• Anonym (Nyfiken)

Operation av framfall

Jag har framfall av både bakre coh främre slidväggarna och det ska opereras så småningom.

Jag undrar om det är någon som gjort en sådan operation och vill svara på några frågor?

1. Blir man sövd?
    2. Hur lång tid var du på sjukhuset?
    3. Hur lång sjukskrivning?
    4. Efter hur lång tid kände du dig återställd?
    5. Hur lång var väntetiden efter att remissen var skickad?
    6. Vilket sjukhus opererade du dig på?
    7. Något jag ska tänka speciellt på?

Tackar massor!!!

• Svar på tråden Operation av framfall
  • Gladhannapanna

Jag har ju mest tyngdkänsla som obehag, men även problem när jag ska gå på toa.

Den gynekolog som opererade mig konstaterade att mina bristningar inte läkt som de borde och han ska fixa till dem nästa gång har han lovat. Jag tror att farmfallet delvis beror på det.

• Anonym
    versan skrev 2010-05-15 19:17:02 följande:
    Problemet är att när man ligger i gynstolen så ligger man ned & då åker framfallet på plats.När man ställer sig upp så tillkommer gravitationen & det tynger automatiskt ner.Om du då ej sa till Gyn så visste h*n inte vad h*n skulle leta efter.I en undersökning för framfall så kollar dom hur det ser ut genom att stoppa upp 1/2fingrar i slidan & sen får du ta i och hosta så mycket du kan då känner & ser dom vad som händer.Så Tillbaka till Gynekologen & be dom göra en ny undersökning.Har du "bara" tyngdkänsla eller har du även andra problem som urinläckage/inkontinens?Man kan nämligen få det av framfall (men man behöver inte ha det) Ibland har man "bara" tyngdkänslan som blir värre om man lyfter tungt eller böjer sig m,m...lycka till....Undrar du något så fråga på.
    jo, syftet med besöket var att kolla om ja hade framfall. hon bad mig att krysta allt jag kunde iaf. och sa att inget "kom ut". jag fick oxå se det med en spegel. det som tynger är urinröret. eller ja, så känns det som iaf.
    ska till bm och be om spiral, och då kan väl hon oxå ta en titt?

tyngdkänslan är inte konstant heller.
  • versan
    Anonym skrev 2010-05-16 12:26:42 följande:
    jo, syftet med besöket var att kolla om ja hade framfall. hon bad mig att krysta allt jag kunde iaf. och sa att inget "kom ut". jag fick oxå se det med en spegel. det som tynger är urinröret. eller ja, så känns det som iaf. ska till bm och be om spiral, och då kan väl hon oxå ta en titt?tyngdkänslan är inte konstant heller.
    Tyngdkänslan är inte konstant här heller utan kommer och går.
    Om man provocerar som att hosta som går snabbare än att att krysta så syns det tydligen mera enligt min läkare.
    Be om en remiss till till en expert om urologi/framfall så du får rätt behandling.
    Nu är du ju relativt nyförlöst så det kan ju så det kan ta ett tag innan underlivet går tillbaka så att säga.
    Hos mig sa dom att man skulle vänta ett år efter förlossningen sedan kunde man kolla efter skador.
    Ska man tex skaffa flera barn så vill dom inte operera innan barnföddandet är slut då man annars riskerar att slita upp "framfallen" igen vid en eventuell förlossning.
  • Anonym
    versan skrev 2010-05-16 12:47:11 följande:
    Tyngdkänslan är inte konstant här heller utan kommer och går. Om man provocerar som att hosta som går snabbare än att att krysta så syns det tydligen mera enligt min läkare.Be om en remiss till till en expert om urologi/framfall så du får rätt behandling.Nu är du ju relativt nyförlöst så det kan ju så det kan ta ett tag innan underlivet går tillbaka så att säga.Hos mig sa dom att man skulle vänta ett år efter förlossningen sedan kunde man kolla efter skador.Ska man tex skaffa flera barn så vill dom inte operera innan barnföddandet är slut då man annars riskerar att slita upp "framfallen" igen vid en eventuell förlossning.
    inre såå nyförlöst. snart 7 månader sedan och ja började känna detta för 1-2månader sedan. blää vad tråkigt.
    ska be om en sådan remiss imorgon när ja ringer.
    om man vill föda vag igen, måste framfallet försämras då?

nä, måste få veta innan jag börjar tänka på detta för mycket.
  • Gladhannapanna

MItt framfall konstaterades när mitt första barn var ca tio månader. Jag kände obehag vid promenader och när jag lyfte tungt. Min gynekolog konstaterade framfall och sa att bedömning om operation skulle göras när jag fött de barn jag vill ha. I slutet av min andra graviditet träffade jag en förlossningsläkare som sa till mig att jag inte skulle vänta ett år efter min andra förlossning utan be om en remiss så att operationen kunde göras när mitt yngsta barn var ca ett år. Så blev det också. Om man opererat framfall får man inte föda vaginalt, men det är inte heller bra att vara gravid eftersom det tynger på bäckenbotten att vara gravid. Mitt framfall blev sämre av andra graviditeten, kanske itne så mkt av förlossningen.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-05-16 21:21:47 följande:
    inre såå nyförlöst. snart 7 månader sedan och ja började känna detta för 1-2månader sedan. blää vad tråkigt. ska be om en sådan remiss imorgon när ja ringer. om man vill föda vag igen, måste framfallet försämras då?nä, måste få veta innan jag börjar tänka på detta för mycket.
    jag igen.
    kontaktade gynmottagningen där ja hade kontrollen. där hade dom läst i journalen och berättade att gyn läkaren inte hade sett några indikationer på framfall. jahapp. ja kommer vänta tills min bebis är ett år, om det fortfarande är konstigt där nere, kommer jag isåfall ta tag i det och försöka komma till en urolog m.m.
    ska även kolla imorgon om det är ngn urinvägsinfektion för säkerhets skull.
  • Anonym (Lilla Mami)

Jag har också börjat fundera på om jag har famfall. Har en tid hos MVC om fem veckor så jag kan kanske lufta lite funderingar här. (Andra trådar om framfall har tyvärr dålig svarsfrekvens.)
    Jag har en dotter på 11 månader och för ca 4 månader sen (första mensen) började jag tänka att något inte stämmer. Tampongen var jättesvår att föra in och varje gång jag suttit eller böjt mig framåt åkte tampongen ut och stack fram i slidmynningen. Strax efter det började jag använda p-ring som jag gjort innan min graviditet. Det visar sig att den inte heller sitter kvar där den ska, i tryggt förvar innanför slidmynningen, utan en del av ringen tittar fram. Nu har jag känt efter lite noggrannare med fingrarna och känner ju att det är främre slidväggen som buktar fram i slidmynningen.

Såhär i efterhand har jag ju även förstått varför min sambo säger att jag känns trång vid sex fast jag själv tycker att själva slidmynningen är som en vidöppen tunnel. Det är ju slidväggen som kollapsat som gör att jag känns trång!

Nu frågorna: Jag har läst om alternativet till operation - ringar. Vad har de för syfte egentligen? Att stärka vävnaden eller bara att hålla slidgången öppen? Jag har ju inga besvär förutom att tamponganvändadet och p-ringen inte funkar som det ska. Inga urinläckage förutom vid hård träning och ingen del hänger ut och skaver när jag rör mig. Däremot känns det ju sjukt att min sambo skall tycka att jag är skön att ha sex med pga att jag har framfall! Och ska jag våga skaffa fler barn om det nu skulle visa sig att jag fått ett "milt" framfall av denna första gång?

• versan
    Anonym (Lilla Mami) skrev 2010-05-21 13:16:00 följande:
    Jag har också börjat fundera på om jag har famfall. Har en tid hos MVC om fem veckor så jag kan kanske lufta lite funderingar här. (Andra trådar om framfall har tyvärr dålig svarsfrekvens.)Jag har en dotter på 11 månader och för ca 4 månader sen (första mensen) började jag tänka att något inte stämmer. Tampongen var jättesvår att föra in och varje gång jag suttit eller böjt mig framåt åkte tampongen ut och stack fram i slidmynningen. Strax efter det började jag använda p-ring som jag gjort innan min graviditet. Det visar sig att den inte heller sitter kvar där den ska, i tryggt förvar innanför slidmynningen, utan en del av ringen tittar fram. Nu har jag känt efter lite noggrannare med fingrarna och känner ju att det är främre slidväggen som buktar fram i slidmynningen.Såhär i efterhand har jag ju även förstått varför min sambo säger att jag känns trång vid sex fast jag själv tycker att själva slidmynningen är som en vidöppen tunnel. Det är ju slidväggen som kollapsat som gör att jag känns trång!Nu frågorna: Jag har läst om alternativet till operation - ringar. Vad har de för syfte egentligen? Att stärka vävnaden eller bara att hålla slidgången öppen? Jag har ju inga besvär förutom att tamponganvändadet och p-ringen inte funkar som det ska. Inga urinläckage förutom vid hård träning och ingen del hänger ut och skaver när jag rör mig. Däremot känns det ju sjukt att min sambo skall tycka att jag är skön att ha sex med pga att jag har framfall! Och ska jag våga skaffa fler barn om det nu skulle visa sig att jag fått ett "milt" framfall av denna första gång?
    Svarar samma som pyttis.
    Ringar används vid livmoderframfall
    Men det låter som om du har något sorts framfall av något slag.
    Men kolla detta på Mvc.
    endast sättet att få rätt diagnos.
    & lättare få hjälp med operation tex.
    Men skall du/ni skaffa flera barn så lär det vara bra att vänta tills det är klart.
  • So nice

versan måste fråga dig!!!

Ska du op igen?
    Jag op ett bakre framfall i höstas och nu är det kört igen. nu ska jag op igen, men nu ska de även ta den främre väggen!!
    efter det blir det inget sex eller lyft på minst 4 månader!! kommer göra allt för att inte få tillbaks skiten igen!!

Svar på tråden Operation av framfall