• riskakan

För fet för att flyga?

www.e24.se/lifestyle/resor/artikel_1526491.e24

När fetmaepidemin ökar över hela världen, ploppar ju dylika händelser upp emellanåt: Att kraftigt överviktiga nekas att gå ombord på flyg, tåg eller dyl, eller att de får köpa två biljetter (= 2 säten).

Vad tycker ni om detta? Är det verkligen rätt att straffa feta människor på detta sätt? Eller borde större säten byggas? (Problemet är att om någon inte får plats i ett säte, blir ju den som sitter bredvid lidande).

• Svar på tråden För fet för att flyga?
  • ladynorway
    riskakan skrev 2009-08-25 16:55:03 följande:
    www.e24.se/lifestyle/resor/artikel_1526491.e2...När fetmaepidemin ökar över hela världen, ploppar ju dylika händelser upp emellanåt: Att kraftigt överviktiga nekas att gå ombord på flyg, tåg eller dyl, eller att de får köpa två biljetter (= 2 säten).Vad tycker ni om detta? Är det verkligen rätt att straffa feta människor på detta sätt? Eller borde större säten byggas? (Problemet är att om någon inte får plats i ett säte, blir ju den som sitter bredvid lidande).
    Behöver man två sätenmskall man självklart betala för två säten!
    Den som sitter brevid,skall slippa ha grannens mage i knät under flygresan,han har ju också betalat för sin biljett...
  • Sommarlöv

Jag hade aldrig accepterat nu när jag har lite mer skinn på näsan. Men som nittonåring är mankanske inte fullt lika kaxing....Därför måste det ju finnas regler. Alla vågar ju inte säga ifrån.

• Dr Mupp

Tar man upp mer än plats ska man betala för två. Eller så får man banta så man får plats i ett säte. Jag har betalat för min plats och förväntar mig få använda hela.

• Airlee

Jag önskar att de gjorde sätena så breda att precis alla fick plats, för då skulle jag kunna sitta med benen i uppdragna i kors under flygresan, som jag älskar.

Men... nej, rätt ska vara rätt, tar man upp två platser får man betala för det också.

• Agamemnon
    isisisis skrev 2009-08-25 18:48:57 följande:
    Bättre att folk bantar än att flygplanen byggs om Man borde betala för sin vikt precis som för bagage,ju mer vikt desto mer får man betala.Enkelt
    Nja, vikten är ju fördelad olika. Min brorsa, som väger 80 kg ser "normal" ut, om jag väger 80 kg är mitt arsle definitivt bredare än hans. Rövomfång vore perfekt.
    Jag betalar för en plats och den vill jag gärna sitta ensam på. Det är inte kul att inte kunna fälla ner armstödet och sitta som klistrad mot en person man aldrig har träffat.
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Nintendo

Jag tycker absolut att man ska betala för två säten om man upptar mer än ett. Det är ju inte rätt mot peronen bredvid om den ska behöva få mindre utrymme.
    Att helt neka en plats ser jag inte någon anledning till, kanske i så fall om planet riskerar att bli överbelastat, dom har väl en maxvikt kan jag tänka mig eller om personen vägrar att betala för två säten men annars är det bara kränkande!

• ThisIsMe
    Indillia skrev 2009-08-25 17:05:44 följande:
    Jag tycker det är upp till företagen att se till att passagerarna får plats. En person = en biljett. Gör större stolar om det behövs.
    Och förlora pengar eftersom färre säten går in i planet/tåget/bussen/whatever? Det är ju inte flygbolagets fel att en del av deras passagerare är feta. Jag är rätt fet men har ännu inga problem med att få plats men skulle jag bli fetare får jag självklart betala för extrautrymmet jag tar upp. Flygbolaget ska inte behöva förlora pengar för att jag ätit mig fet.
  • M C

Jag skulle vilja få ner mina ben där det är meningen att benen ska vara.
    Men NÄ, de är för långa. Mitt lårben skulle kunna sitta på en tvåmetersjävel utan problem.
    Samma sak. Jag betalar för en plats men får fantamme blåmärken på knäna för de sitter stenhårt i sätet framför alt i mittgången. (sitter alltid där för jag får inte plats innanför).

Detta gäller alla säten, har aldrig suttit bekvämt i allmänna kommunikationer. I 25 år har jag suttit som en konserverad matjesill mellan rygg och rygg!

• vackrastarflow

Jag läste om ett amerikanskt flygbolag som hade en "lösning". Om man var så stor så fick man köpa ett säte till för barnpris. Och om flyget inte var fullt när man flög så fick man de pengarna tillbaka.

Men behöver man två platser så får man betala för det. Och det ska finnas krav från flygbolagen att man bokar två platser om man behöver det eftersom det inte ska vara en stackare som blir helt inklämd bara för att en större person bara bokat en plats. Och det kan inte vara kul för den större personen heller... Det är inte bara fetma som gäller, även bodybuildarkillar och liknande

• M C
    vackrastarflow skrev 2009-08-25 22:53:18 följande:
    Jag läste om ett amerikanskt flygbolag som hade en "lösning". Om man var så stor så fick man köpa ett säte till för barnpris. Och om flyget inte var fullt när man flög så fick man de pengarna tillbaka.Men behöver man två platser så får man betala för det. Och det ska finnas krav från flygbolagen att man bokar två platser om man behöver det eftersom det inte ska vara en stackare som blir helt inklämd bara för att en större person bara bokat en plats. Och det kan inte vara kul för den större personen heller... Det är inte bara fetma som gäller, även bodybuildarkillar och liknande
    Ja, eller långbenta.
Svar på tråden För fet för att flyga?