• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • livet leker
    Jmia skrev 2009-09-11 23:28:23 följande:
    Det här känns som islams grundfakta. Kan du verkligen inte läsa i befintliga islamdiskussioner eller googla? islamguiden.com t ex.Det är påbjudet av Allah i Koranen att kvinnor täcker sig, sedan finns det en del som vill bära burka eller niquab. Det är deras val. Jag kan inte svara på varför, men gissar att det rör sig om att efterlikna profetens fruar, att komma närmare Allah. Men det måste finnas lika många skäl som det finns kvinnor så det kan ingen svara på åt någon annan.  Män har också klädkoder.
    O jag gissar att det är för att kvinnan anses vara lite lägre än mannen o ska "tillhöra" honom o då skyla sig. Förtyck.
  • Flubbermum

livet leker skrev 2009-09-11 23:30:29 följande:

O jag gissar att det är för att kvinnan anses vara lite lägre än mannen o ska "tillhöra" honom o då skyla sig. Förtyck.
    Gissa inte utan ta reda på fakta innan du börjar leka domare...
  • Jmia
    Jaha, ja den gissningen får stå för dig. Du kan fråga din skapare när du möter honom vad syftet med anständig klädsel för män och kvinnor är egentligen.
    Mycket bra fråga, mashaallah!
  • livet leker
    Flubbermum skrev 2009-09-11 23:33:12 följande:
    Gissa inte utan ta reda på fakta innan du börjar leka domare...
    jag leker inte det är min åsikt efter min erfarenhet med muslimer. Som kollega o vän.
  • pilliss

har för mig att det finns påbud att mannen oxå ska skyla sig...
    På nåt vis...
    är trött så det står helt still i skallen...

elbi.blogg.se uppdat. 10/8-09
  • pelin

Kvinnan täcker sig för att skydda det som gör henne vacker, som endast ska visas för hennes man.

T ex. Du har två slickepinnar framför dig, den ena har kvar sitt papper runt sig och den andra inte. På den utan papper samlas en massa flugor och snusk medan den med papper skyddas från snusket. Vilken skulle du välja?

Samma sak med oss som har hijab/niqab/burqa vi skyddar oss från allt detta snusket och ger oss endast till vår man.
  • Mötley Crüe
    Jmia skrev 2009-09-11 23:33:52 följande:
    Jaha, ja den gissningen får stå för dig. Du kan fråga din skapare när du möter honom vad syftet med anständig klädsel för män och kvinnor är egentligen. Mycket bra fråga, mashaallah!
    vadå möta sin skapare, mina föräldrar har jag träffat miljoner gånger
  • Jmia
    Mötley Crüe skrev 2009-09-11 23:36:27 följande:
    vadå möta sin skapare, mina föräldrar har jag träffat miljoner gånger
    Okidoki.
  • pelin

Mannen i islam ska t ex inte raka sig! Han skall "odla" sitt skägg.. han får inte visa mer av benen än upp till knäna (alltså knäna skall inte synas), om han ska vara utan tröja måste han låta byxorna gå över naveln osv. Byxorna ska inte gå under anklarna, det är mycket som du inte vet min vän.

livet leker skrev 2009-09-11 23:25:28 följande:

varför gör dom det då en del?? O varför döljer dom huvudet delvis ? Fortfarande inte männen...
  • Jmia
    pelin skrev 2009-09-11 23:38:51 följande:
    Mannen i islam ska t ex inte raka sig! Han skall "odla" sitt skägg.. han får inte visa mer av benen än upp till knäna (alltså knäna skall inte synas), om han ska vara utan tröja måste han låta byxorna gå över naveln osv. Byxorna ska inte gå under anklarna, det är mycket som du inte vet min vän. livet leker skrev 2009-09-11 23:25:28 följande:
    Det är det som är så härligt med fördomar och viljan att utmana dem. Gör man inte det kan man ju fortsätta suga på dem som en gammal torr kyckling.
    Och det verkar ju vara en vanlig önskan. Trots att vi svarar så utförligt.
Svar på tråden Ramadhan