Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Ramadhan

1337 skrev 2009-09-21 15:27:53 följande:
    The straight way skrev 2009-09-21 13:51:20 följande:
    Men om man vill uttala sig om kvinnors natur bör man väl undersöka kvinnors natur, och inte läsa Koranen?
    Inte helt fel att även läsa Koranen som jag ser det. Många bäckar små...
  • oOHalalOo

Jmia

''Nej, jag vet inte varför kvinnor inte får bli kalif eller leda gemensamma böner. Jag har nämligen aldrig stött på en acceptabel förklaring så jag har låtit saken bero i mitt medvetande.''

Är det inte så att Allah (swt) har givit kvinnan som sin huvudsakliga uppgift att ta hand om barnen? Att vara kalif borde innebära resor, resor och åter resor. Då kan hon inte uppfylla sin plikt att ta hand om barnen. Vem skulle vilja släpa med sig barnen 'till jobbet' dessutom om nu det vore ett alternativ?

För att en imam alltid leder bönen, det är hans plikt. En kvinnar har mens under en stor del av sitt liv och skulle inte kunna utföra sin plikt genom att alltid leda bönen.

Så ser då jag det.

• oOHalalOo
    Henom skrev 2009-09-21 17:51:51 följande:
    Att hävda att kvinnan är mer känslig än mannen är upprörande pga att det är en LÖGN, och inte pga att det är något negativt i att vara "känslig".Det är en nedlåtande lögn som har till uppgift att hålla kvinnorna på mattan, så att männens världsbild inte rubbas. Det är anmärkningsvärt att muslimska kvinnor inte säger ifrån på skarpen mot sånt här trams, men dom vågar väl inte.
    Jag tror rent allmänt det är rätt väl känt att kvinnor är mer känslosamma än vad män är, det ligger i vår biologiska natut om uttrycket inte känns provocerande.
  • oOHalalOo
    Henom skrev 2009-09-21 17:55:20 följande:
    The straight way skrev 2009-09-21 17:51:42 följande:
    Nej, den verkliga anledningen är att männen inte vill ha in kvinnorna på sin arena, och att det då ska uppdagas att kvinnor är precis lika kompetenta som männen. Det hade ju blivit pinsamt och rörigt. Koranen hade behövt skrivas om. Usch vilken soppa!
    Det är knappast orsaken. Även om du gjorde ett gott försök.
  • oOHalalOo
    Henom skrev 2009-09-21 17:56:14 följande:
    The straight way skrev 2009-09-21 17:53:24 följande:
    Varför skulle vi inte kunna få en kvinnlig statsminister?
    Det har ju inte hänt än, så det är väl ett par steg kvar kanske att gå på den svenska jämställdhetsstegen, även om man kan tro den är avancerad som få, när man läser hur jämlikt allt är.
  • oOHalalOo
    Minune skrev 2009-09-21 19:12:39 följande:
    men då borde en kvinna med vuxna barn kunna vara kalif och en kvinna som hamnat i menopaus kunna leda bönen?
    Då skulle man ju inte handla jämlikt mot andra kvinnor som inte skulle ha samma möjlighet så att säga. Nej det köper jag inte.
  • oOHalalOo
    Minune skrev 2009-09-21 19:19:43 följande:
    fast det innebär ju att alla kvinnor kan göra det, allas barn blir vuxna tillslut och alla hamnar i menopausen. Inte alls ojämlikt. Jag köper inte dina argument.
    Alla kvinnor får ju inte barn.
    Tja hur som helst, det är så jag ser det.

En sak som kanske är något att ta med sig i såna här diskussioner, kan vara att Islam inte handlar om svensk jämlikhet. Dvs det män gör ska kvinnor göra osv för att vara jämlika. Nej, vi är jämlika utifrån den vi är och hur vi handlar, inte som en motpol till varandra pga av kön. Därför är det ofta svårt för de som är djupt rotade i den svenska jämlikhetsprincipen att förstå att andra kan resonera på andra sätt utan att slå knut på sig själv.

Som exempel på att vi har samma påbud, men utför dem på olika sätt. Att vi gör det är det som gör oss jämlika, inte hur vi gör det.

Män har alltid plikt att be i moskén, kvinnor får be hemma eller i moskén, de får välja.

Män påbjuds bära skägg, något som de aldrig kan ta av, kvinnor påbjuds att bära slöja, något som vi kan ta av när vi anser det vara rätt tillfälle för det.

Så vi är jämlika men gör inte allt på exakt samma sätt.
  • oOHalalOo

Eftersom det är Ramadantråden, så får jag nu önska alla en god fortsättning på Eid firandet. Själv ska jag göra lite annat nu en stund. Ta hand om er och ha så trevligt med barn och släkt och vänner inshaAllah.

• oOHalalOo
    Minune skrev 2009-09-21 19:29:40 följande:
    vilken tur för de kvinnorna, då kan de bli kalifer då! Jag är inte rotad i nån svensk jämställdhet, så dra inte sånna slutsatser innan du vet något om den du diskuterar med. Kvinnor och män kan ha olika roller, men kom med ett sant argument för det istället för bortförklaringer, för det är vad jag tycker det hela är. Och varför jag tycker det, ser du ju i inläggen före. Argument om barn och mens är inte hållbara.
    Det är inte vad jag skrev. Om jag har förstått rätt så är du kristen? Då ska jag lite nämna skillnaden mellan att vara muslim och kristen. En muslim som har valt att underkasta sig Allahs (swt) vägledning, är inte intresserad av att reformera Islam. Du kan jämföra med t.ex. kristna präster som viger homosexuella, trots att homosexualitet är fel enligt Bibeln. Sånt kan en rättfärdig muslim inte ställa upp på, bara för att samhället så att säga kräver det. Eller kvinnliga präster, som också lär vara en påhitt som tillkommit på senare tid.

Muslimska kvinnor kan leda bönen, för andra kvinnor och barn och kallas då för imam. Men en kvinna leder inte bönen för en blandad församling. Så det är inget som är ämnat för en ev reformeringsprocess. Men det har fortfarande inget att göra med att kvinnan inte är jämställd mannen för att hon inte leder bönen för en blandad församling. Det är inte det som skulle göra henne jämlik. Hon är det redan iom att hon är en av Allahs (swt) skapelser.

Jag tog bara upp hur jag ser på det i tidigare inlägg, du vet ha en egen åsikt? Synd att du tycker det är fel, det är sällan jag hänfaller till det, men ibland så kan jag ta ut svängarna. Och genast blir visst någon missnöjd. Svårt att göra alla glada.
  • oOHalalOo
    Henom skrev 2009-09-21 19:30:35 följande:
    Och en kvinna som - GUD FÖRBJUDE - inte vill ha några barn. Det blir ganska många kvinnor som borde kunna bli kalifer då faktiskt, om det bara handlar om det.
    Det handlar väl också om att alla kvinnor, av olika anledningar, inte kan få barn. Det är inget straff på något sätt i så fall, om det är vad du antyder?
Svar på tråden Ramadhan