• riskakan

För fet för att flyga?

www.e24.se/lifestyle/resor/artikel_1526491.e24

När fetmaepidemin ökar över hela världen, ploppar ju dylika händelser upp emellanåt: Att kraftigt överviktiga nekas att gå ombord på flyg, tåg eller dyl, eller att de får köpa två biljetter (= 2 säten).

Vad tycker ni om detta? Är det verkligen rätt att straffa feta människor på detta sätt? Eller borde större säten byggas? (Problemet är att om någon inte får plats i ett säte, blir ju den som sitter bredvid lidande).

• Svar på tråden För fet för att flyga?
  • riskakan

På ett icke fullsatt flyg eller tåg, är det ju bara för endera den fete, eller den som sitter bredvid, att flytta på sig.

Men hur gör man om alla har platsbiljett och tåget eller flyget är fullt? Det är ju här problemet uppstår. Personal vid incheckning eller biljettlucka, kan ju inte heller hålla reda på hur breda alla är. Typ: -Hallå där, du får nog köpa 2 säten bredvid varandra, annars får inte din granne plats?

Därför förstår jag faktiskt både tåg och flyg som har infört som policy att om man inte får plats i ett säte, är det ens eget ansvar att köpa två - annars kanske man inte kan åka med om det är fullt...

Och att jämföra med dem som har långa ben, håller inte riktigt, eftersom de sällan inkräktar på någon annans plats. Däremot sitter de ofta väldigt obekvämt själva. Jag har dock aldrig hört någon lång person kräva extra benutrymme gratis. De bokar ofta stolar där det finns extra benutrymme, men betalar självklart för det...

Det är synd att det här har blivit en fråga om att "se ner" på feta. Det är självklart inte rätt att "se ner" på någon men detta handlar ju inte om det, utan om hur mycket plats man tar upp.

Sedan tycker jag absolut att både flyg, tåg etc - om de är måna om sina kunder - borde erbjuda ett antal säten som är större. Men det gör de ju redan, i business class.

• Pelleping

Samhället kommer aldrig att vara anpassat efter allas behov. Långa, korta, smala, tjocka, blinda, döva, homosexuella, transsexuella, syntare, hårdrockare, bridgespelare, kristna, muslimer, unga, gamla, mörka, ljusa, Indier, danskar, samer, bowlare osv osv. Alla skriker att samhället inte gör något för deras lilla utsatta grupp. Men när alla är minoriteter är de enda som är minoriteter egentligen de som inte tillhör någon minoritetsgrupp.

• Parenthood

Straffas? Ska man resa måste man se till att köpa en plats på vilken man får plats, vad är det för fel med det?

• Manchester
    Parenthood skrev 2009-09-19 22:17:31 följande:
    Straffas? Ska man resa måste man se till att köpa en plats på vilken man får plats, vad är det för fel med det?
    Håller faktiskt med. Det är väl inte konstigare än att den som är väldigt lång och/eller tjock kanske måste ha en större och därmed dyrare bil för att kunna sitta bekvämt. Inte vill väl någon införa minimimått på bilar för att den mer storväxta delen av befolkningen ska få plats? Eller vill någon förbjuda oss smurfar (är själv 1, 60) att köpa billiga småbilar, bara för att överviktiga tvåmetersmän inte ska behöva "straffas" av orättvisan i att behöva köpa dyrare bil än vad jag kan?
  • Meli
    Manchester skrev 2009-09-20 12:31:57 följande:
    Håller faktiskt med. Det är väl inte konstigare än att den som är väldigt lång och/eller tjock kanske måste ha en större och därmed dyrare bil för att kunna sitta bekvämt. Inte vill väl någon införa minimimått på bilar för att den mer storväxta delen av befolkningen ska få plats? Eller vill någon förbjuda oss smurfar (är själv 1, 60) att köpa billiga småbilar, bara för att överviktiga tvåmetersmän inte ska behöva "straffas" av orättvisan i att behöva köpa dyrare bil än vad jag kan?
    Men är inte det Sverige i ett nötskal? Om inte ALLA kan få det, så ska INGEN ha det!

• amalie79

Jag har inga problem med tjocka människor, men ja, jag tycker de ska betala för två. Som sagt tidigare, om jag behöver ett extra säte för mina saker så inte får jag det gratis. Det är ju inte så roligt att sitta inklämd mot fönstret för mig.

Sen handlar det inte om att det är synd om tjocka människor eller inte, även om jag anser att människor väldigt sällan har någon nytta av att man tycker synd om dem.

• Jappen

Är du fet-varsågod! Men förvänta dig inte att du får ta upp en del av min plats på planet för den sakens skull!!

Jag har suttit med en 8 månaders bebis i knät brevid en herre i 200 kilos klassen mellan Stockholm-London och det var något utav det jävligaste jag varit med om. Personen brevid mig på andra sidan uppskattade INTE att både jag och bebis fick hänga över honom i princip hela resan. Jag var så arg så jag kokade när jag steg av och flygvärdinnorna kom fram och beklagade min situation och förklarade att eftersom de inte ville förolämpa honom så erbjöd de inte mig en annan plats.
    Det fick mig att tänka-varför är det ok för mig och min bebis samt den stackaren på andra sidan mig att lida hela jävla resan men för att inte förolämpa den feta herren så låter man mamman med bebisen sitta och hänga långt utanför deras betalda säten? Det är fan ingen logik........
    Låt varje person betala för den plats de tar! Tar man 2 platser får man betala för det.

• Bite me

Jag kan tycka att man ska betala för den plats man upptar. Tar man upp två platser så bör man betala för två platser, detta gäller även människor med andra handikapp än övervikt som flyger o behöver två platser.

• Dr Mupp
    Jappen skrev 2009-09-22 20:10:48 följande:
    Är du fet-varsågod! Men förvänta dig inte att du får ta upp en del av min plats på planet för den sakens skull!! Jag har suttit med en 8 månaders bebis i knät brevid en herre i 200 kilos klassen mellan Stockholm-London och det var något utav det jävligaste jag varit med om. Personen brevid mig på andra sidan uppskattade INTE att både jag och bebis fick hänga över honom i princip hela resan. Jag var så arg så jag kokade när jag steg av och flygvärdinnorna kom fram och beklagade min situation och förklarade att eftersom de inte ville förolämpa honom så erbjöd de inte mig en annan plats. Det fick mig att tänka-varför är det ok för mig och min bebis samt den stackaren på andra sidan mig att lida hela jävla resan men för att inte förolämpa den feta herren så låter man mamman med bebisen sitta och hänga långt utanför deras betalda säten? Det är fan ingen logik........ Låt varje person betala för den plats de tar! Tar man 2 platser får man betala för det.
    i det läget hade jag kört ner handtaget emellan mig och tjokisen. Sen är det upp till honom att få plats i sin stol, men han ska inte över på min.
  • Jappen
    Dr Mupp skrev 2009-09-23 17:03:39 följande:
    i det läget hade jag kört ner handtaget emellan mig och tjokisen. Sen är det upp till honom att få plats i sin stol, men han ska inte över på min.
    Hade handtaget nere när jag satte mig men när han kom tog han upp det och tryckte sig ner......han skämdes uppenbart och till en början tyckte jag synd om honom men det gick snabbt över när jag skulle hålla en bångstyrig bebis på plats på ca: 20 centimeter! Då lackade jag ur och pressade mig emot den feta mannen och tyckte att det är HAN som får hänga över på andra sidan istället men det gick inte-han tog upp lika mycket plats ändå!
Svar på tråden För fet för att flyga?