• Anonym (Nyfiken)

Operation av framfall

Jag har framfall av både bakre coh främre slidväggarna och det ska opereras så småningom.

Jag undrar om det är någon som gjort en sådan operation och vill svara på några frågor?

1. Blir man sövd?
    2. Hur lång tid var du på sjukhuset?
    3. Hur lång sjukskrivning?
    4. Efter hur lång tid kände du dig återställd?
    5. Hur lång var väntetiden efter att remissen var skickad?
    6. Vilket sjukhus opererade du dig på?
    7. Något jag ska tänka speciellt på?

Tackar massor!!!

• Svar på tråden Operation av framfall
  • Anonym

Måste bara fråga,har någon av er varit med om att hela urinröret flyttat sig nämre slidmynningen? Jag tror att mitt har gjort det nämligen

• Anonym (jag med)

jag känner det! ska till urolog på torsdag. misstänker framfall men INGEN hittar någonting! kan höra av mig på torsdag om du vill? Glad

• versan
    Anonym skrev 2010-08-02 23:35:50 följande:
    Måste bara fråga,har någon av er varit med om att hela urinröret flyttat sig nämre slidmynningen? Jag tror att mitt har gjort det nämligen
    Ojj då! Lät inget trevlig Obestämd
    Min sitter där den ska. (hoppas jag) Har då inte märkt någon skillnad i alla fall.
    Kolla med Urologen.
  • Anonym
    versan skrev 2010-08-03 14:46:19 följande:
    Ojj då! Lät inget trevlig Obestämd
    Min sitter där den ska. (hoppas jag) Har då inte märkt någon skillnad i alla fall.
    Kolla med Urologen.
    Alltså jag kanske bara inbillar mig,har ju inte haft sån störtkoll på det undre livet innan Åh vilka bekymmer man ska ha,sånt här ska man inte behöva oroa sig för förrän man blir gammal....
  • Anonym (blyger)

En till anonym blyger som misstänker framfall. Har sedan ca 3 veckor tillbaka haft småblödningar och i dag kände jag en märklig buktande känsla i underlivet och det är nåt där som inte är som det ska. Det skaver.  Alla symptom tyder på framfall, men om det är slidvägg eller livmoderframfall har jag inte lyckats klura ut.

Jag har tre barn varav det yngsta är 3 år. Den sista förlossningen var dramatisk och svår, stort och tungt barn. Hade dock inga konstiga underlivsbesvär alls efter det, men nu är det nåt skumt alltså.

Har tränat mycket den senaste tiden så det är kanske det som är boven i dramat? 

Jag har spiral, den påverkas inte av ett ev framfall va?

• Gladhannapanna
    Anonym (blyger) skrev 2010-08-25 21:44:16 följande:
    En till anonym blyger som misstänker framfall. Har sedan ca 3 veckor tillbaka haft småblödningar och i dag kände jag en märklig buktande känsla i underlivet och det är nåt där som inte är som det ska. Det skaver.  Alla symptom tyder på framfall, men om det är slidvägg eller livmoderframfall har jag inte lyckats klura ut.

Jag har tre barn varav det yngsta är 3 år. Den sista förlossningen var dramatisk och svår, stort och tungt barn. Hade dock inga konstiga underlivsbesvär alls efter det, men nu är det nåt skumt alltså.

Har tränat mycket den senaste tiden så det är kanske det som är boven i dramat? 

Jag har spiral, den påverkas inte av ett ev framfall va?
    Spiralen påverkas inte så det behöver du inte oroa dig för. Skulle gissa att det är träningen som är boven, om det inte ger med sig inom några veckor skulle jag ta kontakt med en gynekolog för undersökning och bedömning.

Jag har börjat träna på pass i höst och det är inte optimalt med framfallet då, känns väldigt obehagligt vid vissa rörelser. Har dock fått besked om att min operation blir vecka 40 eller 41. Ska bli så jäkla skönt att då det avklarat!!!
  • Anonym (blyger)
    Gladhannapanna skrev 2010-08-26 13:44:54 följande:
    Spiralen påverkas inte så det behöver du inte oroa dig för. Skulle gissa att det är träningen som är boven, om det inte ger med sig inom några veckor skulle jag ta kontakt med en gynekolog för undersökning och bedömning.

Jag har börjat träna på pass i höst och det är inte optimalt med framfallet då, känns väldigt obehagligt vid vissa rörelser. Har dock fått besked om att min operation blir vecka 40 eller 41. Ska bli så jäkla skönt att då det avklarat!!!
    Ja jag misstänker också träningen. Har varit mycket hopp, och hårda övningar. Tycker ju själv att jag har varit så duktig med att knipa och träna inre muskulaturen men tydligen inte

Jag försöker knipa men det händer ingenting alltså. Kan inte klippa av strålen när jag kissar och det har jag kunnat för bara några dagar sedan. Något hände igår när jag tränade helt enkelt. Har suttit i telefon hela morgonen och försökte komma fram till gynmott men kom inte fram. Har också försökt att se hur det ser ut och ja själva ingången är blockerad så att säga, nåt har rasat in.

Hur kan jag göra för att försöka bättra på det här spektaklet? Tack så jättemycket för svaret och lycka till!!
  • Gladhannapanna

Det enda du kan göra nu är ju att helt undvika lyft och annan ansträngning. Har ingen aning om det kan gå tillbaka när det kom så plötsligt. Knipa hjälper inte när det väl är konstaterat men man ska knipa ändå säger min kirurg.

• Anonym (blyger)
    Gladhannapanna skrev 2010-08-26 19:55:23 följande:
    Det enda du kan göra nu är ju att helt undvika lyft och annan ansträngning. Har ingen aning om det kan gå tillbaka när det kom så plötsligt. Knipa hjälper inte när det väl är konstaterat men man ska knipa ändå säger min kirurg.
    Ja jag försöker knipa, händer inte så mycket. Fasen också, jag vill inte ge upp träningen.
  • versan
    Anonym (blyger) skrev 2010-08-27 09:40:29 följande:
    Ja jag försöker knipa, händer inte så mycket. Fasen också, jag vill inte ge upp träningen.
    Hejja! Har du provat att knipa när du ligger ned i sängen.
    Ibland går det bättre att knipa när man ligger ned.
    Kör knipövningar 1 vecka liggandes & sen fortsätt knipa när du står upp & sen prova under tiden att knipa när du kissar.
    Funkar det ej alls så kontakta gyn.
    Man får jättebra hjälp där. 
Svar på tråden Operation av framfall