• Coming Soon

Normal portion? INTE enligt mej..

Om ni kikar in här: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5672179.ab?service=galleryFlash 

Hoppas nu länken fungerar!

Enligt mej är detta STORA portioner.. Äter era barn i respektive ålder dessa mängder? Mina äter kanske en tredjedel av det och växer och mår toppen! Behöver man oroa sej om barnen inte äter såna mängder?

Cocker är livet!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-21 13:19
    Vill bara påpeka att jag inte tycker det är FEL om barn äter sådär mycket, jag tycker bara att det är väldigt stora portioner jämfört med vad Mina barn äter.
  • Svar på tråden Normal portion? INTE enligt mej..
  • CloudBerry the 1st
    Ts Mamma skrev 2009-08-22 14:37:02 följande:
    Fast det är ju jätte olika, så så kan man inte säga.Har en dotter som äter så som du tycker är jätte lite, hon är 5½ år och följer sin kurva, ser helt nnormal ut men hon äter inte mer. Att säga så skapar ju bara oro för osäkra föräldrar.
    Fast det är ju ändock bra med riktilinjer. Föräldrar behöver ju inte oroa sig om barnet växer och mår prima.
    Nej, den passar inte dig: cloudberry1st.devote.se
  • Mozarts Nachtmusik

hmm 2-5 års portionen ser ut att vara på en asiett ( eller så har de ärtor de lux )

min tjej på snart 2.5 varierar mkt i maten men hon äter som mest en sån liten portion. vissa dagar mkt mindre vissa en hel.
    men hon har reflux och hur denär syr hennes aptit så det går inte att jämföra..

Kom ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra
  • CloudBerry the 1st
    Coming Soon skrev 2009-08-22 14:41:50 följande:
    Mina barn erbjuds så mycket mat de vill ha, men de orkar inte mer. De är relativt normal-aktiva och ganska så smala. Men de behöver väl inte mer antar jag. Skillnaden mot många andra familjer så har vi 6-7 måltider / dygn. Mellan 6 på morgonen och 8 på kvällen. Mycket frukt och grönsaker och 2 mål lagad mat.. Kan vara därför de inte äter så oerhört mycket till middag.Sen är det ju faktiskt oerhört olika hur mycket mat en människa behöver, det kan man ju utläsa ur svaren i denna tråden..
    Huvudsaken barnet får möjlighet att äta så mycket hon kan, växer och mår bra så är det lugnt.

Min ungar äter som ni och båda äter oftast bara hälften som normalpotionen säger.
    Nej, den passar inte dig: cloudberry1st.devote.se
  • vivianne

En kompis till mig hade pratat med sin barnläkare om portionsstorlek eftersom hennes dotter (liksom min) var liten i maten. Läkaren hade då sagt att med små barn behövde man inte oroa sig om barnet åt portioner som ungefär motsvarade en köttbulle per levnadsår. Alltså: 1 år = 1 köttbulle, 2 år = 2 köttbullar etc. Så du behöver nog inte oroa dig.

• SeriousGangBang

2-5 års tallriken tycker jag är rätt missvisande.
    det är ju ett väldigt stort spann... min 2åring äter inte på långa vägar lika mycket som 4åringen gör..

(och varför visar de exempel med fiskpinnar.. måste ju finnas bättre alternativ om de nu vill visa på fördelningen av mat...)

• Isabellee

Oj tyckte det såg lite mycket ut.

Jag äter ungefär som 2-5 åringarna..

Men dom rör på sig mer kanske så dom behöver det :D

• mamma till 2 frön

Ser väl ungefär ut som mina barns portioner för sin ålder. Grabben äter dock mer grönsaker om de är kokta, än vad bilden hade. Gissar att barn äter lite olika också efter hur mycket mellis man äter. Vi är kassa på mellis men barnen äter stadiga frukostar, luncher och kvällsmål. På förskola/fritis blir det såklart mellis.

• Coming Soon
    CloudBerry the 1st skrev 2009-08-22 15:43:10 följande:
    Huvudsaken barnet får möjlighet att äta så mycket hon kan, växer och mår bra så är det lugnt. Min ungar äter som ni och båda äter oftast bara hälften som normalpotionen säger.
    Men finns det verkligen föräldrar som nekar sina barn mer mat om de vill ha?? Känns märkligt..

-Nej Pelle, nu har du ätit 4 fiskpinnar, nu får du inte fler!

Inte gör man väl så?
    Cocker är livet!
  • Kyanita

Coming Soon skrev 2009-08-22 20:03:25 följande:

Men finns det verkligen föräldrar som nekar sina barn mer mat om de vill ha?? Känns märkligt.. -Nej Pelle, nu har du ätit 4 fiskpinnar, nu får du inte fler! Inte gör man väl så?
    På skolan här gör man faktiskt. Från F- klass 5 får de tex max 6 st små köttbullar, klass 6-9 får man 8 st! Löjligt tycker jag! Min store kille klarar sig utmärkt på den mängden men mellankillen blir inte ens halvmätt!
Svar på tråden Normal portion? INTE enligt mej..