Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Ramadhan

Minune skrev 2009-09-21 22:28:48 följande:
    ja, det finns de, och därför har inte renläriga kyrkor längre kommunion med dessa. Varför får en kvinna inte knäböja framför en man? Muslimska kvinnor har ju ofta vida kläder så det kan väl liksom inte synas formerna eller så (som om en tjej i kort kjol eller tajta byxor skulle knäböja på muslimskt sätt framför en man, då förstår jag liksom att han kanske skulle kolla)
    Ok.
    Tror inte det direkt har med kläderna att göra, utan mer med rörelsen i sig. I allmänhet så tror jag män tänder på bakdelar, men det kan ju vara en fördom från min sida, och att det därför är ett sätt att inte 'inleda till frestelse' dvs att lämna bort världsliga tankar och distraktioner, när det är tid för bön.
  • oOHalalOo
    Minune skrev 2009-09-21 22:48:01 följande:
    det köper jag då hellre...men jag tror nog kvinnor kan spana de med
    Fast det är ju det som är vitsen att i allmähet är inte kvinnorna dirket bakom männen. En del mindre moskéer delar av moskén så att man inte har insyn direkt mot avdelningen för män och avdelningen för kvinnor. Eller så är det mer uppdelat, som t.ex. Stockholmsmoskén där kvinnorna ber på 'läktaren' en trappa upp.
  • oOHalalOo
    Nellee skrev 2009-09-21 23:07:30 följande:
    Tänker inte ge mig in i diskussionen. Vill bara komma in och hoppas att ni alla fick en bra Ramadhan och ett härligt avslut
    Ja det är ju det som tråden handlar om ju! Hade rent av glömt av det.

Jotack Ramadan gick mycket bra, sen kan jag alltid tycka att jag inte gjorde allt jag skulle ha kunnat gjort, jag vill ju göra mitt yttersta, men det är inte alltid lätt att hinna och orka med allt. Men avsikten är ju inte dum att ha med sig i det hela. Vi är inte perfekta och kan inte göra mer än vi klarar av.

Ja Eid är trevligt. Folk kommer i en strid ström och hälsar på under dagen. Alla är finklädda och önskar varandra god helg när man möts ute på stan, vare sig man känner varandra eller inte. Det är trevligt och gemytligt.
  • oOHalalOo
    Minune skrev 2009-09-21 23:18:46 följande:
    Ja, det har du ju helt rätt i!Tack för svar.
    Varsågod.
  • oOHalalOo
    Nellee skrev 2009-09-21 23:30:51 följande:
    Vad skönt Jo, men så är det väl oftast? Att man velat gjort mer. Men så länge man gör sitt bästa, det är det som räknas. Vad kul att Eid var bra! Är det något speciellt ni äter just under de dagarna? Nyfiken som vanligt, ber om ursäkt om jag frågar för mycket.
    Exakt man kan inte gå och fundera över sånt 'man borde ha gjort' utan får tänka att man får vara glad över det som man fick gjort så att säga.
    Ingen fara att du frågar. Nej inget extravagant i vårt hus i alla fall. Men däremot så är tårta ett måste! Det slipper jag inte undan att göra. Annars känns det lite mäktigt att äta dagtid de första dagarna, så det gäller att ta det lite lugnt och inte gå upp i vanligt varv på en gång. Äter jag för mycket så känner jag mig som en uppstoppad korv och vem vill känna sig så? Sen kan det komma en tanke att vilja dricka och så 'nej det får du inte' och sen, 'men det fåååår jag ju' så det är verkligen nyttigt att avhålla sig från att alltid genast ställa upp och tillfredsställa de olika behov som vi människor har. Man känner sig tacksam för det man faktiskt får.
  • oOHalalOo
    Lallar3n skrev 2009-09-21 23:53:49 följande:
    Vi får se om antalet bilbränder minskar nu när Ramadan är över. Mohammeds största slag som t.e.x slaget vid Badr och erövringen av Mecka inträffade under Ramadan vilket alltid blåser nytt liv i muslimers plikt att utföra Jihad.
    Den enda bilbrand jag har sett live denna sommar inträffade faktiskt i Sverige när jag var där på besök. Kan inte skylla på muslimer där och inte var det Ramadan heller. Du är nog ute och simmar lite tror jag.

Lite information om Jihad kanske skulle vara på sin plats?

www.themodernreligion.com/jihad/jihad-explained.html
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2009-09-21 23:54:20 följande:
    TSW kom med följande påstående: Enligt de lärda attraheras kvinnor inte av andra män än de män kvinnorna själva är gifta med. Att mäta sexuell attraktion är enkelt. Jag vet inte om någon studie för att kontrollera just tesen om kvinnlig attraktionsmonogami har gjorts, men andra typer av attraktionsstudier har gjorts, tex hur vanligt det är med bisexualitet. Så vad kan det ge att läsa Koranen ( för detta ändamål ) om vetenskapen kommer fram till att kvinnor kan attraheras av andra män än sina egna?
    Jag vet inte vilka lärda det är och vad de stödjer sig på, så jag kan inte ge dig ett svar angående det här. Jag vet inte ens vilken Koranvers som det är som det skulle handla om. Jag kan inte svara på ting som jag inte känner till eller har alla pusselbitar till. Det är spekulation för min del.

Så om vi inte egentligen har någon studie som berör just detta, varför lägger vi fokus på det som om den skulle finnas?
  • oOHalalOo
    Lallar3n skrev 2009-09-22 00:10:16 följande:
    "Islam does not teach, nor do Muslims desire, conversion of any people for fear, greed, marriage or any other form of coercion."Endast en förståndshandikappad går på propagandan på den sidan. Hur många gånger upprepas skrämselpropagandan i Koranen att otrogna kommer brinna i helvetet. 100ggr...1000ggr?
    Det är inte propaganda utan i enlighet med Islams läror. Jag förstår att det kan kännas ovant för dig att läsa sådant, det var väl du som tidigare någonstans endast hänvisade till anti-islamiska sidor? Tyvärr så blir man lätt förblindad när man läser sådana och klarar sen inte alltid att ta till sig vad Islam sedan i sin tur lär.

Koranen är mycket tydlig med vad som händer. Men du kanske är sån att du hellre gillar att bli förd bakom ljuset och inte få reda på allt, och sen stå där med lång näsa? Islam är ärligt och ger alla en ärlig chans att här och nu välja väg. Det är inte skrämselpropaganda, det är alla kort på borden däremot.

Hur rädd menar du att man blir när man inte ens tror på vad som står där? Ge mig en vink så jag kan förstå hur du resonerar.
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2009-09-22 00:10:58 följande:
    Du hävdade ju att det kunde finnas en mening med att läsa i Koranen för att lära oss om detta ämne. Det förbryllar mig eftersom jag inte förstår varför man skulle vända sig till ett gäng lärda män för att lära sig något om kvinnors natur. Man frågar väl istället kvinnorna om de kan tända på fler än sin man. Här är vi flera tjejer som redan motsagt tesen om kvinnlig attraktionsmonogamioch påstått att vi tänder på fler män än våra egna. Så vad kan det ge att vända sig till de lärda ( män) eller Koranen när man kan fråga kvinnor eller undersöka saken med vetenskaplig metod?
    Nu är jag faktiskt inte med alls. Var har jag hänvisat att ni ska läsa Koranen om det här ämnet? Jag vet ju inte ens var det står själv som här diskuteras.
  • oOHalalOo

Alltså jag vet inte vad det är som försigår här. Kan det vara så att det handlar om olika innebörd av orden 'kåt' och 'attraktion'? För mig betyder kåt att man vill ha sex med den annan person, medan attraktion innebär att man kan tycka att en person är tilldragande, i sitt sätt, utseende, handlingar osv?

Så att känna sig kåt på någon annan än den man är gift med, borde ge signalen om att man inte är tillfredsställd där man befinner sig?

Medan att känna attraktion inte har med den saken att göra alls?

• oOHalalOo
    MijaMia skrev 2009-09-22 11:25:39 följande:
    Advokat Camilla skrev 2009-09-22 11:08:53 följande:
    Men alla araber är ju inte muslimer.Den största delen av min bekantskapskrets är muslimer, men endast en av dem är arab.Sedan känner jag inte en enda muslim som skulle gå ut i kort kort kjol...
    Det är sant, ca 20 procent av världens muslimer är araber. Resten av oss, ca 80 procent är icke-araber. Många verkar tro att arab = muslim medan det finns araber som har andra religionstillhörigheter än Islam.
  • oOHalalOo
    Minune skrev 2009-09-22 14:02:50 följande:
    man kan ju undra. TSW har säkert ett bra svar ( gissar på "det står i hadith")
    Tycker det här inlägget lite liknar någon typ av hetsjakt eller liknade, trodde jag skulle slippa läsa den typen av inlägg idag.. ny dag typ men på FL är sig alla dagar lika tydligen...
  • oOHalalOo

Henom

''Nej, vi lever i samma värld. Och i denna världen är det inte generellt så att kvinnor är mer känslosamma än män. ''

Vad är egentligen känslor då? För mig är en klar vink om att när man får höra något som är ytterst tragiskt så brister oftast kvinnor ut i gråt medan männen inte gör det. Är inte känslosamhet just att kunna och våga visa det rakt ut?

Sen det här med samma värld. Jag har en klok väninna, ja har flera, men hon sa något klokt en gång då det uppdagades att ett av hennes barn hade autism. Allt ställdes på sin spets, världen vändes upp och ner och hon sa det kändes som att börja om sitt liv från början på sätt och vis. Men poängen jag vill komma till är orden, det är samma värld som tidigare men det är som att ha gått ut genom en dörr och nu ha kommit in i den från en annan dörr. Man ser allting på ett annorlunda sätt. Den känslan känner jag väl igen som hittat tron.
    Ok vet det inte hörde till ämnet direkt och är OT, men det var ändå på sin plats att skriva det.

• oOHalalOo
    Henom skrev 2009-09-23 17:24:59 följande:
    The straight way skrev 2009-09-23 17:16:32 följande:
    Frågan är fel eftersom den endast syftar till att sätta din muslimska syster på plats och höja dig själv. Mycket fult.
    Jag ser bara en fråga som ställs. Jag tror du missar nåt här. Det är inte förbjudet för muslimer att diskutera sinsemellan, att diskutera innebär att ställa frågor för att få svar.
  • oOHalalOo
    Henom skrev 2009-09-23 17:27:29 följande:
    The straight way skrev 2009-09-23 17:19:02 följande:
    "Enligt profeten"... fuck profeten. Om du använder eget sunt förnuft så måste även du tillstå att du inte kan generalisera så grovt att kvinnor per definition är känsligare än män. Det är så dumt att klockorna stannar. Tänk lite själv karl!
    OM du vill diskutera med mig framöver så vårda ditt språk, dvs lämna förolämpningar på din egen bakgård. Klarar du inte av det så behöver du inte vända dig med inlägg till mig framöver.
  • oOHalalOo
    Henom skrev 2009-09-23 18:00:42 följande:
    Det där var så dumt att jag knappt orkar kommentera.Givetvis brister även män ut i gråt över tragiska saker, och givetvis finns det kvinnor som INTE per automatik gråter över tragiska saker bara för att de har en slida istället för en penis.Vilken härligt svart/vit värld ni lever i. Så enkel.
    Det är inte dumt alls som jag ser det utan speglar rätt väl verkligheten.
  • oOHalalOo
    Henom skrev 2009-09-23 18:04:36 följande:
    Om du är så känslig behöver du inte svara.
    Fine, om du inte är villig att visa respekt så gör ditt val.
  • oOHalalOo

Amiras mamma

''Men den får inte vara stark så någon främmande kan känna doften på håll.''

Varför använder man parfym då i så fall? Är det inte för att andra ska känna doften av den, eller har jag missat nåt?

• oOHalalOo

Amiras mamma

Det är bra att du skriver ''....understryker att det är tillåtet...'' och att du genom det representerar shia-muslimska kvinnors åsikt, så det inte blir några missförstånd angående det.

Svar på tråden Ramadhan