• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • Henom

The straight way skrev 2009-09-23 20:44:38 följande:

Henom Sen jag läste din förolämpning blev det stopp. Inga fler diskussioner med dig om du fortsätter med det så du väljer själv.
    Om du försöker leka "Tysta leken" så går det inget vidare för dig.
  • Amiras mamma

The straight way skrev 2009-09-23 13:52:39 följande:
    [citat]
    Amiras mamma skrev 2009-09-23 11:08:18 följande:
    Nej men man borde studera den religion innan man konverterar till den, spelar ingen roll om det är islam eller buddhism. Om man inte har svar på en enkel fråga som denna hur gör man då om man blir tillfrågad om svårare frågor? Det blir jäkligt svårt för den enskilde att t. ex. bemöta missuppfattningar. Och som i ditt fall när du sitter och klankar ner på ayatollorna som kommer med obekväma fatwor, han som pluggade häcken av sig för att bli ayatollah medan du sitter och bedömer deras fatwor fel inte har ett svar på varför det är rekommenderat enligt din shitiska religionen att ha parfym. Förstår du varför det låter konstigt när en person konverterar till en religion utan att få svar på enkla frågor som parfym här?

Varför män ska ha parfym eller inte är inget som jag låter avgöra om jag ska konvertera till Islam.Varför ska man vänta att konvertera fast man redan är säker på att Islam är den sista religionen?Små saker som parfym får man väl lära sig under tiden.Jag undrar dock fortfarande VARFÖR det är rekommenderat att ha parfym bland icke gifta/gifta kvinnor på stan tex?Man ska söka kunskap och det räcker inte att bara säga att det är sunnah,utan vad är orsaken till det?

Varför vill du ha en förklaring från en sunni?

För att du skriver att du kan mer än islamguiden tex så varför inte fråga en levande faktabok?

Varför inte emaila Sistani och fråga om varför det rekommenderas enligt shiism att män får använda parfym ute bland ogifta och ogifta kvinnor? Berätta också att kvinnor blir kåta av männens parfymer, attraheras eller stimulerar kvinnans luktsinne. Ehrm ... jag vet skillnaden skrev jag, om kåthet och att tycka den andra vara attraktiv. Det var du som skrev om att kvinnor får otillåtna tankat om de luktar på en mans parfym. Du skrev också att du ser snett på män som har parfym fast det är påbjudet enligt din shitiska religion att män har parfym. Nu har du ändrat dig och att det handlar om att stimulera ditt luktsinne istället. Jäkligt roande det, från att vända huvudet åt en man som bär på en parfym som gör att kvinnan får otillåtna tankar (Läs #633) till att det handlar om attraktion (Läs #651) och nu handlar det helt plötsligt om något helt annat (stimulera luktsinnet. Läs ditt sista inlägg) Men det svarar fortfarande inte på min fråga, är det parfymen i sig eller mannen du blir attraherad av och får otillåtna känslor? Om du säger att det är mannen du blir attraherad av suger ditt snack om bandet mellan otillåtna tankar och parfym. Om du säger att det är parfymen du blir attraherad av oavsett om det är en man eller kvinna som bär den, om den är en ful man eller inte faller hela ditt argument om män och parfym och att kvinnor får otillåtna tankar för det hela blir nonsens. Otillåtna tankar är kåthet förresten, vad annars? Luktsinne är det inte Ok du säger att din man inte blir svartsjuk. Vad säger den shitiska läran om sånt, dvs om en hustru berättar för sin man att hon sett/träffat en attraktiv man som har en fin parfym som fått henne få otillåtna tankat, vet du?

Parfym stimmulerar mitt luktsinne enormt mkt vad är det för fel på det..det gör mat också om den är god. Och jag tycker inte det är islamiskt att ha parfym som luktar starkt ute på stan därför kollar jag snett på dom som har det.Sen ska jag rätta dig att otillåtna känslor har jag aldrig fått..än en gång tankar och känslor är 2 skilda saker något som du fortfsrande inte fattar tydligen.Otillåtna tankar av en parfym är tex:mmm vad sexigt den där parfymen luktade..vad ska jag göra åt saken,parfymen stimmulerar mitt luktsinne inte mitt könsorgan.Jag inleder som sagt inte en relation med den mannen för det för att han har en manlig och sexig parfym.Jag blir inte kåt av den för det.

Min man bryr sig inte om jag säger att jag såg en jättevacker man idag på stan tex.Han vet att det finns 1000 män som är snyggare än han men att jag inte skulle byta hans toffla mot en enda av dom.Och jag vet att det finn 1000 kvinnor som är snyggare än mig men att min man inte skulle byta min toffa mot någon av dom heller.Vi är helt trygga i varandra.

• The straight way

Amiras mamma

Otillåtna tankar och känslor skrev du om i dina inlägg. VG läs de igen. För mig betyder otillåtna tankar och känslor att man bli kåt. Du får gärna bortförklara det men det finns ingen annan tolkning för det än det jag skrev. Och kåtheten ligger inte i känsorganet, den ligger i hjärnan och eftersom parfymer stimulerar det så får man visst dessa otillåtna tankar och känslor.

Min fråga handlade inte om din man, snälla läs rätt. Min fråga handlade om vad den shitiska religionen säger om en kvinna som berättar för sin man att hon fått otillåtna tankar/känslor när hon luktar på en mans parfym? Är det haram? Halal? Rekommenderat? Ja vad?

• Amiras mamma

The straight way skrev 2009-09-24 14:31:07 följande:

Amiras mammaOtillåtna tankar och känslor skrev du om i dina inlägg. VG läs de igen. För mig betyder otillåtna tankar och känslor att man bli kåt. Du får gärna bortförklara det men det finns ingen annan tolkning för det än det jag skrev. Och kåtheten ligger inte i känsorganet, den ligger i hjärnan och eftersom parfymer stimulerar det så får man visst dessa otillåtna tankar och känslor.Min fråga handlade inte om din man, snälla läs rätt. Min fråga handlade om vad den shitiska religionen säger om en kvinna som berättar för sin man att hon fått otillåtna tankar/känslor när hon luktar på en mans parfym? Är det haram? Halal? Rekommenderat? Ja vad?
    Det är inget som helst problem för en shiamuslimsk kvinna att få ha parfym uta på stan heller ska du veta,så länge lukten inte känns på avstånd.Sen vad islam säger om att jag tycker att en man som går förbi mig luktar gott för han är nedsprutad av parfym vet jag inte..mer än att det bästa för både könen är att parfym hör till hemmet för allas välmående.Jag har inte skrivit att jag får otillåtna känslor..utan tankar.Att tänka att en annan man luktar gott känns inte bra såklart men vad ska man göra om dom luktar gott,det är ju bara fakta.
  • Jmia

Men spela roll om en man luktar gott eller inte på gatan, trots att man själv är gift..
    Herregud.. trevlig doft = kåt.. Hmmmm!

• Amiras mamma
    Jmia skrev 2009-09-24 21:00:22 följande:
    Men spela roll om en man luktar gott eller inte på gatan, trots att man själv är gift.. Herregud.. trevlig doft = kåt.. Hmmmm!
    precis..man blir inte kåt av bara en doft,men det luktar ju gott helt klart,men kåt blir man ju inte.
  • Henom

Och även om den muslimska kvinnan SKULLE bli kåt, är det så jävla farligt?

Kvinnans sexualitet har skuldbelagts nog nu!

Låt kvinnor få vara kåta för fan. Att vara kåt är inte detsamma som att vara otrogen. Shit alltså, 1400-talet ringde och vill ha tillbaka sin förlegade kvinnosyn.

Det är år 2009, dags för män att fälla ner pungen och landa, och inse att dom inte kan bestämma huruvida det ska pirra till i en kvinnas underliv eller ej.

• The straight way

Amiras mamma

"Det är inget som helst problem för en shiamuslimsk kvinna att få ha parfym uta på stan heller ska du veta,så länge lukten inte känns på avstånd."

Har man parfym på sig så går det för andra att lukta den. Sen om dte finns luktlösa parfymer vet jag inte.

"Sen vad islam säger om att jag tycker att en man som går förbi mig luktar gott för han är nedsprutad av parfym vet jag inte..mer än att det bästa för både könen är att parfym hör till hemmet för allas välmående."

För sex skrev du innan. Det betyder att mannens parfym stimulerar kvinnans luktsinne och det innebär att hon blir kåt. Och om mannen sprayar sig med parfym och går ut bland gifta och ogifta kvinnor inebär det att dessa kvinnor får otillåtna känslor och tankar. Bli kåta med andra ord för jag köper inte ditt resonemang om att det handla om att tycka att parfymen är attraktiv men den fule mannen med slitna kläder har den på sig.

"Jag har inte skrivit att jag får otillåtna känslor..utan tankar."

Du skrev om känslor också men du slingrar dig som en orm hela tiden och ändrar dig jo mer man ifrågasätter dina argument.

"Att tänka att en annan man luktar gott känns inte bra såklart men vad ska man göra om dom luktar gott,det är ju bara fakta."

Därför är det rekommenderat enligt din shitiska religion att män ska ha parfym även ute bland gifta och ogifta kvinnor.

Fatwa från din ayatollah sistani

"Question: Is it permissible for a woman to go out of her house for some errands perfumed, with the fragrance of her perfume reaching non-mahram men?

Answer: She ought not do that. It is not permissible if it tempts a non-mahram man or normally causes him excitement."

• Henom

TSW - Varför är det så läskigt med kåta kvinns?

• The straight way

Amiras mamma skrev 2009-09-24 21:23:01 följande:

precis..man blir inte kåt av bara en doft,men det luktar ju gott helt klart,men kåt blir man ju inte.
    Enligt Sistani är det inte tillåtet för kvinnor att ha parfym ute för enligt honom frestar hon en icke-mahram man eller normalt orsakar honom upphetsning. Samma sak är det väl med män att deras parfym får kvinnan ha otillåtna känslor/tankar (upphetsning om vi utgår ifrån Sistanis exempel och ditt exempel om att mannen och kvinnan ska ha parfym endast hemma för ett ändamål)
  • Amiras mamma

The straight way skrev 2009-09-25 17:57:04 följande:

Amiras mamma "Det är inget som helst problem för en shiamuslimsk kvinna att få ha parfym uta på stan heller ska du veta,så länge lukten inte känns på avstånd."Har man parfym på sig så går det för andra att lukta den. Sen om dte finns luktlösa parfymer vet jag inte. "Sen vad islam säger om att jag tycker att en man som går förbi mig luktar gott för han är nedsprutad av parfym vet jag inte..mer än att det bästa för både könen är att parfym hör till hemmet för allas välmående."För sex skrev du innan. Det betyder att mannens parfym stimulerar kvinnans luktsinne och det innebär att hon blir kåt. Och om mannen sprayar sig med parfym och går ut bland gifta och ogifta kvinnor inebär det att dessa kvinnor får otillåtna känslor och tankar. Bli kåta med andra ord för jag köper inte ditt resonemang om att det handla om att tycka att parfymen är attraktiv men den fule mannen med slitna kläder har den på sig."Jag har inte skrivit att jag får otillåtna känslor..utan tankar."Du skrev om känslor också men du slingrar dig som en orm hela tiden och ändrar dig jo mer man ifrågasätter dina argument. "Att tänka att en annan man luktar gott känns inte bra såklart men vad ska man göra om dom luktar gott,det är ju bara fakta."Därför är det rekommenderat enligt din shitiska religion att män ska ha parfym även ute bland gifta och ogifta kvinnor. Fatwa från din ayatollah sistani"Question: Is it permissible for a woman to go out of her house for some errands perfumed, with the fragrance of her perfume reaching non-mahram men?Answer: She ought not do that. It is not permissible if it tempts a non-mahram man or normally causes him excitement."
    Citera mig gärna när jag skriver att jag får otillåtna känslor för en annan man för hans parfym.Jag får otillåtna tankar-HAN LUKTAR GOTT,och det känns inte islamiskt att tänka så om en annan man-DÄRFÖR bör parfym bara användas hemma.

Enligt mina shitiska läror får vi kvinnor ha parfym ute bland icke mahram män OM det inte är en doft som känns stark på håll.Men den får inte vara stark så någon främmande kan känna doften på håll.
  • oOHalalOo

Amiras mamma

''Men den får inte vara stark så någon främmande kan känna doften på håll.''

Varför använder man parfym då i så fall? Är det inte för att andra ska känna doften av den, eller har jag missat nåt?

• Amiras mamma
    oOHalalOo skrev 2009-09-30 18:44:22 följande:
    Amiras mamma ''Men den får inte vara stark så någon främmande kan känna doften på håll.''Varför använder man parfym då i så fall? Är det inte för att andra ska känna doften av den, eller har jag missat nåt?
    Precis,jag tycker parfym hör till hemmet både för män och kvinnor.Inte enbart kvinnor,men jag vill understryka att det är tillåtet att ha parfym ute om man inte doftar på håll.Sen hur man gör det är upp till var och en.
  • oOHalalOo

Amiras mamma

Det är bra att du skriver ''....understryker att det är tillåtet...'' och att du genom det representerar shia-muslimska kvinnors åsikt, så det inte blir några missförstånd angående det.

• Amiras mamma
    oOHalalOo skrev 2009-10-02 11:35:05 följande:
    Amiras mammaDet är bra att du skriver ''....understryker att det är tillåtet...'' och att du genom det representerar shia-muslimska kvinnors åsikt, så det inte blir några missförstånd angående det.
    Ja jag representerar dom shiakvinnor som följer sistani,det finns shialärda som inte tillåter parfym också,men man följer sin egen marijah.
Svar på tråden Ramadhan