• Anonym (Nyfiken)

Operation av framfall

Jag har framfall av både bakre coh främre slidväggarna och det ska opereras så småningom.

Jag undrar om det är någon som gjort en sådan operation och vill svara på några frågor?

1. Blir man sövd?
    2. Hur lång tid var du på sjukhuset?
    3. Hur lång sjukskrivning?
    4. Efter hur lång tid kände du dig återställd?
    5. Hur lång var väntetiden efter att remissen var skickad?
    6. Vilket sjukhus opererade du dig på?
    7. Något jag ska tänka speciellt på?

Tackar massor!!!

• Svar på tråden Operation av framfall
  • Anonym

hej!
    jag har ett lätt framfall, men undrar nu.. kan man träna normalt? sittups m.m.?
    kan det förvärras av träning så att säga?

• Gladhannapanna
    Anonym skrev 2010-06-02 23:31:21 följande:
    hej!
    jag har ett lätt framfall, men undrar nu.. kan man träna normalt? sittups m.m.?
    kan det förvärras av träning så att säga?
    Så vitt jag vet så ska man vara försiktig med de saker som ger symptom. I mitt fall handlar det om spring, hopp och tunga lyft. Dessutom har min gynekolog påpekat att det är viktigt att man ser till att inte bli hård i magen för det kan förvärra tillståndet!

Sit ups tror jag inte spelar så stor  roll om du inte känner av ökade besvär!
  • Anonym (inget kul)

Hej!
    Starta nyss en tråd om framfall av musklerna och blev hänvisad itill denna tråd, trodde typ jag var ganska ensam om problemet.
    Fick barn för 4 år sedan och har enbart haft framfall på övre muskeln men nu även har det kommit på den undre. Så nu börjar operation bli aktuellt.
    Det jag undrar över efter att ha läst lite här inne, hur blir resultatet efteråt?
    Blir man större där nere eller ja hur blir det. Tänkte ju på om de fäster upp musklerna osv så man inte blir slapp istället
    Ja jag har många frågor.

• versan
    Anonym (inget kul) skrev 2010-07-29 11:28:10 följande:
    Hej!
    Starta nyss en tråd om framfall av musklerna och blev hänvisad itill denna tråd, trodde typ jag var ganska ensam om problemet.
    Fick barn för 4 år sedan och har enbart haft framfall på övre muskeln men nu även har det kommit på den undre. Så nu börjar operation bli aktuellt.
    Det jag undrar över efter att ha läst lite här inne, hur blir resultatet efteråt?
    Blir man större där nere eller ja hur blir det. Tänkte ju på om de fäster upp musklerna osv så man inte blir slapp istället
    Ja jag har många frågor.
    Hejja!
    Först & främst Du är INTE Ensam om detta problem!
    Av någon anledning tycker tjejer att det är skämmigt att prata om detta problem
    Vilket är synd igentligen man går ju & tror att man är ensam om det för att det inte pratas om det.
    Ingen fara på den fronten (storleken inne i slidan).
    Jag blev då "normal" på insidan efter första operationen.
    Däremot så fick dom inte med Allt så jag har fortfarande "litet" framfall som skall opereras i Augusti igen.
    Jag blev supernöjd efter första operationen var gjord.
    Jag hade en biverkning på mitt framfall vilket gjorde att jag läckte lite urin när man nös skrattade osv... OCH det försvann efter första operationen.

• versan
    So nice skrev 2010-06-02 21:30:33 följande:
    versan måste fråga dig!!!

Ska du op igen?
    Jag op ett bakre framfall i höstas och nu är det kört igen. nu ska jag op igen, men nu ska de även ta den främre väggen!!
    efter det blir det inget sex eller lyft på minst 4 månader!! kommer göra allt för att inte få tillbaks skiten igen!!

Japp! Opereras igen i augusti.
    Sen blir det inga lyft eller shopping överhuvudtaget.
  • Anonym (inget kul)
    versan skrev 2010-07-29 13:59:25 följande:
    Hejja!
    Först & främst Du är INTE Ensam om detta problem!
    Av någon anledning tycker tjejer att det är skämmigt att prata om detta problem
    Vilket är synd igentligen man går ju & tror att man är ensam om det för att det inte pratas om det.
    Ingen fara på den fronten (storleken inne i slidan).
    Jag blev då "normal" på insidan efter första operationen.
    Däremot så fick dom inte med Allt så jag har fortfarande "litet" framfall som skall opereras i Augusti igen.
    Jag blev supernöjd efter första operationen var gjord.
    Jag hade en biverkning på mitt framfall vilket gjorde att jag läckte lite urin när man nös skrattade osv... OCH det försvann efter första operationen.

Vad skönt att det blev bättre
    Har varit lite orolig för att operera främst för att jag trott att det ska bli storleksskillnad där inne
  • solbacka11

Jag fick ryggmärgsbedövning
    Åkte till Eksjö lasarett på morron kl 7 o fick åka hem ca kl 18
    Var sjukskriven två veckor men hade kunnat vara hemma 4. Jag kände mig pigg o har inga tunga lyft på jobbet
    Var helt återställd efter 4 veckor tror jag men den första veckan var jobbig. hade mycket ont och fick ta värktabletter. Men ångrar absolut inte att jag gjorde operationen
    Remissen skickades i början av april och operades i början av maj.
    Du kommer att behöva hjälp med ex handla, städa o tvätta för du får max lyfta 5 kg de första 5 veckorna efter operationen

Lycka till

• Gladhannapanna

Jag fick itne lyfta eller knipa på 6-8 veckor, pga infektion blev det 8 veckor i slutändan. Inte så lätt när man har två småbarn.

Blir ny op i höst, antagligen i september. Maken ska åka bort med barnen några dagar i samband med att jag kommer hem från sjukhuset. Sedan sjukskriven en månad om det blir som senast.

• jackrusselltok

Hej.

en till med konstaterat främra framfall. Är gravid med andra barnet i v 16 och detta kom för ca 2 veckor sedan. Hade ett lätt framfall efter första förlossningen med det gick tillbaka eller iaf så har jag inte haft problem av det och min gyn har bara sagt att jag måste tänka på att knipa.

Men nu e det iaf mkt och det var obehagligt. Gick till ny gynläkare som gav mig en ring som jag använder nu. vilken skillnad! Kan ju gå runt som vanligt igen.

Är det någon mer som haft/har ring? Kan man göra lika mkt som innan  med tanke på lyft osv? Man har ju "stöd" där inne nu.

Elias 080819
  • versan
    jackrusselltok skrev 2010-08-01 09:27:25 följande:

Hej.

en till med konstaterat främra framfall. Är gravid med andra barnet i v 16 och detta kom för ca 2 veckor sedan. Hade ett lätt framfall efter första förlossningen med det gick tillbaka eller iaf så har jag inte haft problem av det och min gyn har bara sagt att jag måste tänka på att knipa.

Men nu e det iaf mkt och det var obehagligt. Gick till ny gynläkare som gav mig en ring som jag använder nu. vilken skillnad! Kan ju gå runt som vanligt igen.

Är det någon mer som haft/har ring? Kan man göra lika mkt som innan  med tanke på lyft osv? Man har ju "stöd" där inne nu.

Jag hade aldrig ring så tyvärr kan jag ej ge något svar på den punkten.
    Men det är bra att du kniper ofta.
    Jag gör 100 knipövingar per dag om jag är duktigt.
    & det gör en skillnad faktiskt men så fort man glömmer så  får man tillbaka eländet på en gång.
Svar på tråden Operation av framfall