• riskakan

För fet för att flyga?

www.e24.se/lifestyle/resor/artikel_1526491.e24

När fetmaepidemin ökar över hela världen, ploppar ju dylika händelser upp emellanåt: Att kraftigt överviktiga nekas att gå ombord på flyg, tåg eller dyl, eller att de får köpa två biljetter (= 2 säten).

Vad tycker ni om detta? Är det verkligen rätt att straffa feta människor på detta sätt? Eller borde större säten byggas? (Problemet är att om någon inte får plats i ett säte, blir ju den som sitter bredvid lidande).

• Svar på tråden För fet för att flyga?
  • Louvre

Jag fattar inte, varför ska samhället ansvara för att "bygga ut" för att en minoritet vill vara överviktiga...?!

• idiblon
    LyckligaFruN skrev 2009-08-29 08:17:28 följande:
    För GBP:er är ju tok-billiga operationer... och enligt mig är de fasen nästan gratis idag, man betalar 100 kr ett läkarbesök och ungefär 3 vårddygn. Inte så dyrt precis. Sen ska man ju också komma ihåg att det är en livsfarlig och stor operation, som INTE ska göras i plastikkirurgiskt syfte, vilket jag anser att många gör idag. Vill man verkligen gå ner i vikt så kan (åtminstone 90%) gå ner genom att banta/äta nyttigare/motionera osv osv. GBP är en operation som jag som skattebetalare INTE stödjer.. tycker dessa operationer ska göras privat.
    Min poäng var iofs att jag hellre vill att pengar läggs på förebyggande syfte, samt att premiera genom att hjälpa folk gå ner i vikt. Hur det görs spelar mig ingen större roll, men hellre att pengar går till det än till att bygga ut säten och fetmaanpassa hela samhället.

Ja, du förstår säkert hur jag menar.

Sedan håller jag inte riktigt med dig gällande GBP, det är för individuellt för att generalisera så. Jag stödjer sådana operationer, åtminstone i väntan på något annat, bättre alternativ. Att du menar att sådana operationer skulle utföras privat betyder alltså att du anser att de som redan ligger ska tryckas ännu längre ut i marginalen? Det är just det jag vill att man istället ska motverka.
  • idiblon
    Dr Mupp skrev 2009-08-29 08:40:52 följande:
    Håller med.
    Märkligt. Vore ungefär som att säga att man som skattebetalare inte vill stödja människor med försörjningsproblem, för det kan de sköta själva. Jag menar, det är ju inte gratis att hjälpa folk komma på rätt köl.
  • LyckligaFruN
    idiblon skrev 2009-08-29 09:22:30 följande:
    Min poäng var iofs att jag hellre vill att pengar läggs på förebyggande syfte, samt att premiera genom att hjälpa folk gå ner i vikt. Hur det görs spelar mig ingen större roll, men hellre att pengar går till det än till att bygga ut säten och fetmaanpassa hela samhället.Ja, du förstår säkert hur jag menar.Sedan håller jag inte riktigt med dig gällande GBP, det är för individuellt för att generalisera så. Jag stödjer sådana operationer, åtminstone i väntan på något annat, bättre alternativ. Att du menar att sådana operationer skulle utföras privat betyder alltså att du anser att de som redan ligger ska tryckas ännu längre ut i marginalen? Det är just det jag vill att man istället ska motverka.
    Jag jobbar inom detta så jag är väldigt "nära" dessa operationer. Det jag stör mig på är när det kommer i övrigt fullt friska 20!!-åringar som vill göra denna operation. Är man 20 och inte har någon annan sjukdom så KAN man gå ner i vikt, det handlar om självdisciplin och inget annat.
    Och NEJ jag tycker inte att detta är ett bra alternativ till att gå ner i vikt eftersom folk DÖR av operationen..
  • LyckligaFruN
    Märkligt. Vore ungefär som att säga att man som skattebetalare inte vill stödja människor med försörjningsproblem, för det kan de sköta själva. Jag menar, det är ju inte gratis att hjälpa folk komma på rätt köl.
    Ehh ja det är ju EXAKT samma sak... NOT..
    Säg så här då. Jag har precis skaffat barn och mina bröst ser åt helvete ut nu. Mitt eget fel och helt självförvållat eftersom jag ville ha barn. Är det OK då att skattebetalarna betalar min bröstoperation??
    Visst det finns ett fotal procent (enligt mig) som verkligen behöver denna operation eftersom de blir allvarligt sjuka och som sista utväg och det må väl vara. Men kraven för att få opereras är på tok för låga så nu börjar det snart kännas som en jäkla plastikoperation, som folk tar till för att det är så jobbigt att gå ner i vikt på "rätt" sätt.
  • idiblon
    LyckligaFruN skrev 2009-08-29 11:30:35 följande:
    Jag jobbar inom detta så jag är väldigt "nära" dessa operationer. Det jag stör mig på är när det kommer i övrigt fullt friska 20!!-åringar som vill göra denna operation. Är man 20 och inte har någon annan sjukdom så KAN man gå ner i vikt, det handlar om självdisciplin och inget annat. Och NEJ jag tycker inte att detta är ett bra alternativ till att gå ner i vikt eftersom folk DÖR av operationen..
    Jag kan inte uttala mig om vad det är för människor som kommer in för att göra dessa operationer, men det jag kan säga är att ingen människa smäller upp 100 kg extra om de mår bra. Det är inte friskt. Däremot så borde de givetvis erbjudas adekvat hjälp att gå ner på rätt sätt, och att lättvindigt operera anser jag vara ett sätt att slippa erbjuda den andra hjälpen. Det handlar inte alls om självdisciplin, det är djupare än så, och jag tycker din inställning är skrämmande om du inte förstår varför en människa missbrukar och gör så mot sin egen kropp.
  • Lotlas

Vi diskuterade just den frågan här hemma. Vi ska ut och resa i höst och jag satt och funderade på hur det blir om man hamnar bredvid en fet person som tar upp en del av mitt säte också. Kan man kräva att få byta plats? Jag har ju betalat för ett helt säte, inte för att sitta och bli borttryckt av någon som inkräktar på min betalade plats. Det är väl kanske främst det som gör att jag ibland tycker att feta ska betala för två stolar; att det är andra som drabbas av att de tar upp mer än ett säte...

• Dr Mupp
    Lotlas skrev 2009-08-30 10:02:32 följande:
    Vi diskuterade just den frågan här hemma. Vi ska ut och resa i höst och jag satt och funderade på hur det blir om man hamnar bredvid en fet person som tar upp en del av mitt säte också. Kan man kräva att få byta plats? Jag har ju betalat för ett helt säte, inte för att sitta och bli borttryckt av någon som inkräktar på min betalade plats. Det är väl kanske främst det som gör att jag ibland tycker att feta ska betala för två stolar; att det är andra som drabbas av att de tar upp mer än ett säte...
    Jag hade krävt annan plats.
  • Kinya

Om jag har betalt för ett säte så vill jag faktiskt kunna utnyttja HELA mitt betalda säte och det går ju inte om det sitter en fet människa på halva mitt säte. inte så kul på en långflygning eller om man ska åka tåg i några timmar...

Jag vill ha det jag betalat för. Punkt.

• LyckligaFruN
    idiblon skrev 2009-08-30 09:50:59 följande:
    Jag kan inte uttala mig om vad det är för människor som kommer in för att göra dessa operationer, men det jag kan säga är att ingen människa smäller upp 100 kg extra om de mår bra. Det är inte friskt. Däremot så borde de givetvis erbjudas adekvat hjälp att gå ner på rätt sätt, och att lättvindigt operera anser jag vara ett sätt att slippa erbjuda den andra hjälpen. Det handlar inte alls om självdisciplin, det är djupare än så, och jag tycker din inställning är skrämmande om du inte förstår varför en människa missbrukar och gör så mot sin egen kropp.
    Ursäkta men va fan vet du om mig och mitt liv om jag får fråga? Jag har haft problem med mat hela mitt liv så jag om någon VET att det handlar om självdisciplin!!
    Vill man inte vara överviktig, så får man ta ett eget ansvar och göra något åt det. Och det du säger att ingen människa går upp i vikt med vilja för att bli beviljad operation?? det kanske du inte ska uttala dig om när du inte vet vilka människor som gör operationen. Jag kan säga att det finns MÅNGA som ligger på gränsvärde i BMI för att få göra operationen och därför äter upp sig med vilja för att de ska bli godkända.
    Om det är någons åsikt som är skrämmande här så är det din. Du tycker på fullt allvar att det är bättre att lägga sig på ett operationsbord, bli sövd (vilket är livsfarligt för kraftigt överviktiga personer), genomgå en livsfarlig operation och sedan få det OTROLIGT tufft efter operationen, istället för att försöka bli av med vikten på ett naturligt sätt.
Svar på tråden För fet för att flyga?