Anonym (Orolig) skrev 2015-05-07 19:00:33 följande:
Hej!
Läser tråd på tråd på tråd.
Orolig för att jag har framfall och mår så jäkla dåligt.
Var 8 månader sedan jag födde mitt andra barn, en okomplicerad förlossning och sydde bara något enstaka stygn. Nu har jag senaste dagarna känt en liten boll i bakre väggen som liksom täpper för hålet (ingenting är ute) och jag har haft problem med att tömma tarmen (eller åtminstone inbillar jag mig det) plus kissat mycket oftare än vanligt...(det sistnämnda blivit något bättre)
Var på en extra koll hos min BM och hon bekräftade att en liten del av bakre väggen buktade in lite men det var inget framfall och inte heller kunde hon se något i främre väggen och livmodern låg bra till. Hon konstaterade knip knip knip. Jag har dock svårt att släppa det och bokat tid till gyn, väntar bara på att få veta när. Känner ju den där bollen, ingen tyngdkänsla dock men svårigheter att tömma tarmen kvarstår. Jag är så orolig och otroligt påverkad av detta på ett jobbigt sätt...
Jag är precis som du. Läser tråd på tråd och kan typ inte tänka på annat. Men blev ganska tröstad av den här tråden iaf.
Jag trodde inte att jag hade problem att tömma (bara att tarmen vände sig lite utåt) men när gynekologen frågade två gånger "Har du verkligen inte problem med att tömma tarmen (då väggen var så himla tunn)?" så provade jag att sätta ett finger mot i slidan och ja, då gick det ju verkligen mycket lättare att tömma. Så jo, jag har väl probelm att tömma tarmen... :(
Varför är de så rädda att kalla det framfall? Man kan kalla det framfall även om inte alla slidväggar och livmoder hänger ut ur kroppshålorna. Sen känner de ju KONSTIGT NOG efter när man ligger ned på en gynstol, då faller ju framfallet tillbaka så förstår inte hur de tror att de kan bedöma när man ligger ned..
Från 1177:s hemsida:
"Allmänt
Bäckenbotten ligger längst ner i bukhålan och fungerar som ett stöd för livmodern, urinblåsan, ändtarmen och slidan. Om vävnaderna i bäckenbotten blir försvagade och samtidigt utsätts för påfrestningar kan någon eller flera av organen i underlivet sjunka ned. Det kallas för framfall.
Risken för att få framfall ökar med åldern. Framfall går oftast inte över av sig själv, men om man har stora besvär kan man bli opererad."