• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • oOHalalOo
    Jmia skrev 2009-09-08 19:04:47 följande:
    Detsamma ;)
    Tack, inte dags ännu men så småningom inshaAllah.
  • oOHalalOo

livet leker skrev 2009-09-08 19:10:31 följande:

revertit.blogg.se/2009/august/fastan-under-ra...5. Rådfråga läkare. Har du en sjukdom och äter medicin regelbundet så rådfråga en doktor som kandetta om fasta. Gravida kvinnor och mödrar som ammar ska inte fasta.
    Jag hittar ingenting i bloggen om det som du skrev i ditt tidigare inlägg -

''när man fastar frigörs gifter i kroppen som går över till barnet''

Var kan jag läsa om det någonstans?
  • oOHalalOo
    tigergirl81 skrev 2009-09-08 19:24:33 följande:
    När är det Bairam?
    Är det samma som Eid-al-Fitr? I så fall beräknat till den 20/9 enligt Islamguiden, men vet inte om det är beräknat på 29 eller 30 dagar. Det visar sig väl när vi närmar oss vilken det blir.
  • Flygande Mattan

Jag återupptog min fasta för ett paradagar sedan men jag har inte velat skriva något om det ifall jag skulle misslyckas igen. Den här gången SKA jag klara mig. Det som är så jobbigt för mig är att jag jobbar på en restaurang och jag vet ju hur god mat vår kock lagar. Egentligen så det ju bara en extra prövning att befinna sig i en sådan miljö under dagtid, men nu ska jag klara det!

• Flubbermum

Amiras mamma skrev 2009-09-08 09:10:53 följande:

Wa alekum salamEn fråga bara..måste inte diabetiker äta på speciella tider för att ha ett normalt blodsocker och inte få förhöjt blodtryck?
    Jag har en form av diabetes som heter MODY, hade jag skött den som jag ska så ska jag i stort sett äta på minuten och försöka undvika kolhydrater.
    Tyvärr så under tonåren så skulle jag "bevisa" att jag kunde leva normalt liv, vilket jag också kunde.
    Men det har gjort att jag är väldans dålig på att ta hand om mig själv och min hälsa. Eftersom jag är överviktig (ska göra gastric bypass till våren inshallah) och har haft problem med både blodtryck och blodfetter och annat så försöker jag sköta mitt socker efter bästa förmåga. Men varierande arbetstider gör att fasta rutiner inte finns i mitt liv, plus att jag är nattätare :-S
    Hade perfekt kontroll på det under min graviditet, men blev så fascinerad av min dotter att jag de första 5 månaderna "glömde" att jag hade diabetes och slarvade mycket med insulin osv. Detta straffar sig nu när jag inte längre kan få kontroll på det. Visar klart och tydligt att det är lättare att behålla sunda ovanor än skaffa sig goda. Men inshallah så ska det snart rätta till sig.
  • Amiras mamma
    Flubbermum skrev 2009-09-08 21:25:19 följande:
    Amiras mamma skrev 2009-09-08 09:10:53 följande:
    Jag har en form av diabetes som heter MODY, hade jag skött den som jag ska så ska jag i stort sett äta på minuten och försöka undvika kolhydrater. Tyvärr så under tonåren så skulle jag "bevisa" att jag kunde leva normalt liv, vilket jag också kunde. Men det har gjort att jag är väldans dålig på att ta hand om mig själv och min hälsa. Eftersom jag är överviktig (ska göra gastric bypass till våren inshallah) och har haft problem med både blodtryck och blodfetter och annat så försöker jag sköta mitt socker efter bästa förmåga. Men varierande arbetstider gör att fasta rutiner inte finns i mitt liv, plus att jag är nattätare :-SHade perfekt kontroll på det under min graviditet, men blev så fascinerad av min dotter att jag de första 5 månaderna "glömde" att jag hade diabetes och slarvade mycket med insulin osv. Detta straffar sig nu när jag inte längre kan få kontroll på det. Visar klart och tydligt att det är lättare att behålla sunda ovanor än skaffa sig goda. Men inshallah så ska det snart rätta till sig.
    Ok,inshAllah att du får ork att ta hand om dig på bästa sätt igen.Det är viktigt att vi tar hadn om våra kroppar som Allah har skapat. Min fråga syftade mest på ditt försök till fastande.Jag menar om du egentligen ska äta regelbundet och får förhöjt blodtryck och socker annars kanske det är rätt logist att utesluta fastan för din säkerhetsskull?För även om du inte kanske mår jättedåligt så är förhöjt blodtryck inget som är bra att gå runt med i längden. Ta hand om dig och krya på dig!
  • Flubbermum

The straight way skrev 2009-09-08 12:52:41 följande:

FlubbermumFör att du får så rätt svar som möjligt borde du förtydliggöra om du avstår från fastan pga att du har abstinenser efter nikotin eller för att du inte klarar det pga sjukdomen? För om det handlar om rökning så är den inte en godkänd orsak till att avbryta fastan, men om det är din sjukdom som gör att du mår dåligt så har du rätt enligt koranen och sunnah att avbryta din fastan. Sedan finns två olika svar för de sjuka. Om sjukdomen är långvarig kan du avbryta fastan utan att behöva ta igen den och om den är kortvarig så tas dessa dagar igen senare när man blivit frisk. ps: Det finns inte partiska svar när det gäller fiqh eller nått annat i islam.
    Nej det är absolut inte pga rökningen, som jag skrev i mitt första inlägg så har mitt tidigare problem varit nikotinet men jag har genomfört fastan iaf (alhamdulliallah). Tanken att inte fasta pga att jag längtar efter cigaretter finns inte. Däremot är tankarna på att söka läkarhjälp för att sluta röka många!
    Men detta året klarar jag inte fasta pga att min kropp ej klarar att hålla blodsockret uppe.

Jag lyder råden från de svar jag fått och avstår fastan detta året inshallah så kommer jag kunna ta igen det genom åren. Man blir besviken när man väntat hela året för att fasta, och när tiden äntligen är kommen så klarar inte kroppen av det. Kan man räknas som gammal när man är 23?!
  • Flubbermum
    tigergirl81 skrev 2009-09-09 16:29:53 följande:
    inshaAllah, vad betyder det?
    Om Gud vill / med Guds hjälp.
    Ett uttryck som inte används så mycket av balkan (vilket jag anar att du lever med eftersom du frågade om bajram och inte eid )
    Balkan brukar inte (om du inte bor med någon som är troende och religiös) använda uttryck så som Inashallah och Alhamdulliallah (självklart finns det undantag!!!) däremot använder de ofta Mashallah
Svar på tråden Ramadhan