• Anonym (Nyfiken)

Operation av framfall

Jag har framfall av både bakre coh främre slidväggarna och det ska opereras så småningom.

Jag undrar om det är någon som gjort en sådan operation och vill svara på några frågor?

1. Blir man sövd?
    2. Hur lång tid var du på sjukhuset?
    3. Hur lång sjukskrivning?
    4. Efter hur lång tid kände du dig återställd?
    5. Hur lång var väntetiden efter att remissen var skickad?
    6. Vilket sjukhus opererade du dig på?
    7. Något jag ska tänka speciellt på?

Tackar massor!!!

• Svar på tråden Operation av framfall
  • Anonym

Anonym (Nyfiken) skrev 2009-08-23 15:51:32 följande:

Jag har framfall av både bakre coh främre slidväggarna och det ska opereras så småningom.Jag undrar om det är någon som gjort en sådan operation och vill svara på några frågor?1. Blir man sövd?2. Hur lång tid var du på sjukhuset?3. Hur lång sjukskrivning?4. Efter hur lång tid kände du dig återställd?5. Hur lång var väntetiden efter att remissen var skickad?6. Vilket sjukhus opererade du dig på?7. Något jag ska tänka speciellt på?Tackar massor!!!
    Vet inte så mycket men min svärmor hade framfall och blev sjukskriven 1 månad efter operationen.
  • Anonym (Nyfiken)

Ok. Tack för ditt svar!

• Anonym (jag med)

Hejja!
    Vill också veta.
    Jag ska genomgå min framfalls operation snart (nästa månad)
    Och enligt Sköterskan så:
    1. Blir man sövd? 
    Lättare narkos eller lugnande tablett får man

2. Hur lång tid var du på sjukhuset? 
    Operationen görs på 30-50min om inga komplikationer tillstöter man är där några timmar.
    Man är där på en dagoperation och man får åka hem när man kan gå på toa och kissa.  

3. Hur lång sjukskrivning?
    Enligt informationen så sjukskriver man sig själv 1:a veckan sedan får man förlängt om man behöver det.

4. Efter hur lång tid kände du dig återställd?
    Vet ej.  Vill också veta hur länge det tar & gör det väldigt ont efteråt-
    Jag gör min operationnästa månad.

5. Hur lång var väntetiden efter att remissen var skickad?
    Här gick det på ett 1/2 år
    skulle ha fått en tidigare operation 3veckor efter att remissen var skickad men jag tackade Nej till första tiden.

6. Vilket sjukhus opererade du dig på? 
    Jag kommer att Operaras i Sundsvall.

7. Något jag ska tänka speciellt på? 
    Man kan INTE köra hem själv efteråt då man får narkos eller lugnande.
    Ta endas med det du nödvändigt behöver. + att Inga smycken får tas med.

• Anonym (Nyfiken)

Aha, det var ju bra info du hade!!! Antar att det är lika oavsett var man opereras. Det där med att köra själv var ju ett aber, får se hur det blir för mig när det är dags. Iaf om jag inte opereras på närmaste sjukhuset.

• Anonym (jag med)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2009-08-24 14:52:34 följande:
    Aha, det var ju bra info du hade!!! Antar att det är lika oavsett var man opereras. Det där med att köra själv var ju ett aber, får se hur det blir för mig när det är dags. Iaf om jag inte opereras på närmaste sjukhuset.
    Man har rätten att beställa sjukresa om man inte har någon som kan skjutsa en.

Du kommer att få hem en hel Drööööös med papper innan det är dax att opereras + att du kommer att få lämna blodprov + kissprov någon vecka innan.

hehe... Jag vet mycket för jag vill alltid vara förbered.
    Det enda jag inte vet är hur mycket ont det gör efteråt
    så det vill jag veta.
  • Anonym (Nyfiken)

Just det där med smärtan har jag faktiskt förträngt... Har precis fått mvc att skicka remiss till gyn som ska skicka remiss till sjukhuset så det lär ta ett tag tyvärr.

Det är dock konstaterat att det ska opereras men de ville ju att jag skulle föda klart mina barn först!

• Anonym (Nyfiken)

Ingen som har opererats som vill dela med sig?

• Anonym (jag med)

Puffar jag vill också veta.
    Hur rackarns ONT gör det efteråt....

• Anonym (Nyfiken)

Finns tydligen ingen som gått igenom detta och vill dela med sig, undrar hur man ska tolka det.....

• Anonym (jag med)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2009-09-04 10:06:00 följande:
    Finns tydligen ingen som gått igenom detta och vill dela med sig, undrar hur man ska tolka det.....
    Hahaha... Att vi är ensam om fenomenet.
    Själv fick jag mitt framfall efter att jag fött en dotter. {#lang_emotions_surprised}
    Pang på bara så dök det upp.
    Har haft det nu i 4år & det är superjobbigt.
    Men nu skall det bort.
Svar på tråden Operation av framfall