• Anonym (Nyfiken)

Operation av framfall

Jag har framfall av både bakre coh främre slidväggarna och det ska opereras så småningom.

Jag undrar om det är någon som gjort en sådan operation och vill svara på några frågor?

1. Blir man sövd?
    2. Hur lång tid var du på sjukhuset?
    3. Hur lång sjukskrivning?
    4. Efter hur lång tid kände du dig återställd?
    5. Hur lång var väntetiden efter att remissen var skickad?
    6. Vilket sjukhus opererade du dig på?
    7. Något jag ska tänka speciellt på?

Tackar massor!!!

• Svar på tråden Operation av framfall
  • Anonym (blyger)
    versan skrev 2010-08-27 12:53:12 följande:
    Hejja! Har du provat att knipa när du ligger ned i sängen.
    Ibland går det bättre att knipa när man ligger ned.
    Kör knipövningar 1 vecka liggandes & sen fortsätt knipa när du står upp & sen prova under tiden att knipa när du kissar.
    Funkar det ej alls så kontakta gyn.
    Man får jättebra hjälp där. 
    Hej, Tack för svaret.
    Jorå det rycker väl till i muskeln när jag kniper men mycket mer är det inte.

Har gjort så mycket övningar jag bara hinner och orkar dessa dagar, sittandes går bra, liggandes likaså men när jag står händer det inget alls känns det som.

Har försökt att komma i kontakt med gyn och i min stad är det omöjligt att ens komma fram på telefon. I grannstan får jag besked om att endast akutbesvär bokas in och detta anses inte vara akut. Jag vill ju få en undersökning och bedömning samt råd och stöd om hur jag ska bära mig åt. Vill inte förstöra det men har ju en del tunga sysslor på min agenda samt träning... Det skulle kännas bra med ett utlåtande så jag VET vad tusan som har hänt.
  • musli

Jag var hos gyn idag och fick ett klart och tydligt "ja, du behöver opereras". De tar bort livmodern och stärker främre och kanske bakre väggen. Kommer att göras i höst!  :)
    Blir jobbigt med barnen men mamma får väl hjälpa mig en del.  :)

Hanna 050511 & Elias 090910
  • Gladhannapanna
    musli skrev 2010-08-30 17:40:30 följande:
    Jag var hos gyn idag och fick ett klart och tydligt "ja, du behöver opereras". De tar bort livmodern och stärker främre och kanske bakre väggen. Kommer att göras i höst!  :)Blir jobbigt med barnen men mamma får väl hjälpa mig en del.  :)

• jackrusselltok

Mitt framfall "trillar" inte ut längre för jag har för mkt åderbråck i underlivet.......... Är gravid i v 21 nu.

Elias 080819
  • Anonym

Hej!

Ser att det här är en gammal tråd, men jag testar och ser om någon vill svara...
    Jag misstänker att jag har fått ett framfall efter min förlossning för ca 2,5 mån sedan... Är skitnervös men ska prata med min barnmorska imorgon.

Min största oro är nu framtida barn, Jag vill så gärna ha fler barn. Går det trots framfall? 

• Gladhannapanna

Jag fick mitt framfall vid första graviditeten, att bli gravid var inga problem även om framfallet försämrades under graviditeten.
    Det är inte så längesedan du födde så ditt ev framfall kommer förmodligen gå tillbaka en del. Lycka till!

• musli

Hade ett jätte-framfall redan efter första barnet pga förlossning med sugklocka och våld typ...
    Inga problem att bli gravid igen när man har framfall!

Nu är jag opererad eftersom jag inte ska ha fler barn, de gör ogärna operationer om man tänker skaffa fler barn, man väntar tills man fått de barn man vill ha. Jag fick gjort en hysterektomi (gött att slippa tänka på mens och sånt nu när man inte behöver det mer!) plus en prolaps-plastik (framfalls-fixning).
    Mår kanoners nu och det har blivit mycket bättre än jag trodde!  :)

• Anonym

Tack att ni svarat, jag har försökt leta info, men hittar mest fakta om vad framfall är. 

En fråga till... Hur sjutton lyckas man få till det i sängen och bli gravid igen när det känns som att själva öppningen är blockerad? 

• Gladhannapanna

Jag är också opererad eftersom vi inte ska ha fler barn. Att ha sex har inte varit något problem, det flyttar sig ju när han ska in.

• musli
    Gladhannapanna skrev 2011-02-28 17:59:20 följande:
    Jag är också opererad eftersom vi inte ska ha fler barn. Att ha sex har inte varit något problem, det flyttar sig ju när han ska in.
    Precis. Inga problem att få in den. Lovar!  :)
Svar på tråden Operation av framfall