• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • oOHalalOo
    PetraDeliu skrev 2009-09-12 13:40:28 följande:
    eller för att provocera kanske(förlåt alla, men kudne inte vara tyst emr)
    Helt ok, vi var nog lite inne på samma linje redan....
  • PetraD
    oOHalalOo skrev 2009-09-12 13:52:54 följande:
    Helt ok, vi var nog lite inne på samma linje redan....
    det var vi nog ja
    blir så irriterad bara på de som inte kan respektera ts/ämnet & provocera så
    visst kan man vara lite ot ibland, men finns faktiskt gränser
    är inte muslim själv, men gift med en muslim(visserligen inte jättetroende) så kollar en del trådar för att lära mig mer
    men tyvärr ser man ju knappt en tråd som kan respekteras
  • oOHalalOo
    PetraDeliu skrev 2009-09-12 13:56:04 följande:
    det var vi nog jablir så irriterad bara på de som inte kan respektera ts/ämnet & provocera såvisst kan man vara lite ot ibland, men finns faktiskt gränserär inte muslim själv, men gift med en muslim(visserligen inte jättetroende) så kollar en del trådar för att lära mig mermen tyvärr ser man ju knappt en tråd som kan respekteras
    Sant, tyvärr så blir man 'van', vilket man inte borde bli. Men hoppet är ju det sista som överger mäniskan säger man, så man hoppas ju alltid att det ska vända och bli bättre. Optimist i överlag i vissa fall - helt klart, men det är ändå den vägen som känns bäst att ta.

Så hoppas du kan sortera vad som är läsbart och inte i de Islam trådar som finns och uppstår.
  • Beautifully Human
    oOHalalOo skrev 2009-09-12 13:23:18 följande:
    Jag gillar för egen del rökelse i vanliga fall, men under Ramadan är det stopp även i mitt hus för det. Det har kanske också att göra med hur känslig man är för dofter när man fastar? Sen bör man nog vara försiktig kanske med rökelse och även parfym under fastetimmarna, eftersom man visserligen drar in det genom näsan, men som bekant näsan och svalget hör ju samman, så man drar då in doften som blandas med saliven och så sväljer man. Så det är nog rätt bra tänkt att avstå från det under dagens fastetimmar för att vara på den säkra sidan. Men efter iftar, brytningen av fastan så är det ju fritt fram, som för allt annat som man har avstått från under dagen.
    Tack för ditt svar!
    Min man är inte alls doftkänslig under fastan, däremot tror jag att han relaterar vissa dofter (parfymer osv) till sexuella saker, kan det vara så?
    Jag har tänkt på det och tror han anser vissa dofter förföriska, frestande helt enkelt.
    Han har tidigare sagt att kvinnan egentligen bara ska bära parfym för sin man osv.

Nu gillar ju både han och jag att lukta gott när vi går till jobb/plugg, men han menar att om rätt ska vara rätt, så ska det vara en privat sak helt enkelt.
  • PetraD
    oOHalalOo skrev 2009-09-12 13:59:11 följande:
    Sant, tyvärr så blir man 'van', vilket man inte borde bli. Men hoppet är ju det sista som överger mäniskan säger man, så man hoppas ju alltid att det ska vända och bli bättre. Optimist i överlag i vissa fall - helt klart, men det är ändå den vägen som känns bäst att ta. Så hoppas du kan sortera vad som är läsbart och inte i de Islam trådar som finns och uppstår.
    nej, det borde man absolut inte behöva bli
    mm, så sägs det & ofta så stämmer dt nog..
    jodå, jag kan sortera. visst inlägg ser man inte. eller vill inte iallafall, men tar ingen större notis om
  • oOHalalOo
    MijaMia skrev 2009-09-12 14:11:29 följande:
    Tack för ditt svar!Min man är inte alls doftkänslig under fastan, däremot tror jag att han relaterar vissa dofter (parfymer osv) till sexuella saker, kan det vara så? Jag har tänkt på det och tror han anser vissa dofter förföriska, frestande helt enkelt. Han har tidigare sagt att kvinnan egentligen bara ska bära parfym för sin man osv.Nu gillar ju både han och jag att lukta gott när vi går till jobb/plugg, men han menar att om rätt ska vara rätt, så ska det vara en privat sak helt enkelt.
    Kan kanske vara det, för vissa dofter kan ju vara eggande så klart, det är ofrånkomligt.

Ja det stämmer om vi ser till vad Islam lär. Att kvinnor inte ska parfymera sig för andra än än sin man och i sitt hem, eller bland sina närmaste, bland systrar. Men inte 'på stan' så att säga.
  • oOHalalOo
    PetraDeliu skrev 2009-09-12 14:58:59 följande:
    nej, det borde man absolut inte behöva blimm, så sägs det & ofta så stämmer dt nog..jodå, jag kan sortera. visst inlägg ser man inte. eller vill inte iallafall, men tar ingen större notis om
    Ja man får lära sig 'sortera' men det är klart, ibland kan bägaren rinna över och man känner man måste reagera. Det är mänskligt.
  • oOHalalOo

Vill bara önska fortsatt god Ramadan och en fin iftar till alla denna dag.

Det är sanslöst hur fort tiden går! Det gäller att ta tillvara tiden och göra det bästa av det. För min del innebär det denna dag att stänga av FL.

• PetraD
    oOHalalOo skrev 2009-09-12 17:32:48 följande:
    Kan kanske vara det, för vissa dofter kan ju vara eggande så klart, det är ofrånkomligt. Ja det stämmer om vi ser till vad Islam lär. Att kvinnor inte ska parfymera sig för andra än än sin man och i sitt hem, eller bland sina närmaste, bland systrar. Men inte 'på stan' så att säga.
    men om man tar på parfym för man vill lukta gott för sin man.. och sen ska man ut och handla, men fortfarande luktar.. hur gör man då? måste man duscha av det först?
  • PetraD
    oOHalalOo skrev 2009-09-12 17:34:18 följande:
    Ja man får lära sig 'sortera' men det är klart, ibland kan bägaren rinna över och man känner man måste reagera. Det är mänskligt.
    ja, du har så rätt
Svar på tråden Ramadhan