• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • pelin
    Jmia skrev 2009-09-11 23:40:34 följande:
    Det är det som är så härligt med fördomar och viljan att utmana dem. Gör man inte det kan man ju fortsätta suga på dem som en gammal torr kyckling. Och det verkar ju vara en vanlig önskan. Trots att vi svarar så utförligt.
    Javisst! Tråkigt att alla ska vara så trångsynta bara! Som "mina föräldrar skapade mig".. Haha! Jag både skrattar och tycker synd!
  • Mötley Crüe
    pelin skrev 2009-09-11 23:42:54 följande:
    Javisst! Tråkigt att alla ska vara så trångsynta bara! Som "mina föräldrar skapade mig".. Haha! Jag både skrattar och tycker synd!
    men snälla det finns ingen "gud"
  • Jmia
    Mötley Crüe skrev 2009-09-11 23:49:38 följande:
    Det är din åsikt, din uppfattning. Har du problem med att vi inte delar den?
  • Mötley Crüe
    Jmia skrev 2009-09-11 23:51:19 följande:
    Det är din åsikt, din uppfattning. Har du problem med att vi inte delar den?
    nej. inte.
  • pelin

Du skrev tidigare i tråden att du tyckte att det verkade intressant, men du verkar ju inte kunna vidga dina vyer?
  • Mötley Crüe
    pelin skrev 2009-09-12 00:00:56 följande:
    Du skrev tidigare i tråden att du tyckte att det verkade intressant, men du verkar ju inte kunna vidga dina vyer?
    kanske inte och det blev pannkaka av alltihop här, ber så mycket om ursäkt, jag ska lämna tråden nu. har inget här att göra, bara uppför mig illa. Förlåt och ha en trevlig helg
  • oOHalalOo

Mötley Crüe skrev 2009-09-12 00:03:11 följande:

kanske inte och det blev pannkaka av alltihop här, ber så mycket om ursäkt, jag ska lämna tråden nu. har inget här att göra, bara uppför mig illa. Förlåt och ha en trevlig helg
    Ja men då får du vara välkommen åter när du vill lära dig mera helt enkelt. Det var strongt av dig att be om ursäkt, det är såna drag som gör att vi människor alltid hittar tillbaka för attkunna mötas mer respektfullt.
    Trevlig helg till dig med.
  • Beautifully Human

Hej!
    Som många i tråden vet är min man muslim.
    För några dagar sedan ville jag att hemmet skulle lukta gott, vi har parfymerat sandalträ från hans hemland som vi lägger på folie på en sådan här grej som jag inte vet vad den heter, den blir varm, varpå stickorna av sandalträ ryker och luktar underbart.
    Jag lade på dom (detta var på dagen), och han tog bort dem och sa att det inte är ok med parfym på ramadan. Detta gäller alltså också i hemmet? På person kan jag förstå.
    Är det ok på kvällen när man brutit fastan?

• oOHalalOo
    MijaMia skrev 2009-09-12 11:30:44 följande:
    Hej!Som många i tråden vet är min man muslim.För några dagar sedan ville jag att hemmet skulle lukta gott, vi har parfymerat sandalträ från hans hemland som vi lägger på folie på en sådan här grej som jag inte vet vad den heter, den blir varm, varpå stickorna av sandalträ ryker och luktar underbart.Jag lade på dom (detta var på dagen), och han tog bort dem och sa att det inte är ok med parfym på ramadan. Detta gäller alltså också i hemmet? På person kan jag förstå.Är det ok på kvällen när man brutit fastan?
    Jag gillar för egen del rökelse i vanliga fall, men under Ramadan är det stopp även i mitt hus för det. Det har kanske också att göra med hur känslig man är för dofter när man fastar?
    Sen bör man nog vara försiktig kanske med rökelse och även parfym under fastetimmarna, eftersom man visserligen drar in det genom näsan, men som bekant näsan och svalget hör ju samman, så man drar då in doften som blandas med saliven och så sväljer man. Så det är nog rätt bra tänkt att avstå från det under dagens fastetimmar för att vara på den säkra sidan.

Men efter iftar, brytningen av fastan så är det ju fritt fram, som för allt annat som man har avstått från under dagen.
  • PetraD
    mowgli skrev 2009-08-24 16:11:32 följande:
    Och jag har tagit upp vad som är tillåtet/icke tillåtet under Ramadan, eller hur?
    eller för att provocera kanske
    (förlåt alla, men kudne inte vara tyst emr)
Svar på tråden Ramadhan