• Coming Soon

Normal portion? INTE enligt mej..

Om ni kikar in här: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5672179.ab?service=galleryFlash 

Hoppas nu länken fungerar!

Enligt mej är detta STORA portioner.. Äter era barn i respektive ålder dessa mängder? Mina äter kanske en tredjedel av det och växer och mår toppen! Behöver man oroa sej om barnen inte äter såna mängder?

Cocker är livet!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-21 13:19
    Vill bara påpeka att jag inte tycker det är FEL om barn äter sådär mycket, jag tycker bara att det är väldigt stora portioner jämfört med vad Mina barn äter.
  • Svar på tråden Normal portion? INTE enligt mej..
  • Koloraturell

Coming Soon skrev 2009-08-22 20:03:25 följande:

Men finns det verkligen föräldrar som nekar sina barn mer mat om de vill ha?? Känns märkligt.. -Nej Pelle, nu har du ätit 4 fiskpinnar, nu får du inte fler! Inte gör man väl så?
    Usch, ja! min moster har alltid varit så med sina barn! det ska hållas igen på ALLT, även sallad typ. För att inte överskrida rekommendationerna. Tror det bottnar i att hon själv är livrädd för att bli tjock. Men så är hennes barn också magra ;)

Förstår inte, bra mat ska det vara fri tillgång till!
  • Venna

Men finns det verkligen föräldrar som nekar sina barn mer mat om de vill ha?? Känns märkligt.. -Nej Pelle, nu har du ätit 4 fiskpinnar, nu får du inte fler! Inte gör man väl så?
    Jag brukar faktiskt neka vår dotter mat ibalnd, mest vid enstaka tillfällen.

Som härom morgonen hade hon ätit 3 ägg, två skålar med yoghurt och blåbär, två smörgåsar och ett glas mjölk och hon ville ha mer smörgås. Hade jag låtit henne äta mer hade hon fått ont i magen.
    Men för det allra allra mesta får hon faktiskt äta så mycket hon vill, och det är inga små mängder hon kan äta. Det är helt fascinerande att se. Men ibland känner jag att det är min uppgift som förälder att se till att hon inte blir dålig!
  • Missimo84
    Jag nekar min son mer grönsaker ibland, och jag gömmer även grönsakerna till slutet av måltiden. Han älskar grönsaker och han skulle kunna sitta och bara mosa i sig t.ex. majs och tomat om man inte stoppar honom. Han är ganska liten och späd så jag föredrar att han äter t.ex. kött och potatis framfö vattengrönsaker.
    Men givetvis så får han äta sig mätt, bättre massor med majs än ingenting alls.
  • 4familjen

mellan 2-5 år så stämmer det ganska bra in på mina barn, och dom är inte överviktiga, däremot äter jag själv lååångt ifrån vad en elev på högstadiet skall göra *hjälp*

• Gurkan
    Kyanita skrev 2009-08-22 21:01:00 följande:
    Coming Soon skrev 2009-08-22 20:03:25 följande: På skolan här gör man faktiskt. Från F- klass 5 får de tex max 6 st små köttbullar, klass 6-9 får man 8 st! Löjligt tycker jag! Min store kille klarar sig utmärkt på den mängden men mellankillen blir inte ens halvmätt!
    Fast sås och potatis brukar de få ta hur mycket de vill samt knäckebröd och grönsaker så mätta kand e bli ändå.
  • Kyanita
    Gurkan skrev 2009-08-22 23:41:49 följande:
    Fast sås och potatis brukar de få ta hur mycket de vill samt knäckebröd och grönsaker så mätta kand e bli ändå.
    Nej, inte mina barn för de har båda specialkost. Då görs tex sås efter vad de tycker ska räcka och hur gott är det att äta potatis utan sås? Knäckebröd får de ett av för det är "dyrt" med specialkost.
  • olandstoken

nu har jag inte läst mer än ts, tycker verkligen det ser mycket ut. jag tycker att jag äter mycket, men jag skulle aldrig orka den sista portionen iaf, kanske den tredje är lagom men var f*n är såsen

• Amlin

Nja, vi skulle aldrig neka dottern mat av rädsla för att hon ska bli tjock. Men visst hamnar vi ibland i lägen då vi känner att om hon äter mer nu så kommer hon få ont i magen. Då serverar vi inte mer. Men känner vi att hon fortfarande är genuint hungrig så är det klart att hon får äta.
  • mamma till 2 frön

Har sett att en del tycker att de sista portionen är stor mer än vad en vuxen äter. Tonåringar växer ju och behöver således äta mer under den tiden mer än vi vuxna (förhoppningsvis) gör.

Svar på tråden Normal portion? INTE enligt mej..