• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • The straight way

livet leker skrev 2009-09-13 16:56:10 följande:

För att männen ska ha kontroll över sina fruar eller? På samma sätt som dom ska skyla sig för andra män? Låter som förtryck.
    Påbudet står i sunnah, profetens hadither att kvinnor inte tillåts bära parfym utanför sitt hem. De ska även klä sig anständigt när de befinner sig där det finns manliga främlingar. Ja det låter kanske förtryck enligt ditt tycke och den norm du följer, men enligt islam och de troende muslimer är det den bästa livsstilen. På samma sätt skulle kanske en del djungelstammar uppfatta att svenskor lider under förtryck för att de "måste skylla sig" på allmänna platser medan kvinnorna i dessa stammar går nakna så som Gud skapat dem. Så vad som uppfattas som förtryck gällande sånt beror på vilka normer man följer.
  • The straight way

livet leker skrev 2009-09-13 18:38:53 följande:

The straight way skrev 2009-09-13 18:36:33 följande: Allt som är förbjudet för kvinnor är tillåtet för män som bära parfym på stan, stämmer det?
    Nej det stämmer inte. Män och kvinnor har i vissa fall fått olika påbud. Män får tex inte bära silke, guld och röda kläder. De måste tex odla skägg och raka/klippa mustaschen och de får inte bära parfym under hadj och Umrah. De får inte sminka sig eller klä sig eller färga håret svart eller bära långa byxor etc. Så det är rätt lite olika påbud i dessa fall.
  • Amiras mamma
    pelin skrev 2009-09-11 23:36:03 följande:
    livet leker skrev 2009-09-11 23:30:29 följande:
    Kvinnan täcker sig för att skydda det som gör henne vacker, som endast ska visas för hennes man. T ex. Du har två slickepinnar framför dig, den ena har kvar sitt papper runt sig och den andra inte. På den utan papper samlas en massa flugor och snusk medan den med papper skyddas från snusket. Vilken skulle du välja?Samma sak med oss som har hijab/niqab/burqa vi skyddar oss från allt detta snusket och ger oss endast till vår man.
    bra jämförelse,den har jag aldrig hört förut.
  • Amiras mamma

Jag kan reagera om en man på stan luktar mkt parfym för oavsett kön så drar det uppmärksamhet till sig och kvinnor är inte helt känslokalla som många verkar tro.En kvinna kan defenetivt vända på huvudet åt en man pga hans parfym.

• The straight way

Amiras mamma skrev 2009-09-19 23:38:05 följande:

En kvinna kan defenetivt vända på huvudet åt en man pga hans parfym.
    Brukar du göra så? Dvs bli attraherad av en mans parfym och vänder huvudet åt den mannen?
  • Sanningens väg

The straight way skrev 2009-09-20 01:03:44 följande:

Brukar du göra så? Dvs bli attraherad av en mans parfym och vänder huvudet åt den mannen?
    Absolut!
  • Sanningens väg

oj, det stod vänder huvudet också... nej det gör jag inte.

• Amiras mamma

The straight way skrev 2009-09-20 01:03:44 följande:

Om en man går förbi och luktar mkt parfym och skyller på att det är sunnah att män ska lukta mkt parfym då skulle jag defenetivt kolla snett på honom.Jag tycker om parfym och tycker parfym är till för att ha i hemmet för att vara sexig och lukta fint för sin man.Finns det en annan anledning för män att ha parym ute bland kvinnor?
Svar på tråden Ramadhan