• Coming Soon

Normal portion? INTE enligt mej..

Om ni kikar in här: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5672179.ab?service=galleryFlash 

Hoppas nu länken fungerar!

Enligt mej är detta STORA portioner.. Äter era barn i respektive ålder dessa mängder? Mina äter kanske en tredjedel av det och växer och mår toppen! Behöver man oroa sej om barnen inte äter såna mängder?

Cocker är livet!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-21 13:19
    Vill bara påpeka att jag inte tycker det är FEL om barn äter sådär mycket, jag tycker bara att det är väldigt stora portioner jämfört med vad Mina barn äter.
  • Svar på tråden Normal portion? INTE enligt mej..
  • paloma84

Jag är 25 år o äter som en 2 åring, Tydligen!

• Dr Mupp

Jag är vuxen, gravid och med ca 20 kg övervikt. Jag äter nått mellanting mellan 2-5 och 6-9 portionerna.

Maken äter en 6-9 portion.

Min pappa som äter ett mål mat om dagen kan smälla i sig en tonårsportion.

• ViktorochAgnes

Jag är 30 år och äter 1,5-2 portioner av den största portionen.. 20 i bmi (med mamma kilon kvar..)

Min pojke på 7 år äter som portionen för hans ålder.

Så olika det kan vara

• CloudBerry the 1st

Det där är en liten tallrik så därför ser potionen större ut än den är. 3 fiskpinnar och två potatisar+ grönsaker är verkligen inte en stor porion för växande barn, den är lagom.

Nej, den passar inte dig: cloudberry1st.devote.se
  • CloudBerry the 1st

Får de inte mer än 1/3-del eller orkar de inte mer än en tredjedel TS? En fiskpinne och en halv potatis är ju jättelite. Det åt min yngre dotter när hon var 7 månader.

• Lalalong

CloudBerry the 1st skrev 2009-08-22 12:37:29 följande:

Får de inte mer än 1/3-del eller orkar de inte mer än en tredjedel TS? En fiskpinne och en halv potatis är ju jättelite. Det åt min yngre dotter när hon var 7 månader.
    Jag vet att min dotter (3 år) äter jättelite. Hon skulle ätit en halv fiskpinne och en väldigt liten potatis. Grönsaker skulle hon ätit lite mer av men inte så mycket som på bilden. Men ja... hon äter för lite

Jag tror faktiskt att den där bilden stämmer ganska bra med vad barnen på jobbet skulle ätit. De skulle kanske börja med två fiskpinnar och en stor potatis eller två mindre samt grönsaker. Vissa är nöjda med det men de flesta skulle ta en portion till med lite mindre mat i den andra portionen (och ja, några skulle ta en lika stor portion till! )
  • CloudBerry the 1st
    Lalalong skrev 2009-08-22 12:41:09 följande:
    CloudBerry the 1st skrev 2009-08-22 12:37:29 följande: Jag vet att min dotter (3 år) äter jättelite. Hon skulle ätit en halv fiskpinne och en väldigt liten potatis. Grönsaker skulle hon ätit lite mer av men inte så mycket som på bilden. Men ja... hon äter för lite Jag tror faktiskt att den där bilden stämmer ganska bra med vad barnen på jobbet skulle ätit. De skulle kanske börja med två fiskpinnar och en stor potatis eller två mindre samt grönsaker. Vissa är nöjda med det men de flesta skulle ta en portion till med lite mindre mat i den andra portionen (och ja, några skulle ta en lika stor portion till! )
    Jo vissa barn äter ju lite trots att de erbjuds mycket mat men så länge de mår bra och växer så är det inget att oroa sig över.

Min 4-åring äter oftast mindre än normalportionen och ibland mer.
  • VinterEmma

Ha, nu har jag bara läst ts, enlig bilderna så äter nog jag lika mycket som är rekommenderat till en 2-5 åring, och jag är gravid.
    Jag tyckte det var väldigt stora portioner!

• thessires

Ja, väldigt stora portioner. Jag äter nog som en 6 till 9-åring. Min lilla tjej som snart är två skulle äta 1 potatis och 3 fiskpinnar och 1/2 dl grönsaker. Hon är ändå matglad .

• Who knows

Jag arbetar på en förskola och hos oss går det mest mat på småbarns avd. Vid mitt bord sitter det 1½-2 åringar och de äter mer än mig och ingen är direkt kraftig, snarare tvärtom, vissa ser ju ut som fågelungar
    Man kan inte jämföra hur mkt en vuxen äter med ett barn, de gör ju av med mkt mer energi än oss vuxna.

Svar på tråden Normal portion? INTE enligt mej..