• Anonym (Nyfiken)

Operation av framfall

Jag har framfall av både bakre coh främre slidväggarna och det ska opereras så småningom.

Jag undrar om det är någon som gjort en sådan operation och vill svara på några frågor?

1. Blir man sövd?
    2. Hur lång tid var du på sjukhuset?
    3. Hur lång sjukskrivning?
    4. Efter hur lång tid kände du dig återställd?
    5. Hur lång var väntetiden efter att remissen var skickad?
    6. Vilket sjukhus opererade du dig på?
    7. Något jag ska tänka speciellt på?

Tackar massor!!!

• Svar på tråden Operation av framfall
  • Anonym (Nyfiken)

Förmodligen är det så!!! Jag har haft mitt sedan första dottern föddes för snart tre år sedan. Är mycket sämre efter andra dotterns födelse!

• Anonym (jag med)

hmm... sitter och gruvar... Kl:12.00 åker vi in.
    Operationen skall göras efter kl 13.00.
    får endast dricka klara vätskor.
    och orolig är jag hur j-kla ONT man kommer att ha efteråt.
    Är det verkligen INGEN på Hela FL som har opererat sig för framfall. {#lang_emotions_surprised}

hahaha... Om jag överlever detta TS så lovar jag högtidligt att berätta om det gjorde ont m.m...

Men det kan ta någon dag beroende på skicket jag är i.
    Jag valde idag att få bli sövd vill inte genomlida detta under bedövning.

• eeisor

Anonym (jag med) skrev 2009-08-24 13:48:36 följande:

; 3. Hur lång sjukskrivning? Enligt informationen så sjukskriver man sig själv 1:a veckan sedan får man förlängt om man behöver det. 4. Efter hur lång tid kände du dig återställd? Vet ej.  Vill också veta hur länge det tar & gör det väldigt ont efteråt- Jag gör min operationnästa månad.
    Men oj! Bara en veckas sjukskrivning!?! Har det hänt mirakel inom sjukvården?
    Mor min opererades för framfall för ett antal år (4-5 tror jag) sedan och hon blev sjukskriven i 6 veckor direkt. Hon känner fortfarande av framfallet lite då och då, framför allt om hon gör tunga lyft, men själva operationskänningarna gick över på någon månad.
  • Anonym (Anonymis)

Om jag var dig skulle jag kontakta op. avdelningen och fråga ,eller skicka ett mail till en sjuksköterska på www.godoc.se. De ger personligt svar via mail. Kram!

• Anonym (jag med)
    Anonym (Anonymis) skrev 2009-09-14 09:43:13 följande:
    Om jag var dig skulle jag kontakta op. avdelningen och fråga ,eller skicka ett mail till en sjuksköterska på www.godoc.se. De ger personligt svar via mail. Kram!
    Lite svårt att fråga dom Hur ONT gör det efteråt.
    Svaret blir nog: Individuellt från person till person.

Har redan pratat med dom på Op senast i morse.
  • Anonym (Nyfiken)

Ser fram emot din rapport!!!! Lycka till!

• Anonym (jag med)

Här kommer en utförlig rapport.
    Operationen gick galant av supertrevliga kvinnor på OP. 
    Jag checkade in på Dagvård/operation.
    Fick byta kläder till Opkläder & deras vackra hahaha... trosor. läs tält.
    Sedan låstes mina kläder in i ett skåp.
    Sedan fick jag en nål & dropp med sockerlösning eftersom jag varit utan mat så länge.
    efter 2 timmars väntan var det min tur läkaren kom upp på dagvården & pratade om ingreppet innan jag skulle ner på OP.
    Precis innan jag skulle ner och opereras så kom en sköterska för att fniss... annsa en liten buske som hon skämtsamt sa.
    Jag meddelade henne att det hade jag skött själv kvällen före så det slapp hon göra.
    hehe... så det är ett tips raka av dig det mesta håret själv.
    När jag kom in på Op så hjälptes jag i OPsängen/britsen av personalen.
    hade fått bedövning innan så man var häftigt rusig i huvudet.
    När jag låg fastspänd så höjdes benen upp & dom tvättade av nederdelen igen.
    sedan fick jag en lätt sövande spruta men den funkade inte på mig så jag var vaken & pratade. 
    Ingreppet gick hur smärfritt som helst & jag kännde mig trygg i deras händer.
    (det är underbart när sjukvården fungerar)

Efter ingreppet skjutsades jag upp på dagvården och jag var hur pigg som helst.
    så jag fick fika & sen sa jag att jag var redo att åka hem om jag fick.
    eftersom jag var uppe på benen så tidigt så ville dom att jag skulle kunna kissa innan jag fick åka hem.
    dom kollade mig innan jag kissade hur mycket som fanns i blåsan.
    och hur mycket som fanns kvar efter att jag har kissat.
    (detta görs på patienter som åker hem tidigare än 3timmar)
    Tyvärr så funkade mitt kisseri ej fullständigt.
    men jag fick åka hem efter att dom mätt med ultraljud i några timmar.
    Jag fick dricka mycket & prova kissa.
    Men under denna tid så  kunde jag ej kissa och tömma blåsan helt.
    Så jag fick åka hem och se om jag blev bättre hemma.
    Hmmm... Tyvärr så måste jag ringa in i dag då det känns som om jag är sämre.
    men det kan vara "biverkningar" av operationen som nu hunnit ikapp.
    eller att jag har fått mens.
    svårt att veta om man blöder från såret inuti eller har månadsbesvär.
    Vet ej men jag hoppas att det bara är något övergående problem.
    Dom sa då på Operationsdagen om jag ej kan tömma blåsan helt så måste dom tömma blåsan med en kateter. huuua.... ser ej fram emot nåt sånt.
    Men annars känns det helt fantastiskt heheh... inget som känns obehagligt och skaver. som det gjorde förr.

Mitt tips! Gör inte operationen i samband med menstruation då vet du inte om du blöder från ingreppet eller från mensen.

• Anonym (jag med)

Glömde säga att visst är det ömt i underlivet där dom har rotat & sytt men inget som inga värktabletter kan avhjälpa.
    Dom rekomenderar alvedon man jag har starkare preparat citodon.

Jo se till att du är i bra form i tarmarna för vara hård i magen & måsta bajsa går bara inte amn får inte krysta.
    jag äter laxipex nu för att göra avföringen normal.
    så slipper man krysta när man ska bajsa.

• Anonym (Nyfiken)

Godmorgon!

Så bra att allt verkar att ha gått bra, förutom kisseriet! Jag blev tappad med kateter flera gånger när äldsta dottern var nyfödd så jag vet hur det känns.

Tack för tipsen om rakning och mens. Just mensen är ju svårt att planera, men rakning är ju lättare att fixa.

Hur lång tid tog själva operationen?

Jag vet inte om jag vill vara vaken eller sövas, har aldrig varit sövd, men tycker att det verkar läskigt att vara vaken!

Svar på tråden Operation av framfall