MijaMia skrev 2009-09-12 11:30:44 följande:
Hej!Som många i tråden vet är min man muslim.För några dagar sedan ville jag att hemmet skulle lukta gott, vi har parfymerat sandalträ från hans hemland som vi lägger på folie på en sådan här grej som jag inte vet vad den heter, den blir varm, varpå stickorna av sandalträ ryker och luktar underbart.Jag lade på dom (detta var på dagen), och han tog bort dem och sa att det inte är ok med parfym på ramadan. Detta gäller alltså också i hemmet? På person kan jag förstå.Är det ok på kvällen när man brutit fastan?
Jag gillar för egen del rökelse i vanliga fall, men under Ramadan är det stopp även i mitt hus för det. Det har kanske också att göra med hur känslig man är för dofter när man fastar?
Sen bör man nog vara försiktig kanske med rökelse och även parfym under fastetimmarna, eftersom man visserligen drar in det genom näsan, men som bekant näsan och svalget hör ju samman, så man drar då in doften som blandas med saliven och så sväljer man. Så det är nog rätt bra tänkt att avstå från det under dagens fastetimmar för att vara på den säkra sidan.
Men efter iftar, brytningen av fastan så är det ju fritt fram, som för allt annat som man har avstått från under dagen.