• Coming Soon

Normal portion? INTE enligt mej..

Om ni kikar in här: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5672179.ab?service=galleryFlash 

Hoppas nu länken fungerar!

Enligt mej är detta STORA portioner.. Äter era barn i respektive ålder dessa mängder? Mina äter kanske en tredjedel av det och växer och mår toppen! Behöver man oroa sej om barnen inte äter såna mängder?

Cocker är livet!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-21 13:19
    Vill bara påpeka att jag inte tycker det är FEL om barn äter sådär mycket, jag tycker bara att det är väldigt stora portioner jämfört med vad Mina barn äter.
  • Svar på tråden Normal portion? INTE enligt mej..
  • vittra

Omg, dottern är inte ens i närheten av att äta så stora portioner, hahaha

Men vaddå, alla är olika... knasigt om alla skulle äta exakt lika mycket

• Coming Soon
    Bonanza skrev 2009-08-21 13:35:37 följande:
    Coming Soon skrev 2009-08-21 13:32:30 följande: Fast det är väl inte särskilt vanligt att äta kvällsfika/mellanmål efter middagen?Våra ungar äter typ 1-2 mackor till frukost. En frukt vid nio. Lagad mat till lunch. Mellanmål vid tretiden. Middag vid 18. En dag då de äter ordentligt äter de då som i "förskolebarnsexemplet" i länken. De är 2 och 4 år.Oftast äter de dock mindre, men ibland mer.
    Mina barn äter frukost vid 06.30 hemma, kanske en halv smörgås. Sen ungefär lika mycket på dagis till frukost, Till lunch vid 11.30 äter de pyttelite, kanske 1 fiskpinne och 1 potatis, om det nu är detta som serveras. Mellanmål när de kommer hem kl 13.. i form av smörgås, fil, yoghurt el liknande. Frukt vid 15 ca och middag vid 17. Sen äter de alltid kvällsfika vid 18.30-19.30 innan de lägger sej..
    Cocker är livet!
  • Pemmel

Jag äter som en 6-åring typ...

• norgesessan

Min stora pojke äter lätt den portionen, han äter gärna 6-7 fiskpinnar (egna, samma storlek som köpes). Fiskpinnar är nåt som tvåan också äter mängder av, annars är han liten i maten..Fiskpinnar, falukorv och köttbullar åker ner i mängder.

Ettan däremot äter som en vuxen och har gjort det sen han var liten...Är dock överaktiv, så hans kropp behöver den mängden...

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • morsa till två

Mina barn 5 respektive 2 äter inte ens en tusendel av de där.. På sin höjd en halv potatis i MAX en fiskpinne. Grönsakerna har dom knuffat av talriken så dom ligger på bordet o väntar på trasan..

Bild nummer 2 däremot stämmer bra övernes med min 9-årige bonus.

• Friterad

Min treåring äter minst så mycket som "förskoleportionen" visar! Men han äter "bara" fyra mål mat per dag - Frukost, lunch, mellis, middag.

• Angel1978
    norgesessan skrev 2009-08-21 13:52:41 följande:
    Grönsaker mutar vi med här Har knasiga ungar
    Haha.. Ja lite så har vi det med.. Jag får ransonera grönsakerna för annars äter han sig mätt på dem bara.. Speciellt kokta grönsaker, gurka och rödbetor.
    Det är ju jättebra att han gillar det, men han måste ju även lära sig att äta av allt på tallriken..
  • Amlin

Oj, min ettåring skulle nog kunna peta i sig något sådant som förskoleportionen.

Hon åt ikväll 1,5 potatisar, en halv laxfilé och några broccolibuketter plus sås. Hon ville sen fortsätta på våra portioner men vi tyckte nog det räckte med tanke på att hon även kommer äta välling ikväll.

Vi funderar ofta på hur mycket vi verkligen kan ge henne, men samtidigt kan vi ju inte låta tjejen gå hungrig. Hon är lite hullig som små barn kan vara men är lång och har följt samma kurva sen hon föddes.

• Venna
    Friterad skrev 2009-08-21 18:10:42 följande:
    Min treåring äter minst så mycket som "förskoleportionen" visar! Men han äter "bara" fyra mål mat per dag - Frukost, lunch, mellis, middag.
    Låter som vår treåring. Hon har alltid ätit som en häst, det verkar inte finnas något stopp. Hon är "normalaktiv", men inte extremt aktiv, så jag antar att hon helt enkelt har en bra förbränning, för hon är mer åt det smala hållet.

Hon äter också oftast fyra rejäla mål per dag. Inget kvällsfika efter middagen alltså. Vi äter middag kring kl 18, och sen sover hon en stund efter det.
Svar på tråden Normal portion? INTE enligt mej..