• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • Flubbermum

asså...jag har en fråga som relativt "ny" muslim...har inte med ramadan och göra tyvärr.
    Vad är skillnaden på abaya och jilbab har frågat min man men han och kläder funkar inte riktigt ihop. Har inte heller förstått de olika skillnaderna på hijab.
    Inshallah så ska vi flytta till större stad en vacker dag så att jag kan börja använda dessa vackra plagg (dum jag var som lämnade sthlm!!)

• Jmia

Vad är jilbab? Aldrig hört talas om det.. {#lang_emotions_undecided}

Få se nu.. vi har burkan, niquab och sjal. Hijab är ju ett samlingsord för att täcka sig. På arabiskan kan man använda ordet hijab för annat än kläder också, så det är lite "brett".

Olika skillnader på hijab, du menar olika sätt att knyta den antar jag?

Varför kan du inte ha islamiska kläder där du bor?

• Regndroppe

Hejsan!

I koranen står det att man ska ha hijab, hijab är huvudbonad, khimar och jilbab.
    Khimar används på olika sätt i världen, abaya är den irakiska/arabiska varianten som man har över jilbab. Abaya är i grunden svart mantel som man sveper sej i , men man brukar använda ordet abaya också för en svart klänning som täcker hela kroppen ner till anklarna/fötterna som ska likna jilbab.
    Andra sorters khimar finns t.ex. i Somalien/Afrika, att man sticker ut huvudet/ansiktet och det är som en lång slöja ner till antingen midjan eller knäna eller ner till fötterna. I Iran har man en svart skynke som man har över kläderna.

Jilbab är de ord som används för ytterplagg. Det är som en kappa som man ska ha på sej iför na-mahram(icke relaterade män) Det är finare i tyget, man knäpper framtill och är stadigare att bära.

Hoppas det förklarade lite, annars finns en jätte bra sida om hijab: www.minhijab.nu

• livet leker

En fråga jag måste få svar på... varför ska kvinnorna dölja ansiktet medans män har större frihet?

• Jmia

Kvinnor behöver inte dölja ansiktet.

• livet leker
    Jmia skrev 2009-09-11 23:24:17 följande:
    Kvinnor behöver inte dölja ansiktet.
    varför gör dom det då en del?? O varför döljer dom huvudet delvis ? Fortfarande inte männen...
  • Mötley Crüe

livet leker skrev 2009-09-11 23:25:28 följande:

varför gör dom det då en del?? O varför döljer dom huvudet delvis ? Fortfarande inte männen...
    jag undrar också. jag var skeptisk till allt med islam men nu är jag nyfiken. fortfarande skeptisk dock.
  • Jmia
    livet leker skrev 2009-09-11 23:25:28 följande:
    Det här känns som islams grundfakta. Kan du verkligen inte läsa i befintliga islamdiskussioner eller googla?

islamguiden.com t ex.

Det är påbjudet av Allah i Koranen att kvinnor täcker sig, sedan finns det en del som vill bära burka eller niquab. Det är deras val. Jag kan inte svara på varför, men gissar att det rör sig om att efterlikna profetens fruar, att komma närmare Allah.
    Men det måste finnas lika många skäl som det finns kvinnor så det kan ingen svara på åt någon annan.

Män har också klädkoder.
Svar på tråden Ramadhan