ämnen som påverkas när kvinnor blir sexuellt upphetsade och se vad som händer när de "utstätts" för attraktiva män. Så vad skulle Koranen kunna bidra med efter man undersökt saken på ett vetenskapligt sätt?
Finns det såna mätningar som har gjorts som du refererar till.