Amiras mamma skrev 2009-09-08 09:10:53 följande:
Wa alekum salamEn fråga bara..måste inte diabetiker äta på speciella tider för att ha ett normalt blodsocker och inte få förhöjt blodtryck?
Jag har en form av diabetes som heter MODY, hade jag skött den som jag ska så ska jag i stort sett äta på minuten och försöka undvika kolhydrater.
Tyvärr så under tonåren så skulle jag "bevisa" att jag kunde leva normalt liv, vilket jag också kunde.
Men det har gjort att jag är väldans dålig på att ta hand om mig själv och min hälsa. Eftersom jag är överviktig (ska göra gastric bypass till våren inshallah) och har haft problem med både blodtryck och blodfetter och annat så försöker jag sköta mitt socker efter bästa förmåga. Men varierande arbetstider gör att fasta rutiner inte finns i mitt liv, plus att jag är nattätare :-S
Hade perfekt kontroll på det under min graviditet, men blev så fascinerad av min dotter att jag de första 5 månaderna "glömde" att jag hade diabetes och slarvade mycket med insulin osv. Detta straffar sig nu när jag inte längre kan få kontroll på det. Visar klart och tydligt att det är lättare att behålla sunda ovanor än skaffa sig goda. Men inshallah så ska det snart rätta till sig.