• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • Flubbermum

Tigergirl81

Bajram börjar olika beroende på vilket land man kommer ifrån, Kosovo startade sin fasta 1 dag före tex bosnien som i sin tur började dagen innan mellanöstern. Så det är lite olika när man firar Hos oss firar vi lite längre än alla andra eftersom min systers man är från balkan och vi firar med hans familj, medan min man är från Palestina möööe baklava blir det

• Jmia
    Flubbermum skrev 2009-09-09 18:04:24 följande:
    Om Gud vill / med Guds hjälp. Ett uttryck som inte används så mycket av balkan (vilket jag anar att du lever med eftersom du frågade om bajram och inte eid ) Balkan brukar inte (om du inte bor med någon som är troende och religiös) använda uttryck så som Inashallah och Alhamdulliallah (självklart finns det undantag!!!) däremot använder de ofta Mashallah
    Fascinerande, för ändå tillhör ju även "mashaallah" arabiska språket.
  • Flubbermum
    Jmia skrev 2009-09-09 20:41:26 följande:
    Fascinerande, för ändå tillhör ju även "mashaallah" arabiska språket.
    Många från balkan går koranskola när de är mindre, så visst kan de flesta uttryck så som:

"bismillah al rahman al rahim, stafarallah, mashaallah, inchallah, alhamdulliallah, subhanallah, rahimakallah, jazaka allahu khairan..etc" som ursprungligen är arabiska

När det gäller islam så är det universiellt att man läser på arabiska, och vissa uttryck följer med in i det vardagliga språket (samma som svenskans herregud t.ex.).

Vill dock poängtera att jag INTE drar alla från balkan över samma kam just nu.
    Jag talar om de jag mött under uppväxten och de som finns i mitt umgänge.
    Lika lite som man kan säga att alla från balkan kan/gör/vet kan man säga att alla kvinnliga svenska konvertiter tar på sig slöja från dag ett och läser innehållet på allt de handlar Vissa gör det, andra inte
  • Jmia
    Flubbermum skrev 2009-09-09 22:04:10 följande:
    Många från balkan går koranskola när de är mindre, så visst kan de flesta uttryck så som: "bismillah al rahman al rahim, stafarallah, mashaallah, inchallah, alhamdulliallah, subhanallah, rahimakallah, jazaka allahu khairan..etc" som ursprungligen är arabiska När det gäller islam så är det universiellt att man läser på arabiska, och vissa uttryck följer med in i det vardagliga språket (samma som svenskans herregud t.ex.). Vill dock poängtera att jag INTE drar alla från balkan över samma kam just nu. Jag talar om de jag mött under uppväxten och de som finns i mitt umgänge. Lika lite som man kan säga att alla från balkan kan/gör/vet kan man säga att alla kvinnliga svenska konvertiter tar på sig slöja från dag ett och läser innehållet på allt de handlar Vissa gör det, andra inte
    Jo men precis, jag har ju förstått att även majoriteten icke arabisktalande muslimer behärskar bönerna och Koranen på arabiska, så nog borde ett par andra användbara fraser också fastna.
  • Jmia
    pilliss skrev 2009-09-09 22:41:53 följande:
    Vad betyder stafarallah? Maken kan ej förklara med svenska ord
    Du ber om Allahs förlåtelse. Astaghfiralla är väl det du syftar på? 
  • Jmia
    pilliss skrev 2009-09-09 23:05:35 följande:
    vet ej stavning. Kände igen ordet när flubbermum skrev det.
    Det är det.
  • pilliss
    Jmia skrev 2009-09-09 23:07:30 följande:
    Det är det.
    Upptäckte precis att du o jag skriver i 3 st trådar samtidigt

Visste inte att du läste till uska...
    elbi.blogg.se uppdat. 10/8-09
  • Jmia
    pilliss skrev 2009-09-09 23:09:08 följande:
    Upptäckte precis att du o jag skriver i 3 st trådar samtidigt Visste inte att du läste till uska...
    Really? *haha* Det är en liten värld vet du! {#lang_emotions_wink}
Svar på tråden Ramadhan