Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Ramadhan

Mötley Crüe skrev 2009-09-12 00:03:11 följande:

kanske inte och det blev pannkaka av alltihop här, ber så mycket om ursäkt, jag ska lämna tråden nu. har inget här att göra, bara uppför mig illa. Förlåt och ha en trevlig helg
    Ja men då får du vara välkommen åter när du vill lära dig mera helt enkelt. Det var strongt av dig att be om ursäkt, det är såna drag som gör att vi människor alltid hittar tillbaka för attkunna mötas mer respektfullt.
    Trevlig helg till dig med.
  • oOHalalOo
    MijaMia skrev 2009-09-12 11:30:44 följande:
    Hej!Som många i tråden vet är min man muslim.För några dagar sedan ville jag att hemmet skulle lukta gott, vi har parfymerat sandalträ från hans hemland som vi lägger på folie på en sådan här grej som jag inte vet vad den heter, den blir varm, varpå stickorna av sandalträ ryker och luktar underbart.Jag lade på dom (detta var på dagen), och han tog bort dem och sa att det inte är ok med parfym på ramadan. Detta gäller alltså också i hemmet? På person kan jag förstå.Är det ok på kvällen när man brutit fastan?
    Jag gillar för egen del rökelse i vanliga fall, men under Ramadan är det stopp även i mitt hus för det. Det har kanske också att göra med hur känslig man är för dofter när man fastar?
    Sen bör man nog vara försiktig kanske med rökelse och även parfym under fastetimmarna, eftersom man visserligen drar in det genom näsan, men som bekant näsan och svalget hör ju samman, så man drar då in doften som blandas med saliven och så sväljer man. Så det är nog rätt bra tänkt att avstå från det under dagens fastetimmar för att vara på den säkra sidan.

Men efter iftar, brytningen av fastan så är det ju fritt fram, som för allt annat som man har avstått från under dagen.
  • oOHalalOo
    PetraDeliu skrev 2009-09-12 13:40:28 följande:
    eller för att provocera kanske(förlåt alla, men kudne inte vara tyst emr)
    Helt ok, vi var nog lite inne på samma linje redan....
  • oOHalalOo
    PetraDeliu skrev 2009-09-12 13:56:04 följande:
    det var vi nog jablir så irriterad bara på de som inte kan respektera ts/ämnet & provocera såvisst kan man vara lite ot ibland, men finns faktiskt gränserär inte muslim själv, men gift med en muslim(visserligen inte jättetroende) så kollar en del trådar för att lära mig mermen tyvärr ser man ju knappt en tråd som kan respekteras
    Sant, tyvärr så blir man 'van', vilket man inte borde bli. Men hoppet är ju det sista som överger mäniskan säger man, så man hoppas ju alltid att det ska vända och bli bättre. Optimist i överlag i vissa fall - helt klart, men det är ändå den vägen som känns bäst att ta.

Så hoppas du kan sortera vad som är läsbart och inte i de Islam trådar som finns och uppstår.
  • oOHalalOo
    MijaMia skrev 2009-09-12 14:11:29 följande:
    Tack för ditt svar!Min man är inte alls doftkänslig under fastan, däremot tror jag att han relaterar vissa dofter (parfymer osv) till sexuella saker, kan det vara så? Jag har tänkt på det och tror han anser vissa dofter förföriska, frestande helt enkelt. Han har tidigare sagt att kvinnan egentligen bara ska bära parfym för sin man osv.Nu gillar ju både han och jag att lukta gott när vi går till jobb/plugg, men han menar att om rätt ska vara rätt, så ska det vara en privat sak helt enkelt.
    Kan kanske vara det, för vissa dofter kan ju vara eggande så klart, det är ofrånkomligt.

Ja det stämmer om vi ser till vad Islam lär. Att kvinnor inte ska parfymera sig för andra än än sin man och i sitt hem, eller bland sina närmaste, bland systrar. Men inte 'på stan' så att säga.
  • oOHalalOo
    PetraDeliu skrev 2009-09-12 14:58:59 följande:
    nej, det borde man absolut inte behöva blimm, så sägs det & ofta så stämmer dt nog..jodå, jag kan sortera. visst inlägg ser man inte. eller vill inte iallafall, men tar ingen större notis om
    Ja man får lära sig 'sortera' men det är klart, ibland kan bägaren rinna över och man känner man måste reagera. Det är mänskligt.
  • oOHalalOo

Vill bara önska fortsatt god Ramadan och en fin iftar till alla denna dag.

Det är sanslöst hur fort tiden går! Det gäller att ta tillvara tiden och göra det bästa av det. För min del innebär det denna dag att stänga av FL.

• oOHalalOo
    mowgli skrev 2009-09-20 23:05:44 följande:
    The straight way skrev 2009-09-13 18:36:33 följande:
    Är inte det lite bögigt...?
    Har inte män parfym menar du? Ja mycket prat är det om den svenska jämlikheten, men män har inte parfym, inte har de kjol eller klänning i allmänhet. Där rök nog den upphöjda jämlikheten.
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2009-09-21 15:26:59 följande:
    The straight way skrev 2009-09-21 13:20:30 följande:
    Finns det _en_ kvinnlig natur? Är inte kvinnor individer?
    Visst är vi individer, men nog har vi väl en del med oss som män inte har? De moderskänslor som vi t.ex. bygger upp under graviditeten för att förbereda vår kropp för att kunna ta emot ett nytt liv, det är väl en kvinnlig natur om något? Den naturen kan ju män aldrig riktigt uppnå och förstå hur mycket de än försöker sätta sig in i. De saknar möjligheten helt enkelt.
Svar på tråden Ramadhan