Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Sanningens väg skrev 2009-09-01 20:48:44 följande:

Tack för dina 'välönskningar'!
    Det var så lite, jag hoppas att natten blir lugn och att den nya dagen som kommer bär med sig piggare barn inshaAllah.
  • oOHalalOo

Amiras mamma

Vill bara säga något kort.
    Om vi nu är överens om att det är förbjudet att röka, även under Ramadan, om du så säger att dessa män gör det på sin fritid, så ger ju inte det direkt ett gott intryck av dem. Vare sig de röker 'i tjänsten' eller på sin fritid. Det känns ju lite som dubblemoral om du förstår hur jag menar. Att vara muslim är ju att försöka göra sitt yttersta att leva som man lär, även om ingen av oss är perfekt.

Ordet wahabist används mycket slarvigt och tyvärr syster så är det ofta shia som använder det i förnedrande syfte genetmot sina sunni bröder och systrar. Och det är trist att se det. Jag är inte speciellt insatt i vad det är även om jag blivit kallad för det flera gånger. Men vad jag förstår så handlar det om att hitta tillbaka till den genuina tron, dvs basera tro och handlingar på Koranen och Sunnah. Och hur kan man tycka det är fel? Att det är något att förakta, och tala illa om i så fall? Jag tycker det är för lätt att falla i fällan att slänga anklagelser hit och dit som inte borde sägas alls. Låt oss ta in lärdom och utgå från det och sedan vidare ta våra steg utifrån det.

Nej jag ser ingen smutskastning, utan jag ser bara ett försök att visa vad som händer. Vad jag reagerar på är om någon säger 'det är förbjudet att röka' och sen visar upp sin synd med att röka, det är dubblemoral och den synden borde givetvis istället döljas och inte visas för andra. Förstår du hur jag menar? Alla KAN synda, eftersom ingen av oss som har skapats är syndfria. Men vi behöver inte basunera ut våra brister och fel för det. Det är mellan Allah (swt) och oss själva.

Så det finns ingen som skrattar åt någon syster. Jag tror att vi istället är flera som tycker vi inte borde ha läst detta i just den här tråden. Inget fel på diskussionen i sig, för det är viktigt att ta upp olika ting som är i fokus för oss. Men inte kanske just i Ramadan-tråden. Det är DEN som är viktig för oss nu, där vi borde kunna stödja och peppa varandra och dela ut tips osv under denna mycket

• oOHalalOo

Ooops tryckte för fort....

....under denna mycket viktiga månad, Ramadan.

Allahs (swt) frid över alla och må Han vägleda oss på den raka vägen, ameen.

Ramadan Mubarak

• oOHalalOo

Amiras mamma

Jag har ingen lust att ge mig in i den här typen av diskussioner. Jag har själv vid ett tillfälle varit medlem i ett forum för shia-muslimer och det var inte direkt något bra upplevelse jag fick med mig därifrån. Därför avstår jag i möjligaste mån att lägga tid på den typen av argument och frågeställningar, för min egen del.

Jag ser inte att the straight way har försökt förstöra något, utan tar upp ting som finns tillgängliga på nätet, och sen får ju var och en lägga ihop om 1+1 blir 2 eller nåt annat.

När det gäller uttalanden på arabiska så tror jag mest det är en praktiskt sak, dvs det är ingen som översätter till t.ex. engelska eller franska så att det skulle kunna nå fler människor. En stor brist givetvis, men där kan man ju alltid bättra sig. Så dra inte snabbt slutsatsen att det handlar om oärlighet. För en sunni får inte ljuga, och gäller det de som är 'ansiktet utåt' så blir pressen till att avhålla sig från sån ännu större givetvis, då det blir vår Domare som får säga Sitt sen. Så döm inte för snabbt.

'Umar är även den del av din islamiska historia syster, även om du klara honom för 'er'.

Jag har inte sett någon skriva nedvärderande om Ali (må Allah swt vara nöjd med honom) i den här tråden. Då har antingen du eller jag missat nåt. Ali är den som vår profet (fvmh) tog hand om och han är en av de första muslimerna. Han har bara goda ord att få från en sunni-muslim.

Sant, när Domedagen är här går det inte att backa bandet och säga, 'jag visste inte'. Då får vi istället redogöra för våra val och steg.

Ameen till din dua'.

• oOHalalOo

Alltså jag vet inte. Jag har för min del gått igenom en graviditet och en amning när det varit Ramadan och det fungerade för mig. Men mår man inte bra eller om man blir avrådd av t.ex. läkare att inte fasta för sin egen skull eller barnets bästa så bör man givetvis inte ens försöka sig på det. Man måste nog också känna sig själv och sin kropp väl hur den kan tänkas fungera. Så låt oss säga det är första barnet, då kan det nog vara bra mycket knepigare att veta om man klarar av att fasta eller inte, och man bör ta det säkra före det osäkra tycker jag.
    Just my opinion.

• oOHalalOo

Sanningens väg skrev 2009-09-06 22:29:17 följande:

Imorgon början man att fasta igen efter en veckas uppehåll.
    Må Allah (swt) acceptera din fasta, ameen.
  • oOHalalOo
    tigergirl81 skrev 2009-09-07 13:23:04 följande:
    Hur tusan kan man vara så dum att man fasta när man är gravid????!!!Barnet behöver näring,vilket den får när mamman äter.Trodde jag alla visste
    Barnet får sin näring även under de timmar som mamman fastar. Det handlar ju som redan skrevs, om mamman klarar av det eller inte.

Bra exempel där Sanningens väg - är nog rätt vanligt att gravida kvinnor, i alla fall under en del av graviditete (säkert mer än en månad om man jämför) som mår dåligt och kräks osv, men inte tar barnen skada av det. Våra kroppar har en enorm kapacitet, trots att vi själva kan tycka den är betungande ibland...
  • oOHalalOo

Flubbermum

Du ska INTE fasta om du inte mår bra, diabetes är väl en sjukdom man måste 'kontrollera' jämt över dagen, för att kroppen ska må bra och fungera? Då kan du ju inte fasta, för då sätter du din hälsa i gungning. Det finns ju de som är undantagna från att fasta och det är bl.a. de som befinner sig i en sån situation som du gör. Då blir det istället fel att fasta, dvs får motsatt effekt så att säga.

Jag måste dock säga hur du har kämpat är enastående. Din avsikt att följa Allahs (swt) vilja känns ända hit. MashaAllah må Allah (swt) acceptera din avsikt och underlätta för dig på din väg, ameen.

• oOHalalOo

livet leker skrev 2009-09-08 15:11:12 följande:

Sanningens väg skrev 2009-09-07 13:34:04 följande:
    Du har fel, när man fastar frigörs gifter i kroppen som går över till barnet, på samma sätt som du skulle banta under en graviditet!
    Menar du fasta som att inte äta och dricka alls under dygnets alla timmar eller enligt den muslimska fastan? Eller fasta som innebär endast intag av dryck under ett antal dagar?

Har du en referens som stöd för det du har skrivit så det går att ta del av den?
Svar på tråden Ramadhan