• riskakan

För fet för att flyga?

www.e24.se/lifestyle/resor/artikel_1526491.e24

När fetmaepidemin ökar över hela världen, ploppar ju dylika händelser upp emellanåt: Att kraftigt överviktiga nekas att gå ombord på flyg, tåg eller dyl, eller att de får köpa två biljetter (= 2 säten).

Vad tycker ni om detta? Är det verkligen rätt att straffa feta människor på detta sätt? Eller borde större säten byggas? (Problemet är att om någon inte får plats i ett säte, blir ju den som sitter bredvid lidande).

• Svar på tråden För fet för att flyga?
  • Mandi74

Tar man upp två säten så ska man betala för två säten.. skit enkelt.

• idiblon
    Danne123 skrev 2009-08-26 21:22:13 följande:
    Det finns redan. De kallas korvkiosker!
  • riskakan

Blir majoriteten så överviktig att de inte får plats i allmänna kommunikationsmedel, på flyg eller tivolins åkattraktioner, kommer dessa att byggas om, tro mig. Det handlar om vinst och förlust, tillgång och efterfrågan.

Men så länge det bara är en minoritet som är så kraftigt överviktig, kommer det inte att ske, om man inte ålägger något slags samhällsansvar på skattebetalarna eller företagen, att se till att alla får plats och betalar samma pris, oavsett storlek. Och något sådant samhällsansvar finns inte (än).

• riskakan

Redan nu finns det bilar med större säten t ex. Men det är ju en annan sak, eftersom den som behöver ett större säte då oftast själv står för kostnaden, i samband med att den köper bilen.

• Stårschan
    riskakan skrev 2009-08-27 15:35:42 följande:
    Blir majoriteten så överviktig att de inte får plats i allmänna kommunikationsmedel, på flyg eller tivolins åkattraktioner, kommer dessa att byggas om, tro mig. Det handlar om vinst och förlust, tillgång och efterfrågan.Men så länge det bara är en minoritet som är så kraftigt överviktig, kommer det inte att ske, om man inte ålägger något slags samhällsansvar på skattebetalarna eller företagen, att se till att alla får plats och betalar samma pris, oavsett storlek. Och något sådant samhällsansvar finns inte (än).
    Samhällsansvaret borde väl i så fall snarare ligga i att motverka att folk blir så feta, kan jag tycka. Subventionera nyttig mat, lägg straffskatter på onyttig mat. Ge bonusar till människor som motionerar. Premiera viktnedgång. Ingen har något att vinna på att befolkningen blir fetare och fetare.
  • cissi24

Tycker det är självklar att är man så stor att man behöver 2 säten så ska man också betala för 2 platser.

Varför skulle de inte göra det?

• habibty81

Självklart ska de betala för två platser. För jag borde bara betala för en halv. Är en pinne. Det är inte ens mitt eget fel.

Nä, allvarligt! Nej det tycker jag inte att de ska behöva!!!

• Danne123
    habibty81 skrev 2009-08-28 20:38:30 följande:
    Självklart ska de betala för två platser. För jag borde bara betala för en halv. Är en pinne. Det är inte ens mitt eget fel. Nä, allvarligt! Nej det tycker jag inte att de ska behöva!!!
    Så då ska övriga passagerare betala tjockisens plats? Är det rättvist?
  • LyckligaFruN
    idiblon skrev 2009-08-26 21:11:10 följande:
    De kan hellre erbjudas gratis GBP och terapi så att de slipper fetmarelaterad problematik överhuvudtaget framöver.
    För GBP:er är ju tok-billiga operationer... och enligt mig är de fasen nästan gratis idag, man betalar 100 kr ett läkarbesök och ungefär 3 vårddygn. Inte så dyrt precis.
    Sen ska man ju också komma ihåg att det är en livsfarlig och stor operation, som INTE ska göras i plastikkirurgiskt syfte, vilket jag anser att många gör idag.
    Vill man verkligen gå ner i vikt så kan (åtminstone 90%) gå ner genom att banta/äta nyttigare/motionera osv osv.
    GBP är en operation som jag som skattebetalare INTE stödjer.. tycker dessa operationer ska göras privat.
  • Dr Mupp
    LyckligaFruN skrev 2009-08-29 08:17:28 följande:
    För GBP:er är ju tok-billiga operationer... och enligt mig är de fasen nästan gratis idag, man betalar 100 kr ett läkarbesök och ungefär 3 vårddygn. Inte så dyrt precis. Sen ska man ju också komma ihåg att det är en livsfarlig och stor operation, som INTE ska göras i plastikkirurgiskt syfte, vilket jag anser att många gör idag. Vill man verkligen gå ner i vikt så kan (åtminstone 90%) gå ner genom att banta/äta nyttigare/motionera osv osv. GBP är en operation som jag som skattebetalare INTE stödjer.. tycker dessa operationer ska göras privat.
    Håller med.
Svar på tråden För fet för att flyga?