• Anonym (Nyfiken)

Operation av framfall

Jag har framfall av både bakre coh främre slidväggarna och det ska opereras så småningom.

Jag undrar om det är någon som gjort en sådan operation och vill svara på några frågor?

1. Blir man sövd?
    2. Hur lång tid var du på sjukhuset?
    3. Hur lång sjukskrivning?
    4. Efter hur lång tid kände du dig återställd?
    5. Hur lång var väntetiden efter att remissen var skickad?
    6. Vilket sjukhus opererade du dig på?
    7. Något jag ska tänka speciellt på?

Tackar massor!!!

• Svar på tråden Operation av framfall
  • Anonym (Nyfiken)

Hur mår du nu?

Ska till gyn på fredag och då blir förhoppningsvis remissen skriven!

• versan

HEjja! Det har faktiskt gått över all förväntan.
    Visst sjutton gjorde det ont dom första dagarna (men med värkmedicin så står man defintivt ut) men nu är det lugnt.
    Förutom att jag kan inte gå superlånga sträckor utan att få lite ont i magen.
    Men det är väl jag som är överambitiös.
    efter att operationen är gjord glöm inte att börja knipa efter ca 4dagar.
    sen kör du knipövning varje dag.
    Ibland känner jag att jag har tagit ut mig (burit för mycket) och ändå har det varit i mitt tyck lätta saker som ett gäng handdukar kläder lättare kassar osv...och då kommer det genast en tyngdkänsla i underlivet.
    Då får jag gå och lägga mig och vila.
    Så sist jag var in på en kontroll & berättade detta för läkaren så sa läkaren att jag hade lyftförbud i 6månader istället för 3månader.
    Gahhhhaaaa..... men men.... vad gör man inte för att bli bra.

• versan

hehe... nu är operationen gjord så nu släpper jag fram vem jag är.
    kram & lycka till  V... {#lang_emotions_sunny}

• Anonym (Nyfiken)

Hur många efterkontroller ska du göra?

Sååå skkönt att läsa att det går bra för dig, ser verkligen fram emot att få göra operationen!

• Anonym (Nyfiken)

Nu har jag varit hos gynekologen som konstaterade att jag behöver opereras nästan innan jag hade hunnit lägga mig tillrätta i stolen! Remiss ska skickas.

Hon var inte så intresserad av att svara på frågor mm så jag fick inga svar tyvärr, skönt att du ´har delat med dig!!!

• msMartin

Hej!
    Vad skönt att höra att ni tycker att det är bättre efter operationen.
    Men jag har förstått att det kommer tillbaka ändå. Man kan ju inte undvika lyft resten av livet...

Hur gjordes era operationer? Nät eller utan?

• Gladhannapanna

På mig snittade de i slidväggen och tog bort överflödig vävnad och tightade till muskler mm. Tyvärr blödde jag för mky så den bakre slidväggen blir opererad i höst. Känns rätt trist.

• versan
    msMartin skrev 2010-05-06 09:57:20 följande:
    Hej!Vad skönt att höra att ni tycker att det är bättre efter operationen.Men jag har förstått att det kommer tillbaka ändå. Man kan ju inte undvika lyft resten av livet...Hur gjordes era operationer? Nät eller utan?
    Blir inte 1 operationen bra så kan den göras om.
    Min gjordes utan nät.
    & nästa blir nog utan med.
    Sen om den ej funkar så sätts nät.
    Gladhannapanna skrev 2010-05-08 17:32:27 följande:
    På mig snittade de i slidväggen och tog bort överflödig vävnad och tightade till muskler mm. Tyvärr blödde jag för mky så den bakre slidväggen blir opererad i höst. Känns rätt trist.
    Jag måste göra en till igen till hösten. (som du vet)
    har fortfranade ett "litet" framfall kvar som dom inte lyckades sy in.
    Men nu är jag inte speciellt orolig då den första gick bra trots mitt lilla elände efteråt.
  • Anonym

hej.
    måste fråga er om en sak. min förlossning gick dåligt med stoor bristning. nu har ja kännt tyngdkänsla typ i en månad. kollade upp d hos en gynekolog men hon såg inget. jag var så lättad att ja glömde fråga vad det är ja känt isåfall.
    sedan ja började fatta att den nya tyngdkänslan kanske var framfall så har jag ju varit försiktig.
    några teorier från er sida?

• versan
    Anonym skrev 2010-05-15 17:46:43 följande:
    hej.måste fråga er om en sak. min förlossning gick dåligt med stoor bristning. nu har ja kännt tyngdkänsla typ i en månad. kollade upp d hos en gynekolog men hon såg inget. jag var så lättad att ja glömde fråga vad det är ja känt isåfall.sedan ja började fatta att den nya tyngdkänslan kanske var framfall så har jag ju varit försiktig.några teorier från er sida?
    Problemet är att när man ligger i gynstolen så ligger man ned & då åker framfallet på plats.
    När man ställer sig upp så tillkommer gravitationen & det tynger automatiskt ner.
    Om du då ej sa till Gyn så visste h*n inte vad h*n skulle leta efter.
    I en undersökning för framfall så kollar dom hur det ser ut genom att stoppa upp 1/2fingrar i slidan & sen får du ta i och hosta så mycket du kan då känner & ser dom vad som händer.
    Så Tillbaka till Gynekologen & be dom göra en ny undersökning.
    Har du "bara" tyngdkänsla eller har du även andra problem som urinläckage/inkontinens?
    Man kan nämligen få det av framfall (men man behöver inte ha det)
    Ibland har man "bara" tyngdkänslan som blir värre om man lyfter tungt eller böjer sig m,m...
    lycka till....
    Undrar du något så fråga på.
Svar på tråden Operation av framfall